1

حرفهای محمدصادق رنجکشان سرمایه‌گذار سینما روی آنتن زنده⇐نیاز مبرم سینمای امروز ایران، ورود سرمایه است/ متاسفانه هیچ استقبالی نه از ورود سرمایه گذار که بطور کل از سرمایه نمیشود/در هر فعالیت اقتصادی ممکن است شاهد فساد باشیم اما اینکه همه را به یک نگاه منفی ببینیم، درست نیست!/ تکرار واژه “پول‌های کثیف” بی ارائه مستندات، فقط سینما را به نابودی می‌کشاند/ اگر از فیلمسازان جوان حمایت نکنیم آنها مجبور به مهاجرت خواهند شد!/ به نعمت الله گفتم تراشیدن سر لیلا حاتمی در “قاتل و وحشی” لزومی ندارد!/به نعمت‌الله  پیشنهاد دادم خشونت مدنظرش را به شکل دیگری نشان دهد اما او معتقد بود مشکلی برای فیلم پیش نمی‌آید ولی درنهایت فیلم، توقیف شد!/ به اصرار مدیران سینمای اعتدال “شنای پروانه” را برای رونق سینماها اکران کردیم اما در حق ما ظلم شد!/در دو عنوان فیلمهایی که سرمایه گذار بودم اصلا تهیه‌کننده سر کار نیامد!!/ مدت هاست آماده ساخت یک فیلم اجتماعی خوب با منوچهر هادی(!!!) هستم!/ چون نتوانستم “باب مارلی” را تولید کنم حالا باید یک سال منتظر بمانم تا پروانه بگیرم!/به دنبال استفاده از چهره های مستعد تئاتر برای فیلم بعدی هستم

سینماروزان/امیر صباغ: متأسفانه از سوی مدیران بالادست هیچ استقبالی از ورود سرمایه گذاران و حتی سرمایه در سینما نمی شود و به نظرم اگر اجازه ورود سرمایه گذاران به سینما را ندهیم دیگر شاهد ساخت آثار باکیفیت در سینما نخواهیم بود!

محمدصادق رنجکشان سرمایه گذار آثاری چون “متری شیش و نیم”، “شنای پروانه”، “قاتل و وحشی”، “خون شد” و … با بیان مطلب فوق در برنامه “سینمامعیار”رادیوگفتگو اظهار داشت: تغییرات مدیریتی دولت هنوز تغییری در این نگاه حاکم بر سینما بوجود نیاورده و برایم سوال است چرا کسی به دنبال جذب سرمایه و دیدار با سرمایه گذاران نیست!؟ آن هم در شرایطی که همه می دانیم سرمایه گذار اگر سرمایه اش را در بخش های دیگری ببرد قطعا سود بیشتری خواهد کرد و با دور کردن سرمایه ، سینمای ایران جهانی نخواهد شد و رشد نخواهد کرد!!

وی ادامه داد: بدون سرمایه هیچ فعالیتی به سرانجام نمی رسد و نیاز مبرم سینمای امروز ایران ورود سرمایه است تا شاهد ساخت فیلم خوب باشیم وگرنه فیلم بد را که همه بلدند بسازند! در هر فعالیت اقتصادی ممکن است در مواردی هم شاهد فساد باشیم اما اینکه همه را به یک نگاه منفی ببینیم و با عناوین کلی و مبهم مانند پولشویی و پول کثیف همه را زبر سوال ببریم فقط سینما را به نابودی کشانده ایم!

رنجکشان تاکید کرد: آنهایی که از پول های کثیف می گویند ! اسم اش را هم بگویند! منظورتان چه کسی ست ؟ رنجکشان؟ آقای x؟ آقای y؟ من به خودم اجازه نمی دهم راجع به سرمایه افراد اظهار نظر کنم و بجز روزهای اول حضورم در سینما (که چند روزنامه و سایت علیه من مطالبی منتشر کردند که با شکایت من یکی از سایت های بزرگ محکوم شد) کسی جرات اینکه به خلاف اتهامی به من وارد کند را ندارد و من هم با این افراد در این سال‌ها جنگیده ام و متوجه منظور حرف های کلی آنها هستم!

