1

حرف‌های نگران‌کننده بازیگر “شاید وقتی دیگر” و “آن سوی آتش”⇐فعالان سینما از وضعیت معیشتی مناسبی برخوردار نیستند و نیازمند حمایت و کمک هستند!/این همه سیاستمداری که دم انتخابات با هنرمندان سلفی میگیرند باید وادار می شدند به حل مشکل امنیت شغلی هنرمندان ولی این اتفاق نیفتاد/چرا همه هنر را خلاصه کرده‌اند در پنجاه هنرمند ثروتمند و مابقی را نادیده میگیرند؟؟/چطور است که در این مملکت برای انبوه جشنواره‌های مختلف بودجه‌های میلیاردی هست و برای سفر خارجی روسا، ارز هست ولی برای هنرمندان آن قدر بودجه نیست که ماهیانه یک بار، سبدکالایی به آنها بدهند؟؟/چرا اعضای هیات مدیره نهادهایی مثل خانه سینما کاملا گنگ و بیصدا، هیچ واکنشی به مشکلات اقتصادی اهالی سینما نشان نمی‌دهند؟؟/این سکوت به‌خاطر آن نیست که آقایان به‌واسطه ارتباطات خاص هم پروژه های نان و آب دار گیرشان می آید، هم چندتا چندتا پروانه ساخت میگیرند و هم اینکه به واسطه منصب صنفی خویش سرمایه‌های سرگردان را به سمت خود سوق می‌دهند؟؟/ اگر آقایان حاضر در هیات مدیره صنوف هنری درد صنف را دارند بیایند و برای یک سال هم که شده حق جلسه نگیرند!/دولتمردان و رئوس صنوف هنری که به‌نام هنر و هنرمندان بودجه می‌گیرند، اگر در این بحران کرونا نتوانند کاری برای اهالی هنر کنند واقعا کل منصب شان زیر سوال می‌رود!

سینماروزان: مشکلات معیشتی اهالی هنر کماکان ادامه دارد و فقدان برنامه‌ریزی دائمی برای ارائه کمک‌های معیشتی به هنرمندان موجبات شکل‌گیری اعتراضات مختلفی شده است.

به گزارش سینماروزان هنرمندان که شاید تعدادشان به صدهزارنفر هم نرسد همچنان از کمترین تسهیلات کرونایی برخوردارند و متاسفانه مدیران هم هیچ کار جدی برای حل مشکل صورت نمی‌دهند.

سیامک اطلسی بازیگر و دوبلور باسابقه با اشاره به مشکلات اقتصادی هنرمندان به صبحنو گفت: تعداد تولیدات در سینما و تلویزیون بسیار کم شده  و این امر باعث بیکاری خیلی از هنرمندان سینما و تلویزیون شده است و به همین خاطر آنها از وضع معیشتی مناسبی برخوردار نمی‌باشند و نیازمند حمایت و کمک هستند. چه کسی باید کمک کند؟ دولتمردان و روسای صنوف هنری. چرا؟ چون بودجه میگیرند به نام هنر و هنرمندان و اگر در این بحران نتوانند کاری برای اهالی هنر کنند واقعا کل منصب شان زیر سوال میرود.

کارگردان “مشت” و “راز شب بارانی” ادامه داد: خود من در این مدت به جز مواقع ضروری از خانه خارج نمی شوم و در قرنطینه هستم ولی به هر حال فشار اقتصادی را کاملا حس میکنم و امیدوارم شرایط به وضع عادی بازگردد و دوستان کارگردان هم به فکر ما بازیگران پیشکسوت و قدیمی باشند و از ما هم در کارهایشان استفاده کنند وگرنه واقعا نمیتوان گذران زندگی کرد.

اطلسی افزود: متاسفانه سالهای سال است که هنرمندان تحت فشار هستند ولی چون برنامه‌ریزی برای حمایت از آنها وجود نداشته حالا که کرونا آمده عواقب عدم دوراندیشی ده برابر شده. باید مدتها پیش از این تلاش میکردند برای راه اندازی بیمه بیکاری قدرتمندی برای هنرمندان. این همه سیاستمداری که دم انتخابات با هنرمندان سلفی میگیرند باید وادار می شدند به حل مشکل امنیت شغلی هنرمندان ولی این اتفاق نیفتاد و دست روی دست گذاشتند تا امروز که می بینیم چقدر در مضیقه هستیم.

بازیگر “شاید وقتی دیگر” و “آن سوی آتش” درباره ریشه‌های فقدان امنیت شغلی هنرمندان گفت: چرا همه هنر را خلاصه کرده‌اند در پنجاه هنرمند ثروتمند و مابقی را نادیده میگیرند؟ برای آن که هنرمندان رویشان نمیشود بگویند نداریم و مدام صورت خود را با سیلی سرخ نگه میدارند. یک کارگر یا یک فرهنگی یا یک تاکسیران به راحتی میتواند پیش نماینده مجلس یا فلان وزیر فریاد اعتراض بلند کند ولی هنرمندان افرادی ماخوذ به حیا هستند که سنگ به شکم می بندند ولی خجالت میکشند از نداری بگویند.

دوبلور “محمد رسول الله(ص)” و “پرنده‌باز آلکاتراز” خاطرنشان ساخت: در همین مدتی که کرونا آمده و همه را گرفتار کرده، هنرمندان انتظار داشتند نهادهایی نظیر خانه سینما وخانه تئاتر و وزارت ارشاد حمایت‌های زیادی از آنها انجام بدهند ولی همه کمبود بودجه را بهانه کردند تا از زیربار مسئولیت رهایی یابند. بیچاره هنرمندانی که چنین متولیانی دارند. در این مملکت برای انبوه جشنواره های مختلف بودجه های میلیاردی هست و برای سفر خارجی روسا به جشنواره های خارجی، ارز هست ولی برای هنرمندان آن قدر بودجه نیست که ماهیانه یک بار، سبدکالایی به آنها بدهند.

این بازیگر ادامه داد: متاسفانه اعضای هیات مدیره نهادهایی مثل خانه سینما کاملا گنگ و بیصدا و به سبک آثار سینمای صامت هیچ واکنشی به مشکلات اقتصادی اهالی سینما نشان نمیدهند. البته در سینمای صامت هرازگاه تصویرنوشته هایی پخش میشد که ارتباط نماها را میسر کند ولی اینها حتی در حد همان تصویرنوشته ها هم واکنش نشان نمیدهند. شاید به خاطر اینکه خودشان نیاز مالی ندارند و به واسطه ارتباط نزدیک با دولتیان هم پروژه های نان و آب دار گیرشان می آید و هم اینکه چندتا چندتا پروانه ساخت میگیرند و هم اینکه به واسطه منصب خویش سرمایه های سرگردان را به سمت خود سوق میدهند؟؟؟

بازیگر “بی بی چلچله” تاکید کرد: حتی شاهد بودیم که خبر کاهش هزینه بیمه تکمیلی درمان سینماگران را با یک هفته تاخیر اعلام کردند و آن هم پس از آن که بسیاری از هنرمندان مجبور به پرداخت رقم هنگفت اولیه شدند ولی باز هم آقایان هیات مدیره نسبت به این اتفاق هیچ واکنشی نشان ندادند. واقعا اگر آقایان حاضر در هیات مدیره صنوف هنری درد صنف را دارند بیایند و برای یک سال هم که شده حق جلسه نگیرند. والله که هنرمندان ما خیلی نجیب هستند چون باوجود این همه بی توجهی و نامرادی باز به نوبه خود میکوشند زمینه ساز شکل گیری آثاری متفاوت باشند.