1

درخواست شورای راهبردی سینمای ایران از دولت: لایحه به رسمیت شناختن "صنعت سینمای ملی ایران" را به مجلس ارائه کنید

سینماژورنال: شورای راهبردی تحقیق و توسعه سینمای ایران دو هفته بعد از  بیانیه اعلان موجودیت خود(اینجا را بخوانید) دومین بیانیه خود را منتشر کرد.

به گزارش سینماژورنال در این بیانیه نخستین راهکار این تشکل برای توسعه سینمای ایران مطرح شده است.

سینماژورنال متن کامل این بیانیه را ارائه می دهد:

سینما یک صنعت است
اگر چه سينما يك پديده مدرن فرهنگی است كه خصيصه هنری دارد و امروزه به عنوان يكی از شاخصه های توسعه فرهنگی شناخته شده است، اما از آنجا كه فيلم های سينمايی حاصل توليد جمعی است و علاوه بر سرمايه، همواره به گروهی از كارگران ساده گرفته تا نيروهای خلاق و متخصصين در رشته های گوناگون نيازمند است، از آغاز پيدايش به عنوان يك صنعت شناخته شده و می شود.

صنعت سینما هنوز در ایران به رسمیت شناخته نشده!
واقعيت تلخ اينكه پس از گذشت 85 سال از ساخت اولين فيلم سينمايی در ايران هنوز هيچ دولتی اين صنعت پيچيده و ارزشمند را به رسميت نشناخته است. از اين روی شورای راهبردی تحقيق و توسعه سينمای ايران به منظور برون رفت از وضعيت موجود پيشنهاد زیر را ارائه می کند:

لایحه به رسمیت شناختن صنعت سینمای ملی ایران به مجلس ارائه شود
دولت محترم در اسرع وقت لايحه ای جهت به رسميت شناختن سينما به عنوان “صنعت سينمای ملی ايران” به مجلس ارائه دهد تا دست اندركاران ساخت فيلم بتوانند از مزايای قانونی صنعتی شدن سينما كه احيای زيرساخت ها و برقراری ساز و كارهای رونق و پيشرفت صنعت و توليد داخلی است، بهره مند شوند.

از بخش خصوصی و جریان اصلی حمایت کنید

با توجه به اين واقعيت كه بخش خصوصی و جريان اصلی سينمای هر كشور، برای ادامه حيات اقتصادی خود متكی به جذب مخاطب انبوه است به منظور رسيدن به اين هدف بايد به ويژگی های فرهنگی، اعتقادات، سليقه، آداب و رسوم، اخلاق مدنی و گرايش های آشکار و پنهان سياسی ، اجتماعی و روحی روانی مردم احترام بگذارد چون بيشتر از هر رسانه ديگر تابلوی تمام قدی از شخصيت و روح ملی يك كشور را به نمايش می گذارد.

در نتیجه شورای راهبردی تحقيق و توسعه سينمای ايران معتقد است كه به جای پشتيبانی از سينمای حاشيه ای و بی مخاطب بايد از بخش خصوصی و جريان اصلی سينما حمايت همه جانبه به عمل آيد.

بخش خصوصی مخالف ایجاد انحصار و ویژه خواری است
بدیهی ست وقتی صحبت از حضور قدرتمند بخش خصوصی و جريان اصلی سينما به ميان می رود، هيچگاه منظور بخش دولتی كه در پوشش افراد حقيقی در مقاطعی پا به ميدان می گذارند و متاسفانه رفتارهای هنجار شكنی چون ايجاد انحصار، ويژه خواری و عدم پايبندی به مقررات صنفی را از خود به نمايش می گذارند، نبوده و نيست.

اعضای شورای راهبردی

به گزارش سینماژورنال در شورای راهبردی تحقیق و توسعه سینمای ایران جمعی از فعالان سینمای ایران حضور دارند. این فعالان عبارتند از:

فرهاد اصلانی، بهروز افخمی، مسعود جعفری جوزانی، محمدعلی حسین‌نژاد، سیدشهاب حسینی، پوران درخشنده، سیدضیاءالدین دری، علیرضا رئیسیان، سیدجمال ساداتیان، منوچهر شاهسواری، رسول صدرعاملی، مهدی فخیم‌زاده، فرامرز قریبیان، مهدی کرم‌پور، علی معلم، مجید میرفخرایی، سیدضیاء هاشمی