1

حرف‌های یک پخش‌‌کننده سینما⇐شورای صنفی نمایش اقدامات جدی‌تری برای رونق اکران انجام دهد!/اگر شورا، برنامه‌های جدی برای اکران ارائه نکند، بسیاری از فيلم‌ها نابود می‌شوند!/شورا باید از انفعال درآید و با تغییر ترکیب اعضا به سمت بهبود اوضاع برود!/شورا باید یک برنامه درست از اکران در آینده ارائه کند!/سینمادار باید مطمئن باشد که در آینده چند فیلم خوب برای نمایش دارد تا سالن‌هایش را باز کند

سینماروزان: سیدعلی طباطبایی‌نژاد معاون موسسه پخش بهمن‌سبز از شورای صنفی نمایش خواست از موضع انفعالی درآید و ضمن همفکری با پخش‌کنندگان به دنبال رونق سینماها باشد.

سیدعلی طباطبایی‌نژاد به خبرگزاری ایلنا گفت: شورای صنفی نمایش با هدف برنامه‌ریزی اکران به وجود آمد که به واسطه آن برای صنوفی که در حوزه توزیع فعال‌اند خوراک ایجاد کنند. در مرتبه بعد پخش‌کننده و سینمادار بداند در ماه آینده چه فیلم‌هایی دارد اما هیچ برنامه‌ریزی درستی دراین زمینه وجود ندارد. 

این پخش‌کننده ادامه داد: حرف من این است که شورای صنفی نمایش باید دراین ایام کرونا اقدامات جدی‌تری انجام می‌داد. وظیفه شورای صنفی این نیست که یک سری فیلم متقاضی بشوند و آن شورا به آن فیلم‌ها زمان پخش بدهد. باید برای این شرایط خاص برنامه‌ریزی صورت بگیرد تا فیلم‌ها ضربه نخورند. توزیع ناعادلانه‌ای در این روند وجود دارد و هرچه پیش برویم قاعدتا این وضعیت بدتر و بدتر خواهد شد. الان رسما نظارتی بر اکران وجود ندارد و برخی آثار چندین ماه است که روی پرده هستند بدون اینکه فروش محسوسی داشته باشند.

طباطبایی‌نژاد با اشاره به دردسرهای کرونا افزود: بواسطه کرونا، دوسال بسیار سخت را همکارانم در سینماها پشت سرگذاشتند. ما تعداد بسیار زیادی فیلم در صف اکران داریم که وظیفه شورای صنفی نمایش را بسیار سخت می‌کند و اگر برنامه‌ریزی صحیحی نداشته باشد و پیشنهادات و برنامه‌های جدی برای اکران ارائه نکند، قطعا در سال آینده و روند اکران با مشکل مواجه خواهیم شد. شورای صنفی در این شرایط منتظر ماند تا فیلم‌ها برای اکران متقاضی شوند در صورتی که وظیفه این شورا برنامه‌ریزی صحیح برای اکران است، تا رونق در اکران سینماها ایجاد شود.

این پخش‌کننده تاکید کرد: می‌دانیم که با تکمیل واکسیناسیون در ماه‌های آینده بالاخره وضعیت سینما و اکران بهبود خواهد یافت پس اقدامات لازم را باید از همین حالا داشته باشیم. پیشنهادم این است که اولا ترکیب شورای صنفی در دوره جدید سینمای ایران تغییراتی داشته باشد و صنوف خودشان دست به کار شوند و سعی کنند نمایندگانی را وارد شورای صنفی کنند که با علم به شرایط و فهم شرایط موجود بتوانند بهترین تصمیات را برای سینمای ایران فارغ از مرزبندی‌ها و تمایل به فیلم‌های خاص بگیرند نه این که مانند دوسال گذشته در کرونا منفعل عمل کنند. دوم این که با توجه به شرایط پیش رو فیلم‌های بسیاری در صف اکران داریم که نیاز به برنامه‌ریزی صحیح دارند. پیشنهادی که دارم این است که فیلم‌های تولید شده در سال‌های مختلف در اکران سهمیه‌بندی شوند.

سیدعلی طباطبایی نژاد معاون پخش بهمن سبز
سیدعلی طباطبایی نژاد معاون پخش بهمن سبز

وی درباره پیشنهاد خودش براي بهبود اوضاع گفت: به‌طورمثال از سال آینده اگر هفت سرگروه داریم، سه تای آن‌ها برای اکران فیلم‌های سال۹۹، یکی سال۹۸ و سه تای دیگر فیلم‌های سال ۱۴۰۰ باشند. هرچه به پایان سال نزدیک شدیم از ظرفیت دو سال عقب‌تر کاسته و به سال جدید اضافه بکنیم. اگر ظرفیت و قاعده ایجاد نشود، بسیاری از فیلم‌ها نابود می‌شوند.

معاون پخش بهمن‌سبز در ادامه گفت: شرایطی باید ایجاد شود تا از بار فیلم‌های در صف اکران کاسته شود. قطعا در این شرایط بعد از مدتی به روندی می‌رسیم که فیلم‌ها در ساختار مناسب و با نظم و دقت شورای صنفی در ترکیب‌بندی و چینش آثار در هربازه زمانی با رونق قابل قبول در سینما مواجه خواهند شد. امیدوارم که تنوع و سلیقه مخاطبان مختلف در نظر گرفته شود و در هر فصل اکران، همه ذائقه‌ها از جمله خانواده، کودک، قشر فرهنگی جامعه در نظر گرفته شود تا شرایط برای بازگشت به دوران اوج سینما ایده‌آل شود.

طباطبایی‌نژاد گفت: درخواستم این است که بخش خصوصی ورود کرده و سالن‌هایش را دوباره باز کند. از تعدادی از سالن‌های خصوصی اطلاع دارم که قصد باز کردن دارند، اما باز شدن سالن‌ها زمانی کامل می‌شود که شورای صنفی یک برنامه درستی از اکران در آینده را ارائه کند. سینمادار باید مطمئن باشد که در ماه آینده چند فیلم خوب برای نمایش دارد تا سالن‌هایش را باز کند.