1

حرفهای اصغر توسلی کارگردان تلویزیون⇐”مزد ترس” را با دقیقه‌ای ۶ هزار تومان ساختیم!/قرار بود عرب‌نیا دستیار “مزد ترس” باشد ولی در برنامه‌ریزی توانایی نداشت!/هیچ سانسوری در کار نبود و حتی ثانیه‌ای از “مزد ترس” حذف نشد!/بودجه “روزگار جوانی” دقیقه‌ای ۱۱۰ هزار تومان بود!/شاپور قریب پیشنهاد داد فصل دوم “روزگار جوانی” را اصغر فرهادی بسازد ولی فرهادی فقط یک جلسه سرکار آمد!/یقین دارم که بازیگران فصل سوم “روزگار جوانی” ستاره خواهند شد!!

سینماروزان/مهدی موسو‌ی‌تبار: اصغر توسلی کارگردان شماری از سریالهای ماندگار تلویزیون از “روزگار جوانی” و “دختران” تا “پای پیاده” و “با من حرف بزن”، مدتی است که درگیر ساخت فصل سوم “روزگار جوانی” است.

اصغر توسلی درباره بازیگران فصل سوم سریال “روزگار جوانی” به روزنامه فرهیختگان اظهار داشت: یقین دارم که این بازیگران، ستاره خواهند شد!!! مردم پیشتر اینها را ندیده‌اند. شاید در فیلم کوتاه دیده باشند که غالب مردم فیلم کوتاه کم می‌بینند. بچه‌های فصل سوم، تئاتر کار کرده‌اند و از بین ۱۸۰ بازیگر این افراد را با تست گرفتن انتخاب کردم. سه گروه پنج‌نفره بعد از بارها گپ و گفت انتخاب شدند. آنها مدتی تمرین کردند و درنهایت پنج‌نفر انتخاب شدند.

اصغر توسلی با اشاره به تجربیاتش در کشف استعداد  بیان داشت: در “مزد ترس”، فریبرز عرب نیا برای اولین‌بار بازی کرد. عرب‌نیا شخصیتی بود که عکسبرداری می‌کرد. دهکردی هم آنجا خبرنگار بود. چندنفر در این سریال معرفی شدند.

توسلی در چگونگی بازیگر شدن عرب‌نیا گفت: فریبرز عرب‌نیا از آمریکا آمده بود و به‌عنوان دستیار دو در همان پروژه شروع به فعالیت کرد و بعد از بیست روز توانایی او را شناختیم و با توجه به اینکه خصوصیات خوب و اخلاق آرامی داشت و از طرفی دستیاری نیاز به روابط عمومی بسیار قوی دارد و توانایی در برنامه‌ریزی که عرب‌نیا نمی‌توانست. فکر کردم برای نقشی مناسب است و پیشنهاد دادم و تمجیدی پذیرفت. علی دهکردی به‌عنوان گریمور در سری اول آمد و بعد قرار شد آن نقش را بازی کند. در نشست‌وبرخاست این توانایی‌ها را دریافت می‌کردیم.

توسلی درباره سرنوشت کارگردان “مزد ترس” گفت: حمید تمجیدی خیلی سال است که در آمریکا هستند، یعنی شاید حدود ۲۰ و اندی سال است که آنجا زندگی می‌کنند.

وی درباره بودجه این سريال گفت: “مزد ترس” حدودا دقیقه‌ای ۶ هزار تومان بود. هیچ سانسوری در کار نبود و حتی ثانیه‌ای از آن حذف نشد!

اصغر توسلی درباره روند کارگردانی “روزگار جوانی” گفت: من تهیه‌کننده بودم و شاپور قریب کارگردان کار بود. انسان بسیار مهربان و توانایی بود. کارهای جوانانه بسیاری پیش از انقلاب مانند «ممل آمریکایی» و «هفت تیرهای چوبی» را کار کرده بود و سیزده قسمت این سریال را کار کرد و تمام شد. قبل از اینکه کار در شبکه شروع شود، به من پیشنهاد شد که سیزده قسمت بعدی را بسازیم. در سیزده قسمت بعدی قریب به‌دلیل کهولت سن نتوانست همراهی کند و سیزده قسمت دوم فصل اول را من کار کردم ولی تهیه‌کننده کل کار من بودم.

اصغر توسلی کارگردان
اصغر توسلی کارگردان

توسلی ادامه داد: “روزگار جوانی” در دو فصل ۲۶ قسمتی ساخته شد که هر قسمت حدود ۵۰ دقیقه بود. فکر می‌کنم بودجه سریال دقیقه‌ای ۱۱۰-۱۲۰ هزار تومان بود. در فصل دوم بودجه فقط ده درصد اضافه می‌شد. مثل سالهای اخیر تورم جهشی نبود و یکباره سیصد درصد افزایش قیمت نداشتیم.

این تهیه‌کننده درباره نقش فرهادی در “روزگار جوانی” بیان داشت: فصل دوم را که می‌خواستیم کار کنیم، نمی‌خواستم کارگردانی کنم، چون معتقدم اگر تمام توان خود را در تهیه‌کنندگی بگذاریم اتفاق خوبی می‌افتد، نمی‌خواستم فصل دوم کار کنم. درحقیقت یکی از پیشنهاد‌های جانشینی شاپور قریب، اصغر فرهادی بود که در یک جلسه سرکار آمد، ولی برای این کار جوان بود و فکر کرد با کار دیگری جلو برود. خود او فکر کرد اگر قرار باشد کاری کند، کاری را از ابتدا شروع کند یا کمی در این زمینه آشناتر و آگاه‌تر این کار را کند. فیلم کوتاهی کار کرد و بعد “داستان یک شهر” را ساخت.