1

خداحافظی آفریده با جشنواره روح‌ا..؟

سینماژورنال: کمتر کسی فکر می‌کرد نخستین دوره یک جشنواره و آن هم جشنواره‌ای برای فیلمهای کوتاه قبل از برگزاری به رویدادی پرحاشیه برای اهالی سینما بدل شود.

به گزارش سینماژورنال با این حال نخستین جشنواره روح‌ا.. به دلیل انتصاب دبیرش قبل از برگزاری در کانون توجه رسانه ها قرار گرفت.

نخستین جشنواره فیلم کوتاه روح‌ا.. که قرار بود شاهد رقابت سازندگان فیلم‌های 60 ثانیه‌ای باشد، به‌واسطه انتخاب محمد آفریده در مقام دبیر جشنواره با واکنش‌های خبری مختلفی از سوی رسانه‌های اصولگرا مواجه شد.

سکوت رسانه های اصلاح طلب و ترکتازی اصولگرایان

این موضوع ازآن‌جهت برای رسانه‌های مذکور حساسیت‌برانگیز بود که آفریده به گفته آن‌ها سازنده «فیلم موهن “یک خانواده محترم” بود که در صحنه صحنه آن توهین آشکار به شهدا، خانواده ایثارگران و بنیان‌گذار کبیر انقلاب به تصویر کشیده شده بود»!!! این رسانه‌ها همچنین از آفریده به‌عنوان فیلم‌سازی یادکردند که در آثارش «همواره پنجه بر چهره انقلاب کشیده است»!!!

طرح این دیدگاه‌های انتقادی در حالی بود که رسانه‌های اصلاح‌طلب به‌جای دفاع از آفریده، کاملاً سکوت کردند.

 کنار گذاشتن محمد آفریده؟

حالا اما اتفاقات جدیدی در شرف روی دادن است. شنیده‌ها حاکی است پس از طرح انتقادهای شدید در برخی رسانه‌ها، مسئولان فرهنگی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره)، با برگزاری جلسات فوق‌العاده و همچنین رایزنی‌های مختلف، اقدام به تجدیدنظر در تصمیم‌گیری خود نموده اند.

یکی از خروجیهای این جلسات، تصمیم برای کنار گذاشتن محمد آفریده از دبیری جشنواره است.

رایزنی با چند فیلمساز اصولگرا برای پذیرفتن دبیری

مسئولان این موسسه در حال رایزنی با چند فیلم‌ساز متعهد و اصولگرا جهت پذیرش دبیری این جشنواره هم هستند تااین رایزنی‌ها در روزهای آینده به نتیجه رسیده و دبیر تازه جای دبیر قبلی را بگیرد.

دلیل سکوت رسانه‌ای مسئولان موسسه تنظیم و نشر در روزهای اخیر نیز همین قضیه بوده است.

موفقیتی دیگر برای رسانه های اصولگرا

اگر این تغییر رخ دهد، رسانه‌های اصولگرا به موفقیتی تازه در عرصه فرهنگی دست پیداکرده‌اند. پیش‌تر موضع‌گیری آن‌ها در خصوص آثاری همچون «عصبانی نیستم!»، «خانه پدری»، «خانه دختر» و… باعث عقب‌نشینی مسئولان سینمایی و ممانعت از نمایش این فیلم‌ها شده بود و حالا با تغییر دبیر یک جشنواره سینمایی، تازه‌ترین پیروزی و موفقیت اصولگرایان در این عرصه رقم خواهد خورد.

 جزئیاتی از جشنواره روح‌ا..

به گزارش سینماژورنال جشنواره روح‌ا.. در دو بخش «اصلی» و «ویژه» برگزار می‌شود. بخش اصلی به مسابقه فیلم‌های 60 ثانیه‌ای در قالب «داستانی، انیمیشن و نماهنگ» اختصاص دارد. در بخش ویژه نیز فیلم‌های 60 تا 180 ثانیه‌ای در قالب «داستانی، انیمیشن و نماهنگ» با یکدیگر رقابت خواهند کرد.

جهت مشارکت هرچه بیشتر شرکت‌کنندگان در این رویداد، فضایی نیز فراهم‌شده تا علاقه‌مندان در بخشی مجزا طرح، ایده و فیلم‌نامه با موضوع داستانی، انیمیشن و نماهنگ را جهت تولید در قالب فیلم‌های 60 تا 180 ثانیه‌ای ارسال نمایند. این آثار نیز در جشنواره با یکدیگر رقابت خواهند کرد.

بر اساس اعلام برگزارکنندگان، علت انتخاب قالب جدید فیلم‌های 60 تا 180 ثانیه‌ای، ایجاد زمینه مشارکت هرچه بیشتر علاقه‌مندان به فیلم‌سازی است. علاقه‌مندان به شرکت در این رویداد می‌توانند آثار ساخته‌شده با دوربین‌های حرفه‌ای، نیمه‌حرفه‌ای و موبایلی را در این جشنواره شرکت دهند.