1

درگذشت خالق “گل سنگم” و “خدای مستون”!  

سینماروزان: بیژن سمندر، ترانه‌سرا و آهنگ‌سازی که ترانه هایی ماندگار برای ابراهیم حامدی، حسن ستار، نصرالله معین، حسن شماعی زاده، بیژن مرتضوی، امید سلطانی، ایرج خواجه امیری و بسیاری دیگر از خوانندگان ایرانی سروده بود در آمریکا درگذشت.

به گزارش سینماروزان بیژن سمندر که با ترانه «گل سنگم» در اذهان شناخته شده است، پس از سال‌ها تحمل درد و رنج ناشی از بیماری پارکینسون، درگذشت.

وی سال ۱۳۱۶ در شیراز متولد شد. این هنرمند شیرازی تحصیلات ابتدایی تا لیسانس را در شیراز گذراند و مدرک دکترای خود را در رشته ادبیات در خارج از کشور کسب کرد. او با توجه به علاقه بسیار به هنر، دکترای معماری خود را در شهر واشنگتن دریافت کرد. سمندر بنیان‌گذار سرودن شعر به گویش شیرازی بود و آثار‌ گرانبهایی در این حوزه خلق کرد. از کتاب‌هایش با گویش شیرازی می‌توان از مجموعه شعر و تفسیر با عنوان‌های «شعر شیراز» و «شعر شهر» نام برد که هر دو اثری تحقیقی و کاوشگرانه در فرهنگ عامیانه مردم شیراز است.

بیژن سمندر از سال ۱۳۸۷، به بیماری پارکینسون مبتلا شد و پس از تحمل ۱۰ سال بیماری درگذشت. شعر معروف «شیرازو میگن نازه واسِی آفتُو جِنگش» از سروده‌های بیژن سمندر در وصف شیراز است.

“کوه یخی” و “مداد رنگی” با صدای ابراهیم حامدی، “بیشتر و بیشتر” و “دختر مردم” با صدای حسن شماعی زاده، “مهتاب” با صدای امید سلطانی و “خدای مستون” با صدای بیژن مرتضوی از جمله ترانه های مشهور بیژن سمندر است.