1

درگذشت رضا داوودنژاد؛ پسر بانمک سینمای دهه هشتاد و عامل تولید فیلم آخر بیضایی!

سینماروزان/حامد مظفری: رضا داوود نژاد بازیگر سینما و تلویزیون ایران در ۴۴ سالگی و به علت عفونت خون ناشی از پیوند کبد درگذشت.

رضا داوودنژاد در ۲۹ اردیبهشت ۱۳۵۹ در تهران زاده شد. پدرش علیرضا داوودنژاد کارگردان بود و پدر، عامل ورود وی بود به دنیای بازیگری.

رضا داوودنژاد شش ساله بود که با فیلم “بی پناه” ساخته پدرش وارد سینما شد و وقتی ۱۸ساله بود با بازی در فیلم “مصائب شیرین” باز هم ساخته پدرش، شناخته شد. به دنبال آن داوودنژاد در عین حضور در کارهای مختلف پدر -“هوو”، “تیغ زن”، “مرهم”، “کلاس هنرپیشگی”، “فراری” و “مصائب شیرین۲”-به عنوان بازیگری بانمک و شیرین در پروژه های مختلف سینمایی و تلویزیونی نیز ایفای نقش نمود‌‌.

سریال‌های “پشت کنکوری ها”، “باغچه مینو”، “زندگی به شرط خنده”، “نون و ریحون” و “پنچری” ازجمله آثار تلویزیونی رضا داوودنژاد بود.

“چپ دست”، “نیش زنبور”، “زنها شگفت انگیزند”، “همه چی آرومه” و “کنسرت روی آب” از کارهای سینمایی داوودنژاد هستند.

او یک خواهر به‌نام زهرا داوودنژاد دارد که بازیگر است و یک برادر. رضا داوودنژاد همسر غزل بدیعی (خواهر عسل بدیعی) بود.

درگذشت رضا داوودنژاد
درگذشت رضا داوودنژاد

رضا داوودنژاد در کارهای متاخر پدرش به غیر از بازیگری، تجربیات تولید هم داشت و در عین حال عامل تولید فیلم آخر بهرام بیضایی “وقتی همه خوابیم” به شمار می‌رود.
بعد از آن که بیضایی نتوانست فیلم در فیلم “لبه پرتگاه” را با حمید اعتباریان به تولید برساند، این رضا داوودنژاد بود که یکی از رفقای خود-محمود شجاعی- را با واسطه‌ی پدر به بیضایی معرفی کرد تا بشود سرمایه گذار تولید “وقتی همه خوابیم”؛ فيلمي که تصویری تکان‌دهنده و تلخ از پشت صحنه سینمای ایران ارائه داده بود و البته در ساختار و متن بی شباهت هم نبود به همان فیلم ساخته‌نشده‌ی “لبه پرتگاه”.(اینجا را بخوانید)