1

خنده جشنواره با «مردی که ماه را خرید»

 

سینماروزان/مرتضی مصباح: «مردی که ماه را خرید» از آثار حاضر در بخش نمایش فیلم‌های کمدی معاصر در سی‌وهفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر است و مناسب برای حال آنهاست که کمدی از نوع کمدیهای موقعیت را دوست دارند نه کمدیهایی که پر هستند از شوخیهای کلامی.

داستان «مردی که ماه را خرید» درباره یک مرد ماهی‌گیر اهل ساردینیاست که در روندی غیرقابل پیش بینی، ماه را به زنی که دوستش دارد قول داده است. مردهای اهل ساردینیا هیچ‌گاه زیر قول خود نمی‌زنند و این مرد برای آن که به قولش عمل کند چاره ای ندارد جز آن که ماه را بدزدد!

«مردی که ماه را خرید» کوشیده در خلال روایت طنازانه خود مجالی را فراهم کند برای زیر تیغ بردن آدمیانی آرمان گرا که برای رسیدن به آمال خویش هر دروغی را میگویند و تازه بعد از دروغ اول است که سیکلی از دروغهای پیاپی را تجربه میکنند بلکه دروغ ابتدایی را توجیه نمایند.

این ویژگی از فیلم خیلی زیاد میتواند مطلوب تمامی مردم دنیا و بخصوص سیاستمدارانی باشد که در روز روشن دروغهایی میگویند که نه فقط ممکن است به ایجاد شاخ بر سر مردمان بیچاره منجر شود بلکه تازه بعد از دروغ اصلی نیز با دروغهای پیاپی است که میکوشند امتداد حیات دهند.

«مردی که ماه را خرید» محصول مشترک کشورهای ایتالیا، آرژانتین و آلبانی است و محصول دست کارگردانی به نام پائولو زوکا که ابایی ندارد از دست گذاشتن بر سوژه ای فانتزی برای بیان نظرات اصلاحی خویش.