وی ادامه داد: بخشی از این افراد می خواهند اینگونه سرمایه گذار را تحت فشار قرار دهند که سرمایه شان را در اختیار آنها قرار دهد و عملا تهدید می کنند که باید با ما کار کنی وگرنه …

رنجکشان گفت: از فیلمسازان جوان و خوش فکری مانند سعید روستایی و محمد کارت باید حمایت کرد و کمک سان کرد وگرنه مجبور به ترک وطن خواهند شد

این سرمایه گذار تاکید کرد: مدیر سینمایی وقت اعتدال حسین انتظامی از ما خواست که کاری ملی کنیم و “شنای پروانه” را برای رونق سینماها اکران کنیم و ما قبول کردیم  اما از فیلم حمایتی نکردند و در حق ما ظلم شد.

رنجکشان پیرامون حاشیه های فیلم “قاتل و وحشی” بیان داشت: حمید نعمت الله را دوست دارم و “قاتل و وحشی” هم فیلم خوبی ست اما اختلاف من با نعمت الله به همان موردی برمی گردد که امروز باعث توقیف فیلم شده است. من معتقد بودم تراشیدن سر بازیگر فیلم -لیلا حاتمی- تاثیری در فیلم نمی گذارد و خشونتی که مدنظر فیلمساز است می تواند به شکل دیگری به نمایش درآید اما نعمت الله مصر بود که حتما کار به همین شکل باشد و می گفت مشکلی برای فیلم پیش نمی آید ولی سرآخر  دیدیم که فیلم توقیف شد.

وی افزود: مسعود کیمیایی از سرمایه های سینمای ایران است که با افتخار “خون شد” را با او کار کردم.

رنجکشان با ابراز تاسف برای رسوخ تهیه‌کنندگان اجاره ای گفت: در میان آثاری که سرمایه گذارشان بودم در دو فیلم تمام کارها را خودم انجام دادم چون تهیه کننده اصلا سر کار دیگری بود و اصلا پشت صحنه فیلم نیامد و من از همان زمان تهیه کننده شدم.

این سرمایه گذار اظهار داشت: قرار بود به عنوان تهیه کننده فیلم “باب مارلی” را با داود خیام در چابهار بسازیم و با بازیگران مطرحی هم قرار داد بستیم اما این همکاری میسر نشد و نتوانستیم با هم کار کنیم و این بهانه ای شده که برای دریافت پروانه جدید دچار مشکل شوم! و در شرایطی که همه چیز آماده ساخت یک فیلم اجتماعی خیلی خوب و متفاوت توسط من و منوچهر هادی (!!) بود اما با ممانعت مدیران نظارتی صدور مجوز ساخت فیلم به سال آینده موکول شده و به من می گویند چون آن باب مارلی ساخته نشده باید چند ماه بگذرد تا بتوانی کار دیگری را شروع کنی! و من امیدوارم مسئولان برای یکبار هم که شده ما را دعوت کرده و حرف های ما را بشنوند.

وی بیان داشت: به همان اندازه ای که علاقه مند به کار با فیلمسازان جوان هستم به دنبال حضور چهره های جدید بازیگری در سینما هم هستم و در این سه سالی که در تئاتر هستم چهره های مستعدی را انتخاب کرده ام که قطعا از حضورشان در فیلم هایی سینمایی که در آن حضور دارم  استفاده خواهم کرد.

سینمامعیار با اجرا و سردبیری امیرعباس صباغ و تهیه کنندگی محمدجواد طالبی پنجشنبه ها ساعت ۱۴:۳۰ الی ۱۵:۴۰ بصورت زنده از رادیو گفتگو پخش می شود.