1

حسین فرحبخش بیان کرد⇐نمایندگانی که به «اکسیدان» و «مادر قلب اتمی» اعتراض کرده‌اند نماینده مردم نیستند/مخالفت یک فرد با یک اثر سینمایی به معنای مشکلات قانونی آن اثر نیست/برخی از افراد بدون تدقیق و توجه از فرمایشات رهبر معظم انقلاب استفاده می‌کنند

سینماروزان: حسین فرحبخش از جمله سینماگرانی است که در جریان توقیف فله ای فیلمها توسط حوزه هنری در دولت دهم دومین فیلمش در مقام کارگردان با نام «خصوصی» نه تنها از سوی حوزه هنری توقیف شد بلکه زودتر از حد تصور از پرده پایین کشیده شد با این حال اقبال به آن در شبکه خانگی فوق العاده بود.

به گزارش سینماروزان فرحبخش که سال گذشته یک درام ساختارگرا با نام «آب نبات چوبی» را به عنوان کارگردان روی پرده داشت و به زودی با اولین فیلم کمدیش در مقام کارگردان «پا تو کفش من نکن» به سینماها می آید در تازه ترین اظهارات خود برای روزنامه «شهروند» به نقد اتفافاتی پرداخته که اخیرا پیرامون دو فیلم «اکسیدان» و «مادر قلب اتمی» روی داده و مخالفت خود را با توقیف فیلمهای مجوزدار صراحتا بیان کرده است.

اظهارات حسین فرحبخش را بخوانید:

رفع توقیف فیلم‌های سینمای ایران اتفاق خوب و مبارکی است که هیچ انسان هنردوست و آگاهی نمی‌تواند از تحققش ابراز نارضایتی کند. شخص من با هر نوع توقیف سر سازگاری ندارم و معتقدم افرادی که دست به توقیف فیلم‌های سینمایی می‌زنند، افراد مریضی هستند.

نماینده‌های مجلسی هم که بابت نمایش فیلم‌های «اکسیدان» و «مادر قلب اتمی» به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعتراض کرده‌اند، از نظر من نماینده‌های مردم نیستند، چون هم دارند در کاری دخالت می‌کنند که اصلا به آنها مربوط نیست و هم درعین‌ حال دارند سینمای ایران را به تشنج می‌کشانند. توقیف اصلا معنا ندارد. البته ممکن است برخی فیلم‌ها اصلاحاتی داشته باشند اما رفتارهایی از این دست دارد شناخت فیلمسازان از انقلاب اسلامی را زیر سوال می‌برد.

این درحالی است که از نگاه من فیلمسازان ایرانی بعد از ٤٠سالی که از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد، چارچوب‌ها را می‌شناسند. مسأله اصلی آن است که خوشبختانه رفتار مدیران ارشاد هم نشان داده به مخالفت‌های شخصی توجهی نمی‌کنند. در توضیح این موضوع باید بپذیریم مخالفت یک فرد با یک اثر سینمایی به معنای مشکلات قانونی آن اثر نیست.

برخی از این افراد هم بدون تدقیق و توجه و با کوتاهی بسیار از فرمایشات رهبر معظم انقلاب استفاده می‌کنند. این درحالی است که این مسائل اصلا به نگاه دقیق فرهنگی رهبری در حوزه فرهنگ ارتباطی ندارد. از نگاه من وقتی شورایی در ارشاد هست که فیلم‌ها را می‌بیند و به آنها مجوز نمایش می‌دهد، دیگر هیچ‌کس حق اعتراض بر سر نمایش آن فیلم را ندارد.

البته که در نقد باز است اما نقد با رفتارهایی که اخیرا شاهدش بودیم، تفاوت بسیار دارد. این افراد باید دریابند که نگاه‌هایی از این دست به مقوله فرهنگ راه به جایی نمی‌برد و فقط آنها را در چشم مردم خوار خواهد کرد. در مورد رفع توقیف‌های صورت‌گرفته نمی‌توان منکر نقش مثبت و سازنده رئیس سازمان سینمایی و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شد. فیلم‌های «زادبوم» و «پریناز» که اولی دو‌سال قبل و دومی یک‌سال قبل پروانه نمایش گرفته‌اند، امروز فرصت نمایش پیدا کرده‌اند و این نکته مثبت و امیدبخشی است.