1

خاطره عجیب هارون یشایایی تهیه‌کننده باسابقه از جشنواره فجر/سرنوشت اسب‌های سرکش #در_مسیر_تندباد

سینماروزان/امید عشریه: هارون یشایایی تهیه‌کننده سینما در مرور خاطرات جشنواره فجر به سینماروزان گفت: در دهه های شصت و هفتاد همه راههای سینما به جشنواره فیلم فجر و حضور فیلم در این جشنواره برای گرفتن مجوز اکران و درجه بندی منتهی می شد و به همین دلیل تمام گروههای فیلمسازی تلاش می کردند فیلم به موقع برای نمایش در جشنواره آماده شود. در دهه های بعد همچنان بیش و کم جشنواره در کانون توجه مانده.

یادم می آید در یکی از دوره های جشنواره با فیلم #در_مسیر_تندباد حضور داشتم و فیلم هم خیلی مورد استقبال قرار گرفت. فیلمبرداری فیلم دور از تهران ودر شیراز و شهرهای اطرافش با تعداد زیادی بازیگر و هنرور انجام شد و تولید زمان بری داشت و برای صحنه های ایلیاتی تعداد زیادی اسب نیاز داشتیم و قرار بود این صحنه های در شهر درودزن در شصت کیلومتری شیراز فیلمبرداری شود.

تعدادی از اسبها را از شیراز تهیه کردیم و مابقی را از تهران خریدیم و بلافاصله بعد از اتمام فیلمرداری آن نماهای اسب سواری، گروه عازم تهران شد تا مراحل فنی برای حضور به‌موقع در فجر آغاز شود و من و چند تن از دوستان در شیراز ماندیم تا تکلیف اسب ها را روشن کنیم و سریع به تهران برگردیم و بالای سر فیلم باشیم.

متاسفانه در شیراز نتوانستیم ماشین های حمل اسب برای انتقال اسبها به تهران را پیدا کنیم و گرفتن ماشین از تهران برای آمدن و بردن اسب ها هم هزینه زیادی داشت و به همین دلیل تصمیم گرفتیم که اسبها را در شیراز بفروشیم اما مشتری پیدا نشد و من  چون عجله به بازگشت داشتم راضی شدم اسب ها را رایگان بدهم و باز هم کسی پیدا نشد و اخلاقی نمی‌دانستم اسب ها را همینطوری در طبیعت رها کنم.

دوستی در این میان واسطه شد و پاسگاه درودزن به شرط آنکه هزینه خوراک یک هفته اسب ها را بدهیم قبول کرد که آنها را نگه دارد…

در نهایت تلاش برای حضور به‌موقع در جشنواره فیلم فجر باعث شد اسب هایی را که با قیمت بالایی خریده بودیم با دادن هزینه اضافی و کاملا رایگان رد کردیم و رفت…این چنین عشقی به سینما داشتیم و ثمره‌اش هم همان فیلمها بود.

خاطره نگاری هارون یشایایی از حضور در مسیر تندباد در جشنواره
خاطره نگاری هارون یشایایی از حضور در مسیر تندباد در جشنواره