1

حسین فرحبخش روی آنتن زنده شبکه دو بیان کرد⇐جای همایون اسعدیان که دست پرورده خود ماست در شورای صنفی نمایش نیست!/شورا جای افرادیست که به بدنه صنف بیندیشند و نه به منفعت شخصی و رفیق بازی!/خدا لعنت کند او را که اکران سانسی را راه انداخت/کدام یک از روسای هنروتجربه حاضرند دو ماه بدون حقوق کار کنند؟؟/کدام عاقلی است که نسخه بدون سانسور فیلمهای روز را رها کرده و برود سینما فیلم خارجی ممیزی شده را ببیند؟

سینماروزان: امتداد انتقادات به ورود بی رویه فیلم به اکران پاییزی و فیلم سوزی متعاقب آن، در کنار پرسشهایی مبنی بر خالی نگه داشتن گروه استقلال برای اکران “آینه بغل”ی که مهر پروانه اش خشک هم نشده موضوع برنامه اخیر “سینمادو” شد.

به گزارش سینماروزان حسین فرحبخش تهیه کننده سینما با اشاره به تراکم بالای اکران پاییزی گفت: دلیل اساسی فیلمسوزی عدم تخصص اعضای شوراست چون اغلب اعضای شورا نماینده واقعی صنف نیستند. مثلا شورایعالی تهیه کنندگان یک صنف جعلیست و براساس تخصص شکل نگرفته و صاحب نظران در آن جایی ندارند و طبیعیست نماینده شورایعالی در شورای صنفی هم نمیتواند کمک حال تهیه کنندگان باشد.

وی با اشاره به کیفیت حضور افراد حاضر در شورای صنفی ادامه داد: کسی که سالها فیلم تولید نکرده یا او که هفتاد درصد سینماها را قبضه کرده نباید در شورا حضور داشته باشد. شورا جای افرادیست که به منافع بدنه صنف بیندیشند و نه منفعت شخصی و رفیق بازی.

فرحبخش با نقد حضور کارگردانان در شورای صنفی گفت: کارگردان نباید عضو شورا باشد؛ مثلا همایون اسعدیان که دست پرورده خود ماست جایش در شورای نمایش نیست چون اصلا در پخش تخصص ندارد. کارگردان اصلا نباید عضو شورا باشد و فقط سینمادار و تهیه کننده است که صاحب نظر در مقوله اکران است و میتواند عضو شورای صنفی نمایش شود.

حسین فرحبخش با اشاره بر عدم پای بندی شورای نمایش به آیین نامه تاکید کرد: چرا شورای صنفی آیین نامه خودش را خراب میکند؟ مگر خودشان نگفتند که 6 سرگروه داریم و یک اکران آزاد پس چرا خودشان در نیمه دوم این قواعد را زیرپا گذاشتند؟ چه کسی به اینها اجازه داد فیلمهای اکران آزاد را دو و سه برابر کنند؟

فرحبخش با اشاره به نقش اکرانهای سانسی در فیلمسوزی گفت: خدا لعنت کند او را که اکران سانسی را راه انداخت! این برای کشوری اروپاییست که فقط در یک خیابان صد سالن دارد و نه در کشوری با محدودیت ایران.

این تهیه کننده که سالهاست با عبدالله علیخانی موسسه پویافیلم را اداره میکند تاکید دارد: یا باید اوضاع شورای صنفی نمایش اصلاح شود یا اگر بناست بر اوضاع فعلی اصرار شود بهتر آن است شورا را جمع کنند تا هر که پروانه نمایش دارد مستقیما با سینمادار قرارداد ببندد.

فرحبخش درباره اینکه میگویند هنروتجربه باعث شده فشار از روی اکران سراسری برداشته شود بیان داشت: فیلمهای ویدیویی و آثار بی کیفیت سینمایی باید در شبکه خانگی یا سامانه های ویدیوی درخواستی عرضه شوند و اصلا منطقی نیست که این فیلمها را اکران سینمایی دهید و از آن طرف سالنهای هنروتجربه از صبح تا شب ده مخاطب هم نداشته باشند. این روند باعث میشود توهم فیلمساز شدن به هر نابلدی دست دهد.

فرحبخش ادامه داد: در هنروتجربه یک پول میلیاردی دارد خرج میشود که چه اتفاقی بیفتد؟ که با فیلم کیانوش عیاری و محسن امیریوسفی پز داده شود؟ عیاری یا امیریوسفی نیازی به هنرتجربه دارند؟ اینها فیلمهایشان در روند طبیعی اکران هم پخش کننده پیدا میکند و میفروشد.

فرحبخش افزود: کدامیک از روسا و اعضای شورای سیاستگذاری هنروتجربه حاضر هستند فقط دو ماه بدون حقوق کار کنند؟ رییس سازمان سینمایی باید جمع کند بساط این بریز و بپاش را و اگر هم خیلی علاقه دارند به کارشان با پول شخصی کار را ادامه دهند.

فرحبخش با اشاره به آفت ارگانی سازان در سینمای ایران که فیلمهایشان میسوزد اما باز هم میسازند گفت: رانتهای دولتی باعث شده یک سری تهیه کننده ارگانی پیدا شوند، فیلمهای نفروشی تولید کنند که شکست بخورند ولی مجددا رانت را گرفته و فیلم بعدی را تولید کنند. این سیکل باطل مانند سفره ایست که پهن شده برای خوردن عده ای خاص. در تولیدات ارگانی فقط دستمزد کارگردان 4برابر فروش فیلم است!

حسین فرحبخش پیرامون ماجرای اکران فیلم خارجی که پرونده اش توسط حوزه باز شده اظهار داشت: قبل از انقلاب که فضای رقابت سینمای ایران با فیلم خارجی بازتر بود نتوانستند رقابت کنند. چرا؟ چون هزینه واردات فیلم خیلی کمتر از تولید است.

این تهیه کننده ادامه داد: آنها که میخواهند فیلم خارجی بیاورند و اکران کنند یا جاهلند یا قصد نابودی سینما را دارند. همین حالا بدنه سینما 5هزار عضو دارد که 4هزار نفرش بیکارند آن هم در شرایطی که هنوز فیلم خارجی نیامده! فیلم خارجی که بیاید آن هزار نفر بقیه هم بیکار شوند.

فرحبخش با انحرافی خواندن مبحث ارتقای سینما با اکران فیلم خارجی تاکید کرد: فیلم خارجی را برای چه کسی میخواهند نشان دهند؟ مردم که دارند نسخه های فول اچ.دی آثار روز را در خانه می بینند و سینماگران هم اگر بخواهند راحت می بینند. از آن گذشته کدام عاقلی است که نسخه اصلی و فول اچ.دی فیلم خارجی را رها کند و برود در سینما نسخه ممیزی شده را ببیند؟ فیلم خارجی با ممیزی را چه کسی میرود ببیند؟ و مگر امکان دارد در جمهوری اسلامی فیلم خارجی بدون ممیزی اکران شود؟