1

دبیر اسبق جشنواره فجر متذکر شد⇐با شرایط امروز کشور، برگزاری جشنواره فجر حتی با ۱۰ درصد ظرفیت هم خطرناک است!!/وقتی مسئولان بهداشتی تاکید دارند پاییز و زمستان سختی داریم و وقتی دولت هنوز برای تامین واكسن آنفلوآنزا به طور کامل موفق نبوده، این همه اصرار برای برگزاری جشنواره‌ها چه معنایی دارد؟؟/جشنواره فجر به‌کنار؛ حتی جشنواره‌ای مثل مقاومت هم نباید برگزار می‌شد!/ در این شرایط کرونا و مشکلات اقتصادی اهالی سینما، برگزاری جشنواره مقاومت چه آورده‌ای برای فرهنگ مقاومت داشته؟/وقتی حتی راهپیمایی اربعین- که یک رویداد چندین میلیونی فرهنگی است- هم به‌خاطر کرونا تعطیل شده چرا از برگزاری جشنواره‌ها دست برنمی‌دارند؟؟/ برگزاری جشنواره در این دوران جز برای کاسبی تیم‌های برگزارکننده و عکس یادگاری ‌گرفتن آن‌ها با مسوولان رده‌بالاست؟؟!! /اگر قرار است مبلغی خرج جشنواره شود، همان را بدهید به تعدادی فیلمساز بلکه محتوایی تولید شود برای مخاطبان!!/جشنواره‌ها به کابوس حوزه فرهنگ در کشورمان بدل شده‌اند و برگزاری جشنواره در دوران کرونا یک خیانت فرهنگی است!

 

سینماروزان: علیرغم همه هشدارهایی که وزارت بهداشت درباره افزایش شیوع کرونا در پاییز و زمستان می‌دهد و علیرغم بیکاری گسترده اهالی سینما درنتیجه کرونا، دست‌اندرکاران سینمایی کشور همچنان علاقه زیادی نشان می‌دهند برای برگزاری جشنواره‌های مختلف و تقریبا بخش عمده خبررسانی ارگانهای بودجه‌خوار سینمایی هم حول برگزاری جشنواره است.

به گزارش سینماروزان به تازگی محمدمهدی طباطبایی‌نژاد دبیر جشنواره سی و نهم فجر از برگزاری جشنواره امسال فجر با ۵۰ درصد ظرفیت سالنهای سینما خبر داد و دبیر جشنواره مقاومت هم بعد از برگزاری بخش اول جشنواره همچنان اصرار به برگزاری بخش دوم جشنواره دارد!

محمدرضا عباسیان دبیر اسبق جشنواره فجر با انتقاد از این همه اصرار به برگزاری جشنواره در دل کرونا به صبح‌نو گفت: واقعا درباره موضوع کرونا هنوز هیچ‌کس اطلاع دقیقی ندارد؛ البته در اروپا هم اوضاع همین است. خیلی از جشنواره‌ها برگزار نشدند اما یک جشنواره برگزار شد. اصلا کسی نمی‌تواند از الان با اطمینان درباره بهمن‌ صحبت کند. با فرض شباهت به اوضاع الان، به هیچ عنوان برگزار کردن جشنواره درست نیست، اصلا امکان‌پذیر نیست و اصولا کار خطرناکی است. جشنواره فجر را بگذارید کنار، حتی جشنواره‌ای مثل مقاومت هم نباید برگزار می‌شد. در این شرایط کرونا و مشکلات اقتصادی، چه آورده‌ای برای فرهنگ مقاومت دارد؟ لزومی برای برگزاری‌اش نبود.

عباسیان ادامه داد: در دنیا جشنواره‌ها طراحی شده‌اند برای خط‌دهی به سمت تولیدی که رویدادهای سینمایی براساس آن برگزار شوند. مانیفست جشنواره سینماگران را به سمت تولیدات سوق می‌دهد. اصولا ما در ایران چنین جشنواره‌‎ای نداریم. صرفا یک جشن و دورهمی است که هرکس فیلم ساخته آنجا نمایش می‌دهد؛ البته برای سینمای ما همین هم لازم است. درباره جشنواره‌های مختلف سینمایی کشورمان این مورد رقم خورده و نمی‌توان جلوی آن را گرفت. به‌هرحال هست و باید باشد. جشنواره‌هایی مثل شهر، مقاومت، سلامت و… همه پول دور ریختن و شو است. این‌ها جز کاسبی برای تیم‌های برگزارکننده  و عکس یادگاری ‌گرفتن آن‌ها با مسوولان رده‌بالاست؟؟ به نظرم برگزاری این جشنواره‌ها در این شرایط کرونا و اقتصاد یک خیانت فرهنگی است. خب اگر پولی وجود دارد، بدهید محتوا تولید کنند بلکه مخاطب ببیند به جای اینکه صرف برگزاری جشنواره های بی مخاطب شود. اگر قرار است مبلغی خرج جشنواره شود، همان را بدهید یک فیلمساز با موضوع آن جشنواره، فیلم بسازد.

به گزارش سینماروزان دبیر جشنواره سی و یکم فجر خاطرنشان ساخت: وقتی جشنواره برگزار شود، یک جماعتی خاص راضی می‌شوند! تعدادی فیلمساز هیات داوران می‌شوند، عده‌ای این وسط ستاد جشنواره می‌شوند، ستاد خبری و بولتن راه می‌افتد، هدیه می‌دهند و خلاصه طیف گسترده‌ای این وسط خوشحال می‌شوند! برای همین است که کسی از حلقه مدیران به برگزاری جشنواره‌ها اعتراض نمی‌کند. جشنواره‌ها کابوس حوزه فرهنگ در کشورمان شده‌اند.

عباسیان ادامه داد: من با شرایط امروز به هیچ عنوان صلاح نمی‌دانم جشنواره فجر برگزار شود؛ 50درصد ظرفیت که جای خود، حتی با 10درصد هم خطرناک است.

عباسیان درباره برگزاری جشنواره در خرداد آینده گفت: وزارت ارشاد باید پیش‌بینی بکند که اگر جشنواره ملی با جشنواره جهانی تجمیع و در خرداد سال آینده برگزار شود، آیا شرایط مساعدتر خواهد بود یا نه. این باعث می‌شود فشار از فیلمسازها برداشته شود كه اقدامی منطقی‌تر است. وقتی مسوولان بهداشتی تاکید دارند پاییز و زمستان سختی داریم، وقتی دولت هنوز برای تامین واكسن آنفلوآنزا به طور کامل موفق نبوده، اینکه دوستان از الان اعلام کنند جشنواره در خرداد برگزار خواهد شد، حرف عاقلانه‌ای نیست. راهپیمایی اربعین یک رویداد چندین میلیونی فرهنگی است که برای نظام اهمیت بسیاری دارد، اما مسوولان به‌خاطر حفظ سلامتی مردم آن را برای امسال لغو ‌کردند ولی همچنان دست از برگزاری جشنواره‌ها برنمی‌دارند. حالا مگر جشنواره‌های مختلف در سیاست‌های کلان مهم‌تر از راهپیمایی اربعین است که نشود موقتا تعطیلش کرد؟ سلامتی مردم و هنرمندان مهم‌تر است.

دبیر اسبق فجر تاکید کرد: منافع شخصی برگزارکنندگان و هم اینکه به هرحال در سال آخر دولت فعلی هستیم باعث شده ترجیح می‌دهند این جشنواره‌ها هر طور شده برگزار شود.