1

حمید اعتباریان: چه با پیمان قاسم‌خانی چه بی پیمان قاسم‌خانی! “سن پطرزبورگ۲” اردیبهشت آینده کلید می‌خورد

سینماژورنال: حدودا شش سال بعد از ساخت و روی پرده رفتن کمدی “سن پطرزبورگ” که با فیلمنامه ای از پیمان قاسم‌خانی و کارگردانی بهروز افخمی تولید شد، حمید اعتباریان تهیه‌کننده این فیلم همچنان به دنبال تولید قسمت دوم آن است.

به گزارش سینماژورنال در همه این شش سال مشکل اساسی بر سر عدم تولید قسمت دوم، کامل نبودن فیلمنامه قسمت دوم بوده که باید توسط پیمان قاسم‌خانی نوشته می‌شده است.(اینجا را بخوانید)

درگیریهای کاری پیمان در پروژه های مختلف از “ورود آقایان ممنوع” و “طبقه حساس” گرفته تا “پژمان” و “ساختمان پزشکان” سبب ساز آن شد که فرصت پیدا نکند بر روی سناریوی “سن پطرزبورگ2” وقت بگذارد و همین امر تولید این فیلم را به تأخیر انداخت.

اخیرا هم پیمان درگیر تولید اولین فیلم خود در مقام کارگردان که نسخه سینمایی “پژمان” است و “پلیس بازی” نام دارد شده است و به نظر می‌رسد تا پایان سال هم نتواند فرصتی برای نگارش فیلمنامه “سن پطرزبورگ2” پیدا کند.

مدام منتظر پیمان ماندم تا سرش خلوت شود…

حمید اعتباریان تهیه کننده فیلم اما به سینماژورنال می گوید که عزمش را جزم کرده که قسمت دوم این فیلم را در بهار سال آینده کلید بزند. وی با اشاره به اینکه به اندازه کافی زمان را در انتظار پیمان از دست داده است بیان می‌دارد: من در همه این شش سال منتظر بودم که پیمان فیلمنامه را کامل کند چون دلم نمی خواست با سناریوی ناقص کار را کلید بزنیم و در نهایت انتظارات مخاطبان برآورده نشود برای همین مدام منتظر ماندم تا او سرش خلوت شود و این فیلمنامه را کامل کند.

پیمان یک طرح 50 صفحه ای به ما داده

وی ادامه می دهد: پیمان یک طرح 50 صفحه ای برای “سن پطرزبورگ2” نوشته است اما چون خودش درگیریهای زیادی دارد یک گروه از نویسندگان جوان را مأمور کرده ایم که براساس این طرح، فیلمنامه سناریو را بنویسند. البته قرارمان با پیمان این بوده که خودش بازبینی نهایی را بر روی سناریو انجام دهد اما اگر باز هم وقت نکند مجبوریم او را کنار بگذاریم.

اعتباریان که سابقه تولید آثاری چون “ستاره بود”،”ستاره می‌شود” و “شام عروسی” را در کارنامه دارد با اشاره به اینکه گروه نویسندگانی که نگارش “سن پطرزبورگ2” به آنها واگذار شده یک سری جوان مستعد هستند می‌گوید: چهره‌هایی برای نگارش فیلمنامه انتخاب شده‌اند که علیرغم جوان بودن اما بسیار مستعدند و البته در کارهای قبلی خود نشان داده‌اند که تسلط خوبی در خلق موقعیتهای کمدی دارند. فکر می کنم اگر فیلمنامه به نتیجه مطلوب برسد چند سناریست خوب هم به سینمای ایران معرفی خواهند شد.

نهایتا تا پایان سال فیلمنامه کامل خواهد شد

حمید اعتباریان با اشاره به زمان بندی نگارش فیلمنامه به سینماژورنال اظهار می دارد: برنامه زمانی‌مان این طور چیده شده که نهایتا تا پایان امسال فیلمنامه کامل شود و بعد از دریافت پروانه ساخت انشاءا.. تا اردیبهشت آینده هم کار را کلید خواهیم زد.

وی درباره اینکه آیا پیمان قاسم خانی به عنوان بازیگر در این فیلم خواهد بود یا نه می گوید: من ترجیحم این است که حتی بازبینی فیلمنامه را هم خودِ پیمان انجام دهد و البته که در فیلم هم حاضر باشد اما ممکن است درگیریهای پیمان باز هم مانع همکاری ما شود که در این صورت مجبوریم بی ایشان کار را کلید بزنیم.

چه با پیمان چه بی پیمان، اردیبهشت آینده کار را کلید می زنیم

حمید اعتباریان خاطرنشان می سازد: “سن پطرزبورگ2” چه با پیمان و چه بی پیمان نهایتا اردیبهشت سال آینده کلید خواهد خورد.

این تهیه کننده با بیان این که تا فیلمنامه کامل نشود نمی تواند برای آن کارگردان انتخاب کند بیان می دارد: ترجیحم این است که فیلمنامه به ماهیت دلخواهم برسد و آن گاه با چند کارگردان توانا برای تولید آن مذاکره کنم.