1

حسین فرحبخش تهیه‌کننده باسابقه با نگارش یادداشتی سرگشاده متذکر شد: چرا بدون هماهنگی با صنف تهیه‌کنندگان، نماینده تهیه‌کنندگان در شورای پروانه ساخت تغییر یافته؟/اینکه فردی به دلیل کسالت نتواند در چند جلسه شورا شرکت کند به معنایی جدایی است؟/تغییر صورت گرفته در شورای پروانه ساخت غیرقانونی است!

سینماروزان/کیوان بهارلویی: اخیرا بدون اطلاع رسانی رسمی، سیدضیاء هاشمی نماینده صنف تهیه‌کنندگان از شورای پروانه ساخت کنار گذاشته شده و منوچهر شاهسواری به جای وی قرار گرفت.

تغییر نماینده تهیه‌کنندگان در شورای پروانه ساخت با واکنش حسین فرحبخش از رئوس جامعه صنفی تهیه‌کنندگان سینمای ایران مواجه شده که در یادداشتی سرگشاده، این تغییر را قانونی ندانسته است.

متن یادداشت حسین فرحبخش را بخوانید:

اخیرا با توجه به اینکه سیدضیاء هاشمی -نماینده قانونی تهیه‌کنندگان در شورا-مدتی دچار کسالت شده و در بیمارستان بستری بودند، خانه سینما به شکلی غیرقانونی به ارشاد نامه نوشتند و ایشان را از نمایندگی تهیه‌کنندگان عزل کرده و منوچهر شاهسواری را به جای ایشان معرفی کردند. اینکه فردی به دلیل کسالت نتواند در چند جلسه شورا شرکت کند به معنایی جدایی است؟
این اقدام، یک کار غیرقانونی است چرا که منوچهر شاهسواری، نماینده تهیه‌کنندگان در شورای پروانه ساخت نیست و من نمی‌دانم روسای هیات مدیره خانه که از دهه شصت در پست‌های مختلف سینمایی حضور داشته‌اند، چرا به چنین اقدامی تن داده‌اند؟ همچنان مشخص نیست صدرنشین هیات مدیره چه زمانی تاییدیه اتحادیه تهیه‌کنندگان، برای حضور در خانه سینما را گرفته؟ جامعه صنفی تهیه‌کنندگان که بیش از شصت درصد اعضای آن، عضو اتحادیه هستند، نمایندگی ایشان را قبول ندارند چون بدون نظر اتحادیه به خانه سینما معرفی شده‌اند و ارشاد هم بدون اینکه این مورد را لحاظ کند که آیا تمام تهیه‌کنندگان در جلسه اجماع بوده‌اند یا خیر، در این باره سکوت کرد…

بگذریم؛ فرد مطبوع خانه سینما دوازده سال در شورای پروانه ساخت حضور داشت ولی چه گلی بر سر سینما زد؟ ایشان همچنان دست برنمی‌دارد و مثلا اکنون در خانه سینما و با وجودی که هیات مدیره تغییر پیدا کرده، باز به عنوان مدیرعامل امضاء می‌کند که این، یک اقدام غیرقانونی است. ایشان مطمئن باشند هر هفته که در شورای پروانه ساخت شرکت کنند، یک بیانیه علیه وی صادر خواهد شد و هر پروانه‌ای که صادر شود، فاقد ارزش و اعتبار قانونی است. بنده از ارشاد می‌خواهم که از پذیرش ایشان خودداری کند چرا که ایشان نماینده تهیه‌کنندگان نیست. بماند که ایشان سال‌هاست فیلمی را تهیه ‎نکرده و از مسائل روز تولید سینما آگاهی ندارند که بخواهند در شورای پروانه ساخت حضور داشته باشند.

اگر این رویه اصلاح نگردد به زودی از خیانت‌هایی که بین سال‌های ۸۸ تا ۹۲ صورت گرفت و سینما را به روزی کشاندند که امروز می‌بینیم، رونمایی خواهد شد.

همچنین از محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی تقاضا می‌کنم که از پذیرش ایشان خودداری کرده و پروانه‌هایی که با حضور ایشان صادر می‌شود را به رسمیت نشناسند چراکه این پروانه‌ها، غیرقانونی بوده و امضای ایشان فاقداعتبار است و در صورت صدور، مجوز احتمالی، باید دوباره در شورا رفته و با حضور نماینده واقعی تهیه‌کنندگان بررسی شود.

انتقاد حسین فرحبخش از تغییر غیرقانونی در شورای پروانه ساخت
انتقاد حسین فرحبخش از تغییر غیرقانونی در شورای پروانه ساخت