1

درگذشت اسفندیار قره‌باغی؛ خواننده #مرگ_بر_آمریکا که زمانی همبازی #صمد بود!

سینماروزان/محمد شاکری: اسفندیار قره‌باغی مشهور به «صدای انقلاب» که بیش از هر چیز به خاطر اجرای قطعه “آمریکا مرگ به نیرنگ تو…” شهره بود، در سن ۷۹ سالگی به دلیل بیماری در تبریز دار فانی را وداع گفت.

مرحوم قره باغی، متولد اول بهمن ماه سال ۱۳۲۲ شمسی در شهر تبریز است و پس از گذراندن دوره اول متوسطه در دبیرستان بدر تهران، به تبریز مراجعت کرد و از سال ۱۳۳۸ وارد هنرستان موسیقی شد.

وی در خردادماه سال ۱۳۴۳ شمسی فارغ التحصیل و به عنوان معلم موسیقی در مدارس کرمانشاه به استخدام وزارت فرهنگ درآمد.

قره باغی، اواخر سال ۱۳۴۷ به تهران منتقل و در گروه اُپرای تهران مشغول شد و ضمن خوانندگی در گروه کُر اُپرای تهران، پس از گذراندن تحصیلات لازم و بازگشت از ایتالیا، با عنوان سولیست باس اُپرای تهران، نقش های بسیاری را در اجراهای مختلف عهده دار شد .

وی ضمن اینکه گروه های کُر مدارس و چند گروه در دانشگاه را راه اندازی کرد و در گروه کُر فولکلوریک رادیو تلویزیون و گروه کُر ملّی به سرپرستی خانم «اِولین باغچه بان» فعالیت چشمگیری داشت.

آشنائی او با سازهای ترومپت به عنوان ساز تخصّصی و ویلن و پیانو و تدریس این سازها و کوک پیانو نیز باعث تمایز این هنرمند از سایرین شد.

اسفندیار قره‌باغی در چند فیلم و سریال هم به عنوان خواننده، نوازنده یا بازیگر حضور داشته‌است که معروف‌ترین آن‌ها در مقام بازیگر، بازی در فیلم سینمایی #صمد_و_فولادزره‌_دیو و سریال #به‌دنبال_بنفشه بود.قره‌باغی در موسیقی فیلم‌های شب بیست و نهم و دمرل به عنوان نوازنده و خواننده حضور داشت.

قره باغی در دوران پس از انقلاب، در سازمان صدا و سیما با واحد موسیقی این سازمان همکاری کرد و در زمینه سرودسازی به ویژه سرودهای دفاع مقدّس فعال شد و از جمله اساتید تاثیرگذار در عرصه موسیقی انقلاب بود. اثری که بیش از هر کار دیگر او، از صدا و سیمای ایران پخش شده، سرود آمریکا، آمریکا، ننگ به نیرنگ تو با صدای اوست که موسیقی آن را احمدعلی راغب ساخته و شعر آن را حمید سبزواری سروده‌است.

درگذشت اسفندیار قره باغی خواننده مرگ بر آمریکا و بازیگر صمد و فولاد زره دیو
درگذشت اسفندیار قره باغی خواننده مرگ بر آمریکا و بازیگر صمد و فولاد زره دیو