1

حمایت پخش‌کننده “لانتوری” از حوزه هنری!

سینماژورنال: در حالی که حوزه هنری فیلم مجوزدار “لانتوری” را تحریم کرده است و این فیلم را در سینماهای خود به نمایش درنمی آورد اما علی سرتیپی مدیرعامل فیلمیران پخش کننده “لانتوری” به حمایت از این رفتار حوزه هنری پرداخت.

به گزارش سینماژورنال سرتیپی در گفتگویی که شب گذشته از او در “هفت” پخش شد با اشاره به سوابق سینماداری خود بیان داشت: خود من نیز تاکنون تصمیم به عدم اکران فیلمی گرفته ام. ما به عنوان سینمادار هیچ تعهدی به هیچ فیلمی نداریم که الزاما فیلمی را اکران کنیم. هیچ فیلمی را غیر از سرگروه -که آن هم به پیشنهاد خود سرگروه شده است – هیچ سینمایی اجباری برای اکران ندارد. رفتار رفاقتی یک چیز است، اما قانون تجارت در سینما چیز دیگری است.

وی ادامه داد: قطعا به لحاظ قانونی همچنان که سال ها این اتفاق افتاده است، کسی نمی تواند با حوزه برخورد کند و رفتارش قانونی است.

سرتیپی که پخش “فروشنده” اصغر فرهادی را هم برعهده داشته درخصوص وضعیت اکران این فیلم در سینماهای حوزه هنری گفت: حوزه هنری برخورد خوبی با فیلم «فروشنده» داشته است. مدیران حوزه نظرشان درباره فیلم منفی نیست و قرارداد اکرانش امضا شده است.

تیغ توقیف حوزه بیش از همه دامن سرتیپی را گرفته است اما…

به گزارش سینماژورنال به نظر می رسد اینکه سرتیپی با بیانی کاملا منعطف از رفتار حوزه هنری حمایت کرده است ناشی از آن باشد که این ارگان قرارداد اکران “فروشنده” در سینماهای خود را امضاء کرده است وگرنه حتی اگر درنظر بگیریم سرتیپی به واسطه عدم عضویت در شورایعالی تهیه‌کنندگان با مفاد بیانیه این شورا علیه حوزه هنری موافق نیست به هر حال او پخش کننده ای است که در این سالها همواره تیغ توقیفهای حوزه هنری نصیبش شده است؛

از “پل چوبی” که تهیه کننده اش هم خودش بود گرفته تا ملودرام جنجالی “من مادر هستم” فریدون جیرانی و کمدی هایی نظیر “گشت ارشاد” و “خوابم می آد”، سرتیپی جزو معدود پخش کنندگانی است که درصد بالایی از آثار توقیفی توسط حوزه را وی پخش کرده است.

آخرین فیلم توقیفی حوزه “لانتوری” نیز توسط فیلمیران و سرتیپی پخش شده است و به همین دلیل به نظر می رسید سرتیپی صریحتر از اینها درباره این توقیفها ابراز نظر کند.

آیا وعده های مدیران حوزه برای اکران “فروشنده” سرتیپی را به سمت و سوی چنین اظهارنظری سوق داده است یا مراوداتی نسبی-سببی وجود دارد که مخاطبان از آن بی خبرند؟