1

حوزه هنري هم به كمدي روی آورد⇐البته تا اينجا از نوع “پاك”

سینماژورنال: حوزه هنری که سال گذشته یک فیلم انتقادبرانگیز به نام “دلبری” را در جشنواره داشت و البته تولیدات سالهای اخیرش نظیر “مهمان داریم” و “امروز” هیچ گاه نتوانسته اند رقبایی پرقدرت در جدول فروش باشند بنا دارد به تولید کمدی روی آورد.

به گزارش سینماژورنال این خبری است که محمد حمزه‌زاده، قائم مقام حوزه هنری و مدیرعامل سازمان توسعه سینمایی سوره در گفتگو با “مهر” آن را رسانه ای کرده است.

آن طور که حمزه زاده گفته حوزه هنری نه تنها قصد تولید نوعی کمدی موسوم به “کمدی پاک” را دارد که قصد دارد کمدی های پاک را هم خریده و پخش کند.

حمزه زاده درباره تولید کمدی پاک می گوید: در طول سال‌های اخیر برنامه‌ریزی‌هایی برای تولید حداقل یک فیلم کمدی با کیفیت و مطابق با باورها و ارزش‌های اسلامی ایرانی در طول یک سال، انجام داده‌ایم.

وی ادامه می دهد: در سال جدید تلاش می‌کنیم تا حق پخش فیلم‌های کمدی سالم و پاک را خریداری کرده و اکران کنیم تا هم به بازگشت سرمایه فیلمسازان و تولیدکنندگان کمکی شده باشد و هم خوراک سالن‌های سینمای حوزه هنری تامین شود.

رجعت به عقبه ای بحث برانگیز یا نمونه های شکست خورده؟
به گزارش سینماژورنال حوزه هنری هرچند در سالهای اخیر بیشتر به دنبال تولید آثار ارزشی بوده اما در کارنامه اش تولید کمدی هایی جنجال برانگیز مانند “آدم برفی” و “مرد عوضی” به چشم می خورد؛ آثاری که در زمان خود بسیاری از خط قرمزهای متعارف را رد کردند.

حوزه هنری دو سال قبل بودجه تولید یک کمدی به کارگردانی حامد محمدی فرزند منوچهر محمدی را فراهم کرد که این کمدی علیرغم پاک بودن و تخصیص اکران عیدفطر نتوانست فروش درخوری داشته باشد.

حالا و با راه اندازی تولید و اکران کمدی پاک مشخص نیست آن عقبه به عنوان تجربه ای قابل اعتنا نگریسته خواهد شد یا تجربیاتی پاک و شکست خورده در گیشه مانند “فرشته ها…”؟

حوزه در پی قدرت نمایی دوباره؟

این را هم نباید از نظر دور داشت که یکی از دلایل روی آوردن حوزه هنری به تغییر مناسبات فروش در سینماهای پایتخت است.

اگر تا همین دو سال قبل و پیش از افتتاح پردیسهایی چون کوروش این حوزه بود که می توانست به دلیل در اختیار داشتن تعداد بالای سینما در شهرستانها با راه اندازی توقیف برخی فیلمها، قدرت خود را به رخ بکشد اما در سالیان اخیر با فراگیر شدن پردیسهای سینمایی که حوزه نقش چندانی در راه اندازی آنها ندارد توقیف یا عدم توقیف فیلم توسط حوزه نه تنها به ضرر صاحبان آثار منجر نشده بلکه حتی یک ضدتبلیغ خوب برای آنها و کمک به فروش شان در پردیسهاست.
این شده که حوزه تصمیم گرفته با ورود مستقیم به تولید آثار کمدی که در سالهای اخیر بازار گرمی داشته اند دوباره قدرت نمایی کند…