1

درگذشت خالق «باران عشق» که با تنظیمهای متفاوتش، «مداد رنگی»ابی و «هجرت»گوگوش را ماندگار کرد!

سینماروزان: ناصر چشم‌آذر نوازنده و آهنگسازی که علاوه بر موسیقی پاپ تجربیات منحصربفردی هم در ساخت موسیقی متن آثار سینمای ایران داشت، درگذشت.

این آهنگساز و نوازنده پیشکسوت چهاردهم اردیبهشت بعد از مراجعه به بیمارستان باهنر بر اثر سکته قلبی از دنیا رفت.

ناصر چشم آذر که همسرش، خواهر شاهد احمدلو(کارگردان) و پدرهمسرش محمدولی احمدلو(مردوخ) از بازیگران سینما بود در فیلم «میکس»داریوش مهرجویی تجربه ایفای نقش در قامت آهنگسازی معترض به اوضاع و احوال سینما را داشت.

ناصر برادر کوچکتر منوچهر چشم آذر آهنگساز ایرانی مقیم لس آنجلس بود.

ناصر چشم‌آذر در ۱۰ دی ماه ۱۳۲۹ در اردبیل متولد شد و در سایه تعلیمات پدرش اسماعیل چشم آذر مراحل اولیه موسیقی را فرا گرفت. او در کودکی ساز آکاردئون را انتخاب نمود.

ناصر در ۱۲ سالگی به‌همراه پدرش وارد ارکستر آذربایجانی رادیو ایران می‌شود. در ۱۳ سالگی جایزه ویژه موسیقی را در مقطع دبیرستانی به‌خاطر نواختن آکاردئون دریافت نمود. در ۱۷ سالگی رهبری کنسرت ترتیب داده شده در سفارت ایران در عراق را برعهده می‌گیرد و در ۱۸ سالگی به‌همراه فائقه آتشین(گوگوش)، سفرهای رسمی خود را آغاز نمود.

در ۲۰ سالگی جهت گذراندن دوره جاز به آمریکا مسافرت می‌کند. پس از بازگشت سرپرستی ارکستر شوی تلویزیونی پرویز غریب افشار را برعهده گرفت. در محضر استادان بنام موسیقی ایران نظیر مرتضی حنانه و ملیک اصلانیان دوره‌های تکمیلی را سپری نمود. در سال ۱۳۵۷ به مدت ۵ سال جهت تکمیل دوره موسیقی جاز و موسیقی فیلم به آمریکا مسافرت می‌کند.

پس از بازگشت به ایران از سال ۱۳۶۳ و با ساخت موسیقی متن فیلم «تاراج» به کارگردانی ایرج قادری فعالیت خود را در زمینه موسیقی فیلم آغاز نمود و در سالهای بعد موسیقی متن آثاری نظیر «هامون»، «دختران انتظار»، «قصه های مجید»، «شمعی در باد»، «تله» و «گشت ارشاد» را ساخت.

چشم‌آذر آهنگسازی بود که عامل آشنایی بیتا فرهی و داریوش مهرجویی و در نهایت ایفای نقش اصلی زن «هامون» توسط فرهی شد.

در حیطه موسیقی پاپ چشم‌آذر تنظیم قطعاتی نظیر «مداد رنگی» و «باغ بلور»(با صدای ابراهیم حامدی)، «هجرت»(با صدای فائقه آتشین)، «زائر»(با صدای رامش) و «همزبونم باش/شب»(با صدای حمیرا) را در کارنامه داشت.

وی از پیشگامان سازهای الکترونیک در ایران بود؛ «باران عشق»، «باران شادی» و «شکوفه‌های ایران» از شاهکارهای اوست.