1

حرفهای مجری مناظرات انتخاباتی۸۸⇐ایده مناظره کاندیداها در انتخابات۸۸ از ضرغامی بود!/ضرغامی می‌گفت چون با کسانی که صاحب ‌منصب بودند، گفتگو داشتید، می‌توانید با کاندیداها هم صحبت کنید!/کم‌حاشیه‌ترین مناظره میان کروبی-محسن رضایی بود/پرچالش‌ترین مناظره، مناظره احمدی‌نژاد-موسوی بود!/تذکری که به یکی از کاندیداها{میرحسین موسوی؟} داده بودم منجر به پرخاشگری شد!/نقد داشتند به اینکه چرا به احمدی‌نژاد، وقت اضافه دادم…/طبق مقررات فقط احمدی‌نژاد می‌توانست از وقت اضافه استفاده کند!!/در مناظره‌های ۹۲ و ۹۶ در اتاق فکر دخالت داشتم ولی فکر نمی‌کنم اجرای مناظرات ۱۴۰۰ به من پیشنهاد شود!

سینماروزان/مهدی موسوی‌تبار: رضا پورحسین مجری مناظرات انتخاباتی پرحاشیه سال ۸۸ از عزت‌الله ضرغامی به‌عنوان پایه‌گزار ایده اولیه مناظرات نام برد و درباره حواشی مناظرات۸۸ توضیح داد.

به گزارش سینماروزان رضا پورحسین که مدیریت در شبکه چهار را هم برعهده داشته به روزنامه فرهیختگان گفت: مناظره در سطح نمایندگان کاندیداهای ریاست‌جمهوری در سال ۷۶ و ۸۰ هم برگزار شد، منتها در سطح کاندیداهای ریاست‌جمهوری به این شکل که بشود اسم آن را مناظره گذاشت، بین دو یا چند نفر در سال ۸۸ اتفاق افتاد که چهار کاندیدا شرکت داشتند. درباره ایده اولیه قاعدتا فضای آن زمان اقتضا می‌کرد و ایده را هم از مهندس عزت ضرغامی شنیدم که ایشان در پی این بودند هم فضای انتخابات داغ باشد و هم مردم برنامه‌ها و اندیشه‌ها و سازوکارهای اجرایی کاندیداها را متوجه شوند و بهتر است اینها در یک فضای گفت‌وگوی با هم و چالش با هم قرار گیرند.

پورحسین ادامه داد: الگوی مناظره همین چیزی بود که اجرا شد، به‌عبارت این که دو به دو با هم بنشینند و درباره هم و درباره برنامه‌های هم صحبت کنند و آنچه مطلوب درنظر گرفته شده بود، این بود که اندیشه‌ها و برنامه‌های هم را نقد کنند و بیشتر نگاه به آینده داشته باشند. قاعدتا در عمل خیلی این امر محقق نشد که دلایلی دارد و بعدا بیان خواهم کرد.

پورحسین افزود: در مناظرات۸۸، بیشتر، نامزدها به خود و برنامه‌های خود و نقد شخص روبه‌رو یا حتی شخص غایب پرداختند و کمتر به مسائل علمی و مهارتی و برنامه‌ای اشاره داشتند و حتی به آینده کمترین توجه صورت گرفت که این موضوع ربطی به طراحی مناظره نداشت. بلکه این چهار شرکت‌کننده بودند که در چنین فضایی قرار گرفتند و شاید این چهار نفر به‌نوعی بر هم تاثیر می‌گذاشتند و از هم تاثیر می‌پذیرفتند.

پورحسین در چگونگی انتخاب به‌عنوان مجری مناظرات انتخاباتی۸۸ گفت: این را که من انتخاب اول بودم یا خیر، اطلاع ندارم ولی شواهد نشان می‌دهد اولین‌ بار درمورد من فکر کردند و مهندس ضرغامی می‌گفتند چون با کسانی که صاحب ‌منصب بودند، گفت‌وگو داشتید، قاعدتا بهتر می‌توانید با اینها صحبت کنید.

یکی از پرحاشیه‌ترین مناظرات۸۸، مناظره‌ میان میرحسین-کروبی بود که حین آن، حرفهایی که علیه احمدی‌نژاد مطرح شد با تذکر مجری مناظرات مواجه شد.  به گزارش سینماروزان پورحسین گفت: پرچالش‌ترین برای من مناظره آقای احمدی‌نژاد و موسوی بود، مناظره آقای موسوی و کروبی کم‌حاشیه نبود و در همان مناظره بود که من به آقای موسوی تذکر دادم. فکر می‌کنم مناظره بین آقای کروبی و آقای رضایی تقریبا کم‏ حاشیه ‏ترین مناظره برای من بود.

رضا پورحسین و محمود احمدی‌نژاد در پشت صحنه مناظرات۸۸
رضا پورحسین و محمود احمدی‌نژاد در پشت صحنه مناظرات۸۸

 

پورحسین درباره حواشی مناظره موسوی-کروبی بیان داشت: آنچه بیشتر درباره من صحبت شد و به‌نوعی منجر به پرخاشگری شد، تذکری بود که به یکی از کاندیداها{موسوی؟} داده بودم و آن تذکر هم منطبق بر آیین‌نامه‌ای بود که هر چهار نفر تایید کرده بودند که افراد در مناظره‌ها درباره هم صحبت کنند و درباره کاندیدای غایب صحبت نکنند و اگر صحبت کنند، طبق آیین‌نامه‌ای که من ننوشته بودم و در سازمان تصویب شده بود، وقتی به شکل مستقیم برای کاندیداهای غایب صحبت می‌شود، این وقت برای کاندیدای غایب هم وجود دارد که بعدا صحبت کند.

پورحسین ادامه داد: جایی که نقد داشتند این بود که می‌گفتند وقت اضافه به آقای احمدی‌نژاد دادم که من این وقت را محاسبه نکردم. خیلی از دوستان مطبوعاتی و اصلاح‌طلب و آدم‌هایی که به‌نوعی به من پرخاش کردند بعد که متوجه شدند تعیین وقت اضافه طبق آیین‌نامه بوده و ربطی به من نداشته و من فقط اجراکننده ضوابط بودم حتی از من حلالیت طلبیدند. ظاهرا من در آنجا در دسترس‌تر برای افراد بودم. (با خنده)

پورحسین افزود: طبق مقررات فقط آقای احمدی‌نژاد می‌توانست از وقت اضافه استفاده کند. البته من شنیدم زمان بیشتری می‌توانست استفاده کند اما خود کمیته به ایشان بیان کردند زمان کمتری صحبت کنید و زمان را برای او تعیین کردند.

پورحسین درباره احتمال اجرای مناظرات ۱۴۰۰ گفت: فکر نمی‌کنم اجرای مناظرات ۱۴۰۰ پیشنهاد شود چون امسال هم باید قاعدتا شکل مناظره ۸۸ باید درمورد یک نفر حفظ شود. البته در مناظره‌های ۹۲ و ۹۶ در اتاق فکر دخالت داشتم. چهره و حالم به اجرای این برنامه نمی‌خورد. آدم باطراوت و جوانی لازم است.