1

حرفهای #محمدحسین_مهدویان کارگردان #مرد_بازنده روی آنتن زنده⇐در #زخم_کاری به جنبه‌های نمایشی پرداختم ولی در #مرد_بازنده به جنبه‌های استنادی توجه کردم!/ترجیح می دهم فریاد نزنم و آرام باشم!!/حاکمیت از من فیلم استراتژیک می‌خواهد و بازار توقع #زخم_کاری دارد!!/در ساخت #مرد_بازنده گرفتار نظارت‌های سختگیرانه مقامات شدیم!/ تلویزیون باید تیزر تمام فیلم‌های نوروز را به یک اندازه پخش کند!/چرا تلویزیون بعد از ۳ هفته پیگیری فقط تعداد معدودی تیزر به ما داد آن هم در شبکه‌های فرعی!؟؟

سینماروزان: سینما نه رقیب تلویزیون است و نه رقیب پلتفرم های نمایشی؛ یک صنعت کوچک است که در این سال‌های اخیر روز به روز کوچک تر شده و حداقل انتظار این است که از آن حمایت کنیم و تلویزیون هم باید از سینما حمایت کند و تیزرهای فیلم ها را پخش کند.

محمدحسین مهدویان با بیان مطلب فوق در برنامه سینمامعیار رادیوگفتگو بیان داشت:

ما ۷ فیلم در اکران نوروزی داریم اما شیوه پخش تیزرهای تلویزیونی فیلم‌ها در شأن سینمای ایران نیست. ای کاش رسانه ملی در کنار هنرمندان قرار گیرد. بعد از سه هفته پیگیری به ما تعداد انگشت‌شماری تیزر در شبکه شما، آموزش و یکی دو شبکه فرعی داده‌اند که هیچ کمکی به فیلم ما نمی‌کند!

مهدویان مدعی شد: در ساخت #مرد_بازنده گرفتار نظارت های سختگیرانه مقامات نیروی انتظامی شدیم؛ از شکل گیری فیلمنامه تا زمان نمایش، هر چه جلوتر آمدیم فشارها بیشتر شد و در دو سه نوبت از وزارت ارشاد به ما کمک کردند تا اینکه بعد از نمایش فیلم در جشنواره، ناجا خیلی جدی و مصمم تلاش کرد مانع نمایش فیلم شود و اشکالات عجیبی به فیلم وارد می‌کردند از جمله خشونت پلیس و مناسبات خانوادگی کاراکتر احمد خسروی و ….

وی ادامه داد: امیدوارم فشارهای بیرونی تاثیری در نظر داوران جشنواره نگذاشته باشد هرچند که اکران و دیده شدن فیلم برایم مهمتر از جایزه جشنواره بوده است.

مهدویان گفت: #مرد_بازنده نگاه رادیکال با لحنی مینیمال دارد و انتخاب این لحن خواسته شخصی خودم بوده که دوست داشتم با این لحن فیلم بسازم و به همین خاطر است عده ای می گویند فیلمم رادیکال است و عده ای دیگر من را متهم به محافظه کاری می‌کنند.

این کارگردان گفت: #مرد_بازنده کاملترین فیلمی ست که تا امروز ساخته ام و در جزئیات، فضاسازی، صحنه، مونتاژ و … همه آن چیزی ست که می خواستم و به عنوان یک کارگردان همه آن چیزی را که در فیلم های قبلی ام نتوانسته بودم به آن برسم را در این مقام رسیدم

مهدویان ادامه داد: #مرد_بازنده شباهت هایی با #زخم_کاری دارد؛ از جمله در ترکیب بازیگران و هم موضوع فیلم که درباره فساد و قدرت است اما در اجرا تفاوت های زیادی دارند، از جمله اینکه در مرد بازنده تصویری از این سال‌های جامعه ایران داشتم و تلاش کردم این تصویر سال‌های بعد قابل رجوع باشد و جنبه های استنادی قدرتمندی در فیلم قرار دادم که در زخم کاری این وجه کمتر بود و بیشتر به جنبه های نمایشی کار پرداختیم.

وی افزود: به تدریج دارم به یک لحن جمع و جور و مینیمال می رسم که ترجیح می دهم فریاد نزنم و در لحن آرام باشم و بیشتر به دنبال گسترش مفاهیم فیلم بوده و در عمق داستان بروم و به همین خاطر فکر نمی کنم دیگر قهرمانی مانند #لاتاری بسازم چون دیگر اینگونه اقناع نمی شوم. البته این حس امروز من است و ما فیلمسازیم و شاید چند سال بعد اتفاقات دیگری افتاد.

مهدویان متذکر شد: امروز بیشتر از هر زمان دیگری احساس می کنم پیرامونم می خواهد روی من اثر بگذارد و از من چیزی بسازد که خودش مطالبه می کند. بازار سینمای ایران فقط مخاطب را در نظر دارد و از من می خواهد تجربه ای مانند #زخم_کاری را تکرار کنم! حاکمیت از من فیلم استراتژیک می خواهد! و منتقدان هم که بسیاری از آنها دوستان من هستند می‌خواهند من را در چارچوب های ذهنی خودشان قرار دهند و هر حرکتی خارج از این چارچوب را نمی پذیرند!

او تاکید کرد: ترجیح می دهم به جای توجه به جزئیات این نظرات مختلف به برایند نظرات توده مردم نگاه کنم و این برآیند را در مسیر فیلمسازی خود لحاظ کنم ، ما فیلمسازان به دلائل مختلف هر آنچه بخواهیم را لزوما نمی توانیم بسازیم و این نتوانستن از عدم وجود شرایط تولید هست تا محدودیت های معمول و… در هر حال من فیلمسازی را  با همین معیار  ادامه می دهم.

این کارگردان گفت: بخشی از جنگ و تقابلی که در همه فیلم هایم می بینید به فضای دوقطبی جامعه امروز برمی گردد که وقتی شما راجع به هر چیزی صحبت می کنی یک فضای دوقطبی شکل می گیرد و بخش دیگرش جنگی ست که درون خودم وجود دارد. من در خیلی از مفاهیم،  باورهای متناقضی درونم هست که همین تناقض به من انرژی کشف و حرکت می دهد و هر فیلمی می سازم تلاش برای حل این تناقض درونی ست و می خواهم ناظر این جنگ باشم و علاقه ای هم ندارم طرف کسی را بگیرم.

#سینمامعیار با اجرا و سردبیری امیرعباس صباغ و تهیه کنندگی محمدجواد طالبی پنجشنبه ها ساعت ۱۴:۳۰ الی ۱۵:۴۰ بصورت مستقیم از رادیو گفتگو پخش می شود.

محمدحسین مهدویان: تلویزیون فقط ده تیزر به #مرد_بازنده داد آن هم در شبکه های فرعی!
محمدحسین مهدویان: تلویزیون فقط ده تیزر به #مرد_بازنده داد آن هم در شبکه های فرعی!