1

درگذشت بازیگر-خواننده سینمای قبل از انقلاب در آمریکا+عکس

سینماروزان/نسترن حسینی: آذر محبی تهرانی بازیگر-خواننده سینمای قبل از انقلاب در آمریکا درگذشت.

به گزارش سینماروزان آذر محبی که با نام هنری رامش فعالیت داشت در ده‌ها فیلم آوازخوانی کرده بود.

رامش در ۲۲ آبان ۱۳۲۵ در شهر تهران و در خانواده‌ای با سه خواهر و یک برادر به دنیا آمد و تا دیپلم طبیعی به تحصیلات خود ادامه داد.

او تصمیم داشت بعد از دیپلم وارد دانشگاه شود و در رشتهٔ پزشکی به تحصیلات خود ادامه دهد، اما به عرصهٔ خوانندگی روی آورد.

خیالاتی(۱۳۵۲) تنها فیلمی بود که رامش در آن ایفای نقش کرده بود.

تنهایی(۱۳۵۵)، چلچراغ(۱۳۵۵)، عنتر و منتر(۱۳۵۵)، پریزاد(۱۳۵۲)، تیغ آفتاب(۱۳۵۲)، جبار سرجوخه فراری(۱۳۵۲)، حریص(۱۳۵۲)، صخره سیاه(۱۳۵۲)، مروارید(۱۳۵۲)، خیالاتی(۱۳۵۲)، خر دجال(۱۳۵۱)، طغرل(۱۳۵۲)، فرار از زندگی(۱۳۵۱)، پهلوان در قرن اتم(۱۳۵۰)، رسوای عشق(۱۳۵۰)، پابرهنه‌ها(۱۳۴۷)، گرداب گناه(۱۳۴۷)، نخاله قهرمان(۱۳۴۵) و خروس جنگی(۱۳۴۴) از جمله فیلمهایی هستند که رامش در آنها آوازخوانی کرده بود.

رامش در سالهای پس از انقلاب سالها فعالیت نداشت تا اینکه در میانه دهه هفتاد آلبوم “جهان سوم” را در آمریکا ارائه کرد و یک دهه بعدتر نیز در همراهی با فرامرز اصلانی و داریوش اقبالی در آلبوم‌ “رومی” آواز خواند.

“رومی” آلبومی حاصل کار فرزین فرهادی موزیسین ساکن آمریکاست که سابقه کار با استینگ(خواننده راک انگلیسی) را در کارنامه دارد.

ترانه‌های “رومی” برآمده از اشعار مولاناست و با تنظیم‌های الکترونیک فرزین فرهادی و آوازهای اقبالی-اصلانی-رامش یکی از متفاوت‌ترین آثار موسیقایی متکی بر کلام مولانا جلال‌الدین محمد رومی شکل گرفته است. جالب اینجاست که هر سه خواننده حاضر در آلبوم “رومی” و ازجمله رامش به صورت کاملا مجزا و بی همکاری مستقیم با خواننده دیگر، در این آلبوم حضور داشته‌اند.

 

رامش
رامش