1

خانه سینمای بی‌مدیرعامل هم تهدید به اعتصاب اعضا(!) کرد و هم تهدید به ترک پروژه‌های سینما و تلویزیون!/ پرسش اصلی: چرا سران خانه سینما از خود مایه نگذاشته و تهدید به ترک مسئولیت‌های ارگانی نکرده‌اند؟

سینماروزان/مهدی فلاح صابر: خانه سینما که سه ماه بعد از انتخابات هیات مدیره تازه‌اش، هنوز مدیرعاملی ندارد بعد از مدتها انفعال دربرابر انبوه مشکلات اقتصادی وارده به بدنه سینما به تازگی و پس از احضار قضایی تعدادی بازیگر، بیانیه ای داده است.

نویسندگانِ این بیانیه، مخاطبِ نامعلوم خویش را تهدید به اعتصاب اعضا و ترک پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی توسط آنها کرده‌اند!

پرسش اول آن است که چرا سران خانه سینما از خود مایه نگذاشته و مثلا نگفته‌اند اگر خواسته‌های آنها محقق نگردد از مسئولیت‌هایی که در ارگان‌ها و نهادهای متصل و فی‌المثل ارگان‌های شهری دارند، استعفا خواهند داد؟ و از آن گذشته چرا پروژه های سریالی تحت نظارت پلتفرم‌ها را تهدید به کناره گیری نکرده‌اند؟

پرسش بعدی آن است که چرا سران خانه سینما در همه این ماه‌ها که فریاد اعتراض بدنه سینما از بیکاری و عدم توزیع عادلانه پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی به آسمان رسیده بود، بیانیه که هیچ، حتی یک توییت نزدند و از مدیران ارگانی انتظاری طلب نکردند؟

پرسش سوم بر سر تحقق وعده بیانیه‌نویسان است. اگر انتظارات برآورده نگردد دوستان بیانیه‌نویس با کدام اعضای خانه سینما اعتصاب خواهند کرد؟ اعضایی که رئیس خانه در همه این ماه‌ها صدای اعتراض آنها به گرفتاری های انبوه معیشتی و فقدان امنیت شغلی را نشنیدند؟

پرسش چهارم آیا این بیانیه نویسی یک فرار به جلو برای رهایی از انبوه انتقادات وارده به انفعال صنفی خانه سینما نیست؟ خدای نکرده رئوس گرفتار این باور نشده‌اند که خانه سینمای بسته‌شده بیشتر به کسب و کار آنها کمک خواهد کرد تا خانه سینمایی باز ولی ناتوان از حل مشکلات اولیه سینماگران و فی‌المثل حل مشکل فقدان بیمه بیکاری!؟؟ و این است که تیری در تاریکی رها کرده و تهدید به اعتصاب و بعدتر انحلالی و در ادامه کسب و کار در چند خیابان این طرف یا آن طرف تر؟

بیانیه تهدیدآمیز رئوس چندشغله ؟؟
بیانیه تهدیدآمیز رئوس چندشغله ؟؟

متن بیانیه خانه سینما را بخوانید:

خانه سینمای ایران در اعتراض به ادامه خشونت ها علیه مردم ایران و بدلیل احضار و بازداشت پی در پی اعضای خود  هشدار می‌دهد در صورتی که  تهدید ها و بازداشت ها پایان نیافته و سینماگران بازداشت شده آزاد نشوند، از اعضای خود خواهد خواست دست به اعتصاب زده ، از  همکاری با پروژه های سینمایی و تلویزیونی خودداری کرده و در برابر سازمان سینمایی تحصن کنند.
در چند روز گذشته علی رغم رایزنی های خانه سینما  و اعلام پیگیری سازمان سینمایی برای آزادی سینماگران نه تنها نتیجه ای بدست نیامد که منجر به احضار ها و بازداشت های جدیدی هم شد. خانه سینما اتهام هایی نظیر “اقدام علیه امنیت ملی” ، “تشویش اذهان عمومی” ، ” نشر اکاذیب” و “همراهی با رسانه‌های بیگانه” که به سینماگران منتسب می شود را غیرواقعی دانسته و معتقد است  سینماگران  تنها تاوان مدیران کارنابلد را می دهند که در این سالها امکان گفتگو و مکالمه واقعی با مردم را ایجاد نکرده اند. زندان جای هنرمند نیست و هیچ کس بدلیل ابراز عقیده نباید در زندان بماند.
جامعه اصناف سینمایی ایران دلسوزانه می خواهد تا فشار و تهدید از مردم ایران برداشته شده و حاکمیت خود را پاسخگوی معترضین کند.