1

حسن توکل نیا -تهیه‌کننده آخرین فیلم تقوایی- مطرح کرد: چرا در دوره قبل حرف و حدیث‌های زیادی درباره هزینه های تولید و روند تایید فیلمنامه در فارابی شکل گرفت؟/اخلاقیات به من اجازه نداد فیلم ۱۵میلیاردی را با ۴۰میلیارد تولید کنم تا منافع عده‌ای خاص تأمین گردد!/با ۴۰میلیارد می‌شود شرایط کار چهار کارگردان باسابقه را فراهم کرد!/راه برون رفت فارابی از مشکلات، تخصص گرایی و در کنارش شفاف‌سازی مالی است!/مدیریت جدید فارابی در شوراهای مختلف از افراد متخصص و پاک‌دست استفاده کند!

سینماروزان/پیمان اسماعیلی: در سال های اخیر بعضا فیلم‌هایی در بنیاد فارابی تولید شده بود که کلی حرف و حدیث پشتشان وجود داشت و این حرف و حدیث ها هم در بخش هزینه های تولید و هم در بخش فیلم نامه وجود داشته است.

حسن توکل‌نیا تهیه‌کننده سینما با بیان مطلب فوق به سینماروزان گفت: ریشه چنین نواقصی در سیستمِ معیوب است؛ سیستمی که باید مورد بازنگری قرار گرفته و با تغییر و تحولات در مدیریت فارابی حالا انتظار سینماگران آن است هم درباره ریزهزینه پروژه‌ها و هم درباره چگونگی تأیید فیلمنامه‌ها به مخاطبان اطلاع رسانی شود‌‌.

تهیه‌کننده کاغذ بی خط آخرین فیلم ناصر تقوایی، با اشاره به شرایط سخت گرفتن امکانات ، وام و تسهیلات در مدیریت قبلی فارابی افزود: در سالهای قبل آنقدر موانع برای تولید فیلم ایجاد شد که اگر هم مجوزی به عنوان تهیه کننده برای ساخت فیلم گرفتم مدتی بعد از صدور پروانه، عطای تولید فیلم را به لقایش می‌بخشیدم.

وی در چرایی این رویه گفت: دلیل این امر، روشن است؛ من همیشه به یک اصول اخلاقی و عرفی و شرعی پایبند هستم که به من اجازه نمی دهد که مثلا یک فیلم ۱۵ میلیاردی را با ۴۰ میلیارد تولید کنم تا منافع عده ای خاص تامین  و در این بین خودم هم چند میلیاردی در همان تولید به جیب بزنم. با ۴۰میلیارد می‌شود شرایط کار چهار کارگردان باسابقه را فراهم کرد ولی معلوم است که کارگردان باسابقه بابت حمایت به هیچ کس باج ندهد و برای ذره ذره پولش، برنامه ریزی دارد.

حسن توکل نیا
حسن توکل نیا

تهیه‌کننده فیلمهای ملاقات با طوطی و دستهای آلوده تاکید کرد: مدیریت جدید فارابی باید در شوراهای مختلف فارابی از افراد متخصص و کاربلد و پاک دست استفاده کند؛ افرادی که اهل رانت بازی نباشند. افرادی سالم که خوشبختانه تعداشان در سینما کم نیست و باید آنها را به کار گرفت تا اهالی سینما واقعا حس کنند که فارابی به مدار صحیح بازگشته است.

او افزود: بالاخره فارابی در دهه های قبل فیلم‌های خوب هم تولید کرده بود چون سینماگران کاربلد را به خدمت گرفتند و حالا هم تنها راه برون رفت فارابی از مشکلات، تخصص گرایی و در کنارش شفاف سازی مالی است.