1

داریوش باباییان با انتقاد از روند چینش فیلمها برای اکران اظهار داشت⇐از ابتدای سال فقط ۴ فیلم کمدی فروش داشته‌اند و بقیه ضرر داده‌اند/اگر شورای صنفی نمایش کمک نکند وضع بدتر خواهد شد

سینماروزان: عدم تنوع لازم در اکران سینماها موضوعیست که مدتهاست درباره آن نقد و نظر وجود دارد. این عدم تنوع در حالیست که بعضا دیده میشود برخی آثار ویدیویی با تغییر پروانه به جای شبکه خانگی به سینماها راه پیدا میکنند و البته نه تنها فروش چندانی نمیکنند بلکه سدّی میشوند در جهت اکران فیلمهای سینمایی که در انتظار اکران هستند.

به گزارش سینماروزان داریوش باباییان تهیه کننده و مدیر موسسه پخش شکوفافیلم از جمله تهیه کنندگانی است که به این روند انتقاد دارد.

داریوش بابائیان به اسامی فیلم‌هایی که در اکران تابستانه به نمایش درمی‌آیند اشاره کرد و به «ایسنا» گفت: «ساعت پنج عصر» ساخته مهران مدیری، پیش بینی می‌شود فروش خوبی داشته باشد و «پا تو کفش من من» ساخته حسین فرحبخش، «سارا و آیدا» ساخته مازیار میری، «زادبوم»ابوالحسن داوودی و «۲۱ روز بعد»محمدرضا خردمندان نیز در مسیر اکران‌های تابستانه قرار دارند.

او با بیان اینکه “انتظار ما از میزان فروش چندتایی از این فیلم‌ها بالا است”، ادامه داد: تهیه‌کننده، کارگردان و پخش کننده‌ها سعی کرده‌اند فیلم‌های خیلی خوب و قوی برای این موقع از سال داشته باشند بنابراین مسلما می‌تواند اکران موفقی باشد ولی اگر تماشاگر نتواند با آن ارتباط قرار بکند و فروش خوبی نداشته باشد، مساله‌ی جدایی ست که باید بررسی شود.

بابائیان با تاکید بر اینکه “سینما به تنوع ژانر احتیاج دارد” اظهار امیدواری کرد: باید تصمیماتی که توسط مدیران گرفته می‌شود، درست باشد و لازم است به تنوع ژانر برگردیم. جای سینمای کودک و نوجوان و حتی سینمای جنگ خالی است در حالیکه همه اکران ژانرها کمدی و اجتماعی شده‌اند.

این پخش‌کننده تصریح کرد: ما خیلی تلاش کردیم سینمای کودک احیا شود و اگر قرار باشد که شورای صنفی نمایش و سینمادار هماهنگ نباشند و کمک نکنند همچنان فقط فیلم‌های کمدی و خانوادگی اکران می‌شود و سینما وضعیت‌اش بدتر خواهد شد.

او در ادامه افزود: باید در یک اتاق فکر به جمع بندی برسند و این مساله بررسی شود و در نهایت باعث یک تصمیم‌گیری خوب برای اکران فیلم‌های فرهنگی‌تر و در رابطه با کودک بشود چون فیلم‌های کودک مخاطب خوبی دارد و دنیای کودک دنیای شیرینی است و آنان ارتباط خوبی با فیلم‌ها برقرار می‌کند. ما احتیاج داریم که کودک خانواده پای شبکه‌های خارجی ننشیند و یا فیلم‌های تکراری ببیند.

داریوش باباییان در پایان صحبت‌های خود به یک دست شدن سینما اشاره و اظهار کرد: متاسفانه الان سینما یک دست شده است و از عید نوروز تا اکنون فقط ۳ فیلم کمدی فروش خوبی داشتند و چهارمی هم باز کمدی است و بقیه فیلم‌ها اکثرا ضرر داده‌اند و سود نمی‌برند. دستمزد یک بازیگر خوب به حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون می‌رسد و با این اوصاف فروش فیلم‌ها معمولا تهیه‌کننده‌ها ضرر می‌دهند.