1

خاطره‌ ایرج راد از بیهوشی سرصحنه “اجاره نشینها”!+عکس

 

سینماروزان: بیش از سی سال پس از ساخت کمدی “اجاره نشینها”ی داریوش مهرجویی، همچنان این فیلم جزو محبوب‌ترین فیلمهای میان مخاطبان است و هرچند رسانه ملی این فیلم را روی آنتن نمی‌فرستد ولی “اجاره‌نشینها” جزو آثاری از سینمای پس از انقلاب است که مدام از شبکه‌های ماهواره‌ای پخش می‌شود.

به گزارش سینماروزان ایرج راد که در “اجاره نشینها” با ایفای نقش یک استاد دانشگاه مبادی آداب، به‌نوعی نمایندگی جامعه فرهیختگان را در این فیلم برعهده داشت، به تازگی از فقدان جلوه‌های ویژه تصویری در تولید این فیلم حرف زده است.

ایرج راد با اشاره به دردسرهای عدم استفاده از جلوه‌های ویژه برای “اجاره نشینها” به همشهری گفت: هیچ‌گونه اسپشیال‌افکتی برای گرفتن سکانس‌های پرمخاطره فیلم وجود نداشت تا مسائل و مشکلاتی که کاراکترهای اجاره‌نشین‌ها با آن درگیر بودند، شکل واقعی داشته باشد.

راد ادامه داد: به‌عنوان مثال در سکانسی که قرار بود کتابخانه روی سر من خراب شود، این اتفاق به‌طور واقعی و با کتابخانه‌ای از جنس نئوپان سنگین رخ داد!! به‌طوری که در نخستین برداشت خراب شدن کتابخانه روی سر من، یک چوب سنگین روی سرم افتاد و من برای چند دقیقه سر صحنه فیلمبرداری بیهوش بودم و بعد از بهوش آمدن، عوامل فیلم برای گرفتن این سکانس، مجبور شدند تا چوب‌ها را نگه‌دارند تا دیگر صدمه‌ای به من وارد نشود.

ایرج راد درباره فینال فیلم افزود: سکانس دیگری که بدون استفاده از بدلکار، بازیگران در آن حضور داشتند، جاری شدن آب در راه پله‌های ساختمان بود. برای گرفتن این سکانس منبع آب بزرگی درنظر گرفته شده بود و ما جلوی مسیر جریان آب قرار می‌گرفتیم و در منبع آب را باز می‌کردند و آب با فشار بالا ما را با خود می‌برد. هرچند این فیلم سینمایی پر از حادثه بود اما بسیار لذت‌بخش بود.

اکبر عبدی+ایرج راد+حسین سرشار در اجاره نشینها
اکبر عبدی+ایرج راد+حسین سرشار در اجاره نشینها