1

داستان “یتیم خانه ایران” فاش شد؛ تعقیب و گریز میان یک جوان ایرانی و یک نظامی بریتانیایی!+عکس/ابوالقاسم طالبی: فیلم را به بخش مسابقه جشنواره نمی‌دهم/ دستمزد بازیگران خارجی‌ فیلم از دستمزد یک سوپراستار خودمان کمتر است

سینماژورنال: ابوالقاسم طالبی این روزها عمده وقت خود را متمرکز کرده است بر فیلمبرداری اولین پروژه تاریخی اش “یتیم خانه ایران”.
به گزارش سینماژورنال “یتیم خانه ایران” که داستانش در اواخر قرن سیزدهم خورشیدی و زمان جنگ جهانی اول می گذرد تصویری کامل از فقر و بدبختی عظیمی که در این برهه زمانی، ایران را دربرگرفته بود ارائه می دهد.
چندی قبل سینماژورنال از شباهتهای میان این فیلم با “فهرست شیندلر” اسپیلبرگ خبر داده بود و حالا تازه ترین داده ها حکایت از آن دارند که این فیلم داستان تعقیب و گریز میان جوانی به نام “محمدجواد” و یکی از فرماندهان ارتش انگلیس در ایران را روایت می کند.

خاطرات دهشتناک ژنرال دنسترویل
این فرمانده از “ژنرال دنسترویل” فرمان می گیرد؛ چهره ای که در آن زمان فرماندهی نیروهای انگلیسی در شمال و غرب ایران را برعهده داشت. همان فرماندهی که بعدها در خاطرات خود از قحطی آن روزگار ایران چنین نوشت: هر کس که قدمی در شهر می‌زد با آزاردهنده‌ترین مناظر روبرو می‌شد. کسی نمی‌تواند این صحنه‌ها را تاب بیاورد. مردم می‌میرند و کسی نیست که کمکی کند. گاه جسد آدم‌ها آن قدر کنار جاده‌ها، بی‌آنکه کسی نگاهی به آنها بیندازد، می‌ماند، تا آنکه از بیم لطمه به دیگران، دیگر چاره‌ای جز دفن آنها نباشد.

محمدجواد فرزند بنیانگذار اولین یتیم خانه ایران
محمدجواد فرزند حاج ابوالفضل است که در جریان قحطی ایران با راه اندازی یک یتیم خانه از بچه های بی سرپرست مراقبت می کند. به گزارش سینماژورنال محمدجواد به وصیت پدر بعد از وی اداره یتیم خانه را برعهده گرفته و همین حضورش به عنوان قیم تعداد زیادی فرزند بی سرپرست است که او را وارد ماجرایی پیچیده می کند.
ایفای نقش محمدجواد برعهده علیرام نورایی است که پیش از این نیز در “قلاده های طلا”ی طالبی ایفاگر نقش اصلی بود.

فیلم را در بخش خارج از مسابقه به نمایش درمی آورم
ابوالقاسم طالبی در اثنای تولید فیلم سعی کرد تا می تواند از گفتگو درباره اثرش خودداری نماید و برای همین این دستیارش عباس بلوندی بود که می کوشید اخبار مرتبط با پروژه را در اختیار رسانه ها قرار دهد با این حال وی در یک خرق عادت درباره فیلمش نکات جالبی را در اختیار “فیلم” قرار داده است و از جمله این نکات درباره عدم علاقه اش به حضور در بخش مسابقه جشنواره فجر است.
طالبی درباره عدم حضور در جشنواره سی و چهارم فجر می گوید: هدفم جشنواره نیست ولی احتمالا تا آن زمان فیلم را تمام می کنیم و آن را در بخش خارج از مسابقه به نمایش درمی آورم چون بخش مسابقه متعلق به جوانترهاست.

یتیم خانه ایران
عیلیرام نورایی در قالب کاراکتر “محمدجواد” در “یتیم خانه ایران”

مجموع دستمزد این چند بازیگر خارجی از دستمزد یک سوپراستار خودمان کمتر است
در “یتیم خانه ایران” چند بازیگر خارجی به نامهای “برایان طرفه”، “برت جان کورل”، “پاول لسلی داونی” و “جان اتول” هم حضور دارند. طالبی درباره بودجه موردنیاز برای دعوت از این بازیگران بیان می دارد: مجموع دستمزد این چند بازیگر خارجی از دستمزد یک سوپراستار خودمان کمتر است.

قهرمانان فیلم، مردمی هستند که در آن زمان نان را با خاک اره می خوردند!
طالبی درباره زمینه داستانی اثرش هم نظر جالبی دارد. وی می گوید: این فیلم قصه مردم است. مردم کوچه و بازار. نه از شاه خبری در آن هست و نه دربار. قهرمانان فیلم، مردمی هستند که در آن زمان نان را با خاک اره می خوردند.

هیچ صحنه ای خارج از ایران فیلمبرداری نخواهد شد
این کارگردان درباره شایعات مرتبط با فیلمبرداری بخشهایی از “یتیم خانه ایران” در کشورهای خارجی بیان می دارد: این خبر صحت ندارد و هیچ صحنه ای خارج از ایران فیلمبرداری نخواهد شد.

یتیم خانه ایران
“برایان طرفه” در قالب قطب منفی “یتیم خانه ایران”

هیچ هزینه ای بابت دکور ندادم
به گزارش سینماژورنال “یتیم خانه ایران” تنوع لوکیشن بالایی دارد و از شهرک غزالی گرفته تا شهریار و مناطق مختلفی از ایران به عنوان لوکیشنهای آن نام برده شده و همین است که باعث شده گمان شود هزینه های تولید فیلم بالاتر از حد معمول است اما طالبی این مساله را هم رد کرده و اظهار می دارد: سعی کرده ام که در بودجه نهایت صرفه جویی را داشته باشم برای همین از دکورهای ساخته شده و بجامانده سریالهای دیگر استفاده کردم و هیچ هزینه ای بابت دکور ندادم.

از جعفر دهقان تا قطب الدین صادقی
جعفر دهقان، فرخ نعمتی‏، قطب الدین صادقی، بهار محمد پور، مهدی صبایی، بهارک صالح نیا، والا شهیری، علی شادمان، ایمان صفا، مهری آل آقا، ، محسن حسینی، اصغر حیدری، ملیکا شعبان، مصطفی بهشتی، مجید معافی، حمید تاج دولتی و علی فرجام فر دیگر بازیگران “یتیم خانه ایران” هستند.
تهیه کنندگی کار را محمدرضا تخت کشیان برعهده دارد. مدیرفیلمبرداری اصغر رفیعی جم است، صدابردار بهمن حیدری، طراح چهره پردازی را داریوش صالحیان انجام میدهد و طراح صحنه و لباس هم عباس بلوندی است.