1

حضور سیدضیاء هاشمی در هیأت انتخاب جشنواره فجر⇔عامل عقب‌نشینی جامعه صنفی تهیه‌کنندگان از همراهی با عوامل فیلم توقیفی “مشکل گیتی”؟

سینماروزان: توقیف فیلم مجوزدار “مشکل گیتی” سبب ساز آن شد که از یک طرف بهرام کاظمی تهیه کننده و کارگردان فیلم و از طرف دیگر موسسه رسانه فیلمسازان به عنوان پخش کننده فیلم اعتراض خود را به روند پیش آمده برای این فیلم اعلام کرده و از حضور در وزارت ارشاد و دیدار با وزیر درباره حل این مشکل سخن گویند.

به گزارش سینماروزان جامعه صنفی تهیه کنندگان سینمای ایران هم مدتی بعد از آگاهی از قصد عوامل فیلم جهت حضور در وزارت ارشاد با انتشار بیانیه ای از همراهی با صاحبان این فیلم خبر داد.(اینجا را بخوانید)

با این حال تنها چند ساعت زمان کافی بود تا جامعه صنفی با انتشار بیانیه ای دیگر از عدم همراهی با عوامل این فیلم سخن گوید. در بیانیه دوم جامعه صنفی چنین آمده است: به دنبال پيگيرى مسئولين و قول مساعد جهت رفع مشكلات مورد اعتراض سينماگران عزيز درخصوص توقيف فيلم هاى داراى پروانه نمايش تاچند روز آينده، تجمع اعتراضى فردا به درخواست مديرعامل محترم خانه سينما موقتاً لغو شد. تاكيد مى كنيم در صورت عدم پیگیری مشکلات مذکور توسط مسئولین امر در اسرع زمان ممكن و اعلام نتيجه مثبت ، ناگزیر به برنامه ریزی جهت برپایی تجمع دیگری براى احقاق حق از دست رفته ى مان در آینده نزدیک هستيم.

چرا از ابتدا با خانه سینما هماهنگ نکردید؟

اینکه یک نهاد صنفی که وظیفه خود را حمایت از اعضای صنفش دانسته این چنین در عرض چند ساعت درباره یک حضور ساده در وزارت ارشاد و توضیح خواستن در چرایی توقیف فیلمی که هم پروانه ساخت داشته و هم پروانه نمایش داشته تغییر موضع می دهد بیش از حد شبهه برانگیز است.

اگر این خواسته خانه سینما از جامعه صنفی تهیه کنندگان بوده که قید این حضور را بزنند پرسش این است که چرا پیش از صدور بیانیه اول هماهنگی لازم با خانه سینما صورت نگرفته و اگر خانه سینما قول مساعد داده که مشکل را حل کند چرا نباید روابط عمومی خانه سینما در این باره بیانیه دهد؟

پاسخ پرسش اول که مشخص است؛ جامعه صنفی همواره خود را مستقل می دانسته و اغلب سعی کرده نظرات خود را بی پرده پوشی با اهالی سینما درمیان بگذارد و بدیهی است که در این مورد بخصوص هم نیازی ندیده از خانه سینما کسب تکلیف کند. پس چرا یک وعده ضمنی خانه سینما سبب ساز جلوگیری از یک دیدار ساده با وزیر شده؟ پس احتمالا ماجرا ربطی به تمکین جامعه صنفی به خانه سینما ندارد و احتمالا باید دلایل آن را در جایی جز آن جستجو کرد.

شاید با شایعاتی که حول و حوش اعضای هیأت انتخاب جشنواره فیلم فجر امسال وجود دارد بتوان راحتتر به این پرسش پاسخ داد. در فهرست اسامی منتشرشده از اعضای هیأت انتخاب نام سیدضیاء هاشمی یعنی رییس سالیان جامعه صنفی تهیه کنندگان به عنوان یکی از اعضای هیأت انتخاب فجر آمده است.

آیا همین حضور به عنوان عضو هیأت انتخاب جشنواره ای کاملا دولتی نبوده که باعث شده این بار جامعه صنفی درگیر محافظه کاری شده و کمتر از 8 ساعت بیانیه ای که خود منتشرش کرده بود را با بیانیه ای دیگر نقض کند؟