1

درگذشت بازیگری که فیلمسازی را به‌ … تشبیه کرده بود!+عکس

سینماروزان: فتحعلی اویسی بازیگر باسابقه در ۷۶ سالگی درگذشت.

به گزارش سینماروزان، فتحعلی اویسی فارغ‌التحصیل کارگردانی و بازیگری سینما از دانشگاه ایالتی تگزاس بود و کار بازیگری را از اواخر دهه پنجاه با فیلم “قدغن”علیرضا داوودنژاد آغاز کرد.

اویسی ازجمله بازیگرانی بود که در دهه شصت و با حذف چهره های سینمایفارسی، توانست در آثاری ماندگار همچون “سرب”، “ناخدا خورشید”، “بانو” بازی کند.

فتحعلی اویسی بعد از ساخت فیلمهای ویدئویی “مادر” و “باو” در ابتدای دهه هفتاد دو فیلم سینمایی ساخت.

اویسی ابتدا یک فیلم کاملا موفق و پرفروش به نام “مریم و می تیل” را ساخت و سپس فیلمی ناموفق و شکست خورده به نام “سربلند”. “سربلند” در گونه فیلم‌های حادثه‌ای دهه هفتاد به تهیه‌کنندگی مجید مدرسی با حضور جمشید آریا با سری تراشیده تولید شد ولی شکست تجاری خورد. مدرسی که همزمان با این فیلم، فیلمی جشنواره‌پسند با نام “روسری آبی” را تولید کرده بود در چرایی این دوگانگی تولید از شکست تجاری “روسری آبی” و جبران شکست با “سربلند” گفته بود ولی ازقضا فروش “روسری آبی” به مراتب بیشتر از “سربلند” بود.

فتحعلی اویسی بعد از شکست “سربلند” به سمت تلویزیون آمد و با بازی در نقشی کمدی در “بدون شرح”مهدی مظلومی، مسیری تازه در کارنامه بازیگری خود گشود و تا انتهای عمر در ده‌ها فیلم و سریال کمدی بازی کرد.

اویسی ازجمله بازیگران ایرانی بود که دستی هم در آوازخوانی داشت و عجبا که همان لحن لطیف و طنازانه‌اش در ایفای نقش‌های کمدی بر آوازخوانی هم غالب بود؛ لحن طنازانه‌ای که باعث شده بود حین پیش تولید “طعمه” و خطاب به فرامرز صدیقی-کارگردان کار- از فیلمسازی بسان استراحتگاه یاد کند که فقط نود دقیقه وقت داری یک دل سیر در آن استراحت کنی و خلاص!

فتحعلی اویسی
فتحعلی+اویسی