1

#خانه_فیلم_همایونی و موفقیت از داخل تا خارج ایران

سینماروزان: اصولا در کشورهایی که صنعت سینما بیشتر متکی به بودجه ها و نهادهای بعضاً دولتی است نمی توان جای تنفس چندانی برای بخش خصوصی قائل شد؛ چه زمانی که فیلمهای دولتی با بودجه های کلان تولید می شود و چه زمانی که این فیلمهای دولتی با بودجه های بعضاً نجومی با انواع و اقسام امکانات تبلیغاتی به صف اکران وارد می شوند…

در سالهای گذشته بسیاری از تهیه کنندگان و سرمایه گزاران سینمای ایران که در بخش خصوصی فعالیت می کردند به همین دلیل یعنی رقابت ناعادلانه تصمیم به جدایی از این صنعت گرفتند و راه خود را از سینما جدا کردند اما در این بین بودند و هستند تهیه‌کنندگانی که با استفاده از خلاقیت و هوش خود توانستند در همین فرصت و همین جایگاه کمی که برای بخش خصوصی باقی گذاشته شده است خودی نشان داده و حتی در بعضی موارد به رقابت با آثار ارگانی بپردازند. این که در این راه چه مشکلاتی برای آنها رقم میخورد خود مقوله ایست که در این مقاله نمی گنجد.

یکی از نمونه های بارز تهیه کنندگان موفق بخش خصوصی که بیش از ده سال است در صنعت سینمای ایران فعالیت دارند و نه تنها عرصه را به رقبای گردن کلفت دولتی واگذار نکرده اند بلکه پیشرفت بسیار محسوسی در انتخاب و تولید آثار خود داشته اند برادران درودیان همایونی هستند.

صدرا و کسرا همایونی که فعالیت خود در سینما را با فیلم سینمایی آقای الف آغاز کردند و چند سال بعد از آن اقدام به تاسیس خانه فیلم همایونی کردند حالا به عنوان یکی از مهمترین تهیه کنندگان بخش خصوصی سینمای ایران شناخته می شوند . شاید دلیل موفقیت آنها در این مسیر انتخابهای هوشمندانه ای بود که داشتند . این دو برادر بعد از فیلم آقای الف که اولین فیلم سه بعدی سینمای ایران بود و گفته می شود بخش اعظمی از سرمایه آن را هم از منابع شخصی خود تامین کرده بودند نه تنها با حساسیت فیلمنامه های بعدی را انتخاب کردند بلکه با نیم نگاهی به تولیدات بین المللی توانستند در آثار تولید مشترک بین ایران و کشورهای مختلفی هم فعالیت کنند.

تولید فیلم #لوتریا محصول مشترک ایران و مکزیک یکی از تازه‌ترین کارهای برادران همایونی است و بسیار باعث خوشحالی است که تهیه کنندگان جوانی همچون صدرا و کسرا درودیان همایونی توانسته اند پا را از مرزهای ایران فراتر بگذارند و همزمان با تولیدات بین المللی ، با حضور فیلمهای تولیدیشان در جشنواره های مختلف دنیا مسیر درستی را که در ده سال گذشته در پیش گرفته بودند به خوبی ادامه دهند.

صدرا و کسرا همایونی تهیه‌کننده های سینما و موسسین خانه فیلم همایونی در مسیر موفقیت
صدرا و کسرا همایونی تهیه‌کننده های سینما و موسسین خانه فیلم همایونی در مسیر موفقیت

با توجه به جوایز متعددی که این دو برادر از جشنواره های مختلف دنیا کسب کرده اند و همچنین با توجه به ارتباطاتی که اکنون در تولید آثار تولید مشترک دارند در آینده به یکی از بزرگترین تهیه کنندگان و یا مراکز تولید و تهیه فیلم در ایران و حتی فراتر از ایران تبدیل خواهند شد.

امیدواریم ساختار سینمایی با این افراد که در زمینه فعالیت خود و هوشمندی انتخاب و اجرا ، نخبه به حساب می آیند به گونه ای برخورد کند که بتوانند همچنان تجربیات خود را با فیلمسازان و تهیه کنندگان جوان به اشتراک بگذارند…