1

درگذشت امیرفرشید رحیمیان؛ آهنگسازی که همسر اول کتایون ریاحی بود

سینماروزان/محمد شاکری: امیرفرشید رحیمیان نوازنده و آهنگساز ایرانی در ۶۴ سالگی دار فانی را وداع گفت.

امیرفرشید رحیمیان ۲۷ آذر سال ۱۳۳۸ در تهران متولد شد و در سال ۱۳۴۹، همزمان با کلاس پنجم ابتدایی، وارد هنرستان عالی موسیقی شد. او به دلیل عشق وافر به ساز ترومپت، پیشرفت چشمگیری در یادگیری و نواختن این ساز داشت؛ تا آنجا که در پایان نخستین سال یادگیری‌ ترومپت، در ۱۲ ‌سالگی موفق به اجرای کنسرتی در تالار هنرستان عالی موسیقی شد.

او زمانی که ۱۳ سال داشت، به ارکستر سمفونیک هنرستان عالی موسیقی به رهبری علی رهبری، راه یافت و سپس از سال۱۳۵۳ در ۱۵‌سالگی و با نوازندگی در ارکستر ژونس‌موزیکال به کار خود ادامه داد.

فرشید رحیمیان در سال ۱۳۵۵ به کنسرواتوار وین راه یافت. او همزمان با تحصیل، در کلاس‌های آهنگسازی و رهبری ارکستر توماس کریستین داوید شرکت کرد و او پس از بازگشت به ایران، به عضویت ارکستر سمفونیک تهران درآمد.

او همچنین از سال ۱۳۶۲ همکاری خود را با ارکستر سمفونیک صدا و سیما آغاز کرد و همزمان به عنوان آهنگساز، با گروه کودک و نوجوان نیز به همکاری پرداخت.

وی در سال ۱۳۶۴ برای آهنگسازی فیلم «از خرمشهر تا ابدیت» جایزه موسیقی متن جشنواره جوان را به‌دست آورد.

امیرفرشید رحیمیان در سال ۱۳۶۹، ارکستر فرهنگسرای بهمن را تأسیس کرد و پس از آن اولین ارکستر موسیقی پاپ پس از انقلاب را با ۱۲ نوازنده و با خوانندگی مهرداد کاظمی، تشکیل داد.

درگذشت امیرفرشید رحیمیان؛ آهنگسازی که همسر کتایون ریاحی بود
درگذشت امیرفرشید رحیمیان؛ آهنگسازی که همسر کتایون ریاحی بود

نوازندگی در بسیاری از آثار موسیقی ایران، آهنگسازی قطعات متعدد برای صدا و سیما ‌و فیلم‌ها و سریال‌ها، رهبری ارکستر، آموزش موسیقی و ترجمه کتاب دو جلدی «اطلس موسیقی» از دیگر فعالیت‌های امیرفرشید رحیمیان در این سال‌ها بوده است.

امیرفرشید رحیمیان سابقه آهنگسازی برای سریال‌هایی همچون “فاصله”، “به سوی افتخار” و “شیخ مفید” و فیلمهایی مثل “عشق+۲”، “مرد نامریی”، “بادکنک سفید”، “هبوط” و “دایان باخ” را در کارنامه داشت.

امیرفرشید رحیمیان در دهه شصت و بعد از بازگشت به ایران با کتایون ریاحی، بازیگر سینما، ازدواج کرد. حاصل این ازدواج یک فرزند پسر به نام پوریا است که او نیز راه پدر را ادامه داده و آهنگسازی می‌کند…