1

حسین انتظامی در تازه ترین گفتگویش بیان داشت⇐راهی جز شفاف سازی نداریم و مدیرانی که در برابر شفاف سازی مقاومت دارند، جای خود را به مدیرانی می‌دهند که به این حرف‌ها و رویکردها باور دارند!/ظرف کمتر از یک سال برخی جشنواره ها به صنوف واگذار خواهد شد و برگزاری سایر جشنواره ها منوط خواهد شد به جذب حامی مالی!!/ظرف هفت ماه گذشته، دو مؤسسه سازمان سینمایی منحل شده‌اند و تا سه ماه دیگر تغییرات ساختاری را نهایی می‌کنیم تا حتما کوچکتر شویم!!/در ساختار جدید سازمان فقط دو اداره نظارت خواهیم داشت؛ یکی برای نظارت بر تولید آثار و دیگری برای نظارت بر نمایش آثار/از پایان شهریور فقط یک پروانه ساخت و یک پروانه نمایش داریم که همه شاخص‌ها و از جمله بستر عرضه در آن ذکر می‌شود!!

سینماروزان: حسین انتظامی رییس تازه سازمان سینمایی در مدت حضورش در سازمان تلاش زیادی کرده که پیشتاز شفاف سازی مالی در زیرمجموعه های سازمان باشد؛ تلاشهایی که اگر استمرار یابد و حیاط خلوت درآمدی مدیران سازمان را هم هدف گیرد قطعا مثمرثمرتر خواهد بود.

حسین انتظامی به تازگی با تأکید بر ادامه شفاف سازی مالی در حیطه دولتی سینما به “ایران” گفت: در سایه شفافیت، هزینه‌های نظارت هم به حداقل می‌رسد. شفافیت یعنی پیش‌بینی‌پذیری. یعنی فرد قبل از مراجعه به ما و با مطالعه مقررات بالادستی و شیوه‌نامه‌هایی که منتشر شده، بتواند پاسخ ما به درخواست خودش و درخواست شبیه خودش را که از سوی فردی دیگر داده می‌شود حدس بزند. مطمئن شود تبعیضی رخ نمی‌دهد یا یک‌شبه، ضابطه ساخته نشده است. بداند حمایت‌های ما با چه فرمول‌هایی صورت می‌گیرد. حتی برخی مکاتبات عادی ما جنبه حمایت دارد. وقتی می‌بیند این نامه را منتشر کرده‌ایم، حق دارد عین همان را برای خودش، در صورتی که شرایط مشابه دارد، بخواهد. البته کار سختی است. در کشوری که به دلایل تاریخی و یا نفت‌پایه بودن اقتصاد آن، معمولاً نهاد دولت پاسخگو نبوده و مخاطب هم به لحاظ فرهنگی هیچ‌وقت حق خودش نمی‌دانسته این مطالبات را پیگیری کند، شکستن یک پنداره قدیمی و تثبیت‌شده، سخت است. اما راهی جز این نداریم و مدیرانی که مقاومت دارند، اگر قابل اصلاح یا رشد نیستند، قاعدتاً جای خود را به مدیرانی می‌دهند که به این حرف‌ها و رویکردها باور دارند.

انتظامی با تأکید بر کیفی گرایی در برگزاری جشنواره های فیلم اظهار داشت: سازمان سینمایی ظرف کمتر از یک سال، برگزاری بعضی جشنواره‌های خود را به صنوف واگذار می‌کند تا از آنها حمایت شود. ضمن اینکه حتی در مواردی که خودش جشنواره ای برگزار می‌کند، به سمت جذب حامی مالی حرکت می‌کند تا سهم کمتری از منابع محدودی که در اختیار سازمان سینمایی است برای این موارد هزینه شود تا بتوانیم سهم بیشتری به آموزش و تولید به ویژه توجه به جوانان فیلمساز و استعدادیابی در همه مناطق کشور و حمایت از اکران آثار فرهنگی اختصاص بدهیم.

رییس سازمان سینمایی پیرامون برنامه هایش برای تعطیلی زیرمجموعه های بی فایده سازمان گفت: مقاومت‌هایی در داخل وجود دارد که رفتار سریع، ولو درست، به ناکارآمدی ایده ضروری چابک‌سازی منجر می‌شود. ظرف شش، هفت ماه گذشته، دو مؤسسه سازمان سینمایی(رسانه های تصویری و مدرسه ملی سینما) منحل شده‌اند و در کارویژه‌های بقیه هم در حال بررسی هستیم. تا دو سه ماه دیگر تغییرات ساختاری را نهایی می‌کنیم تا حتما کوچکتر شویم و هزینه‌هایی که تاکنون می‌شده در اختیار خود سینما قرار بگیرد. ما هر چقدر به سیاستگذاری نزدیکتر شویم بهتر عمل کرده‌ایم.

حسین انتظامی در پاسخ به سوالی درباره یکپارچه سازی شوراهای ممیزی سینما گفت: در شیوه جدید، هر اثری صرف‌نظر از این که در کدام بستر نمایشی قرار می‌گیرد و صرف‌نظر از اینکه داستانی یا مستند یا قالبی دیگر است، به اداره کل نظارت بر تولید مربوط می‌شود و از آنجا مجوز می‌گیرد. موضوع نمایش هم صرف‌نظر از بستر نمایش، به اداره کل نظارت بر نمایش مربوط می‌شود. مطابق ساختار جدید، فیلمی که برای اکران مجوز می‌گیرد برای عرضه در شبکه نمایش خانگی نیازمند مجوز دیگری نیست، مگر آن که شورای پروانه نمایش در صورتجلسه خود تفاوت‌های دو نسخه را با ذکر مصادیق تصریح کرده باشد که معمولا خیلی نادر است. در حال حاضر دو نوع پروانه ساخت داریم و دو پروانه نمایش. چون هر اداره کل موجود، پروانه ساخت و پروانه نمایش جداگانه صادر می‌کند. از پایان شهریور فقط یک پروانه ساخت و یک پروانه نمایش داریم که همه شاخص‌های اطلاعاتی لازم و از جمله بستر عرضه در آن تصریح می‌شود. اقدامات دیگری هم در حال انجام است که نگرانی کارگردانان جوان در پیدا کردن تهیه‌کننده و چالش‌هایی که الان وجود دارد را تقریباً مرتفع خواهد کرد.