1

حرفهای بازیگر باسابقه در چرایی حذف یک روحانی از “دینامیت”؟!

سینماروزان/کیوان بهارلویی: کمدی “دینامیت” با عبور از فروش ده میلیاردی، پرفروشترین فیلم پساکرونای سینمای ایران است و بسیاری این فروش را مرتبط دانسته‌اند به شوخی با زندگی دو طلبه در فیلم.

پژمان جمشیدی و احمد مهرانفر دو طلبه “دینامیت” هستند که ورودشان به یک آپارتمان، اتفاقات مختلفی را شکل می‌دهد؛ اتفاقاتی که بخشی از آنها گرفتار سانسور شده و عجبا که یکی از کاراکترهای فیلم کلا حذف شده.

مهدی فقیه بازیگر پیشکسوت شیرازی در “دینامیت” ایفاگر یک روحانی بوده؛ یک روحانی شهیر که به نوعی مرشد دو طلبه فیلم است ولی این کاراکتر، کاملا از فیلم حذف شده.

مهدی فقیه در گفتگو با سینماروزان روایتی جالب از کیفیت این نقش و دلایل حذف این کاراکتر ارائه داده است. فقیه به سینماروزان گفت: نقشم در “دینامیت” فقط یک تکه بود ولی اثرگذاری معنایی بالایی داشت‌. در این کمدی نقش یک روحانی را بازی کردم که بزرگِ این دو طلبه جوان است و سعی می‌کند درکی تازه از همراهی با غیرهمفکران، به آنها ارائه دهد و به آنها بفهماند لزومی ندارد همه آدمها مثل هم فکر کنند.

فقیه ادامه داد: جالب اینکه نقش روحانی در فیلمنامه اولیه نبود و بعد از اعمال اصلاحات ارشاد، قرار شد این نقش اضافه شود و من هم با خواندن فیلمنامه بدم نیامد که نقش را بازی کنم به خصوص که پیشتر در فیلم “اخلاقتو خوب کن” از مسعود اطیابی هم نقش روحانی داشتم. سکانسهای من کاملا ضبط شد و نسخه تازه فیلم به اداره نظارت ارائه شد ولی بعد گفتند اصلا این نقش نباشد بهتر است!

این بازیگر ۷۵ساله افزود: خودم هم نفهمیدم چرا اول گفتند در “دینامیت” باشم و بعد گفتند، نه و کل سکانس‌های روحانی را حذف کردند و حتی تماس گرفتند و عذرخواهی کردند که مبادا ناراحت شوم. احتمالا فکر کرده‌اند در روزهایی که دولت جدید روی کار می‌آید، تمرکز بر نقش یک روحانی در “دینامیت”، ممکن است برایشان حاشیه‌ساز باشد.

مهدی فقیه درباره نقطه نظر خودش نسبت به “دینامیت” گفت: خودم هنوز نسخه نهایی را ندیده‌ام ولی به هر حال اقبال مخاطبان، بالاست و خوشبختانه فروش، مطلوب بوده. البته از همان زمان خواندن فیلمنامه، فضای کار را دوست داشتم و حدس می‌زدم به کار پرطرفداری بدل شود.

چرایی حذف روحانی از "دینامیت"
چرایی حذف روحانی از “دینامیت”؟!