1

حرفهای آرزو ارزانش کارگردان کمدی موزیکال #آهنگ_دونفره: سینما فضایی مردسالارانه دارد…/از بین هشتاد خانمی که همزمان با من وارد دانشکده سینما شدند فقط یک یا دو نفرشان موفق به ساخت فیلم شدند!!/هنرمندانی نظیر شهلا ریاحی، فروغ فرخزاد و شهرزاد سعیدی راه را برای فیلمسازی زنان باز کردند/برای تنوع در فیلمسازی به نگاه زنان احتیاج داریم!/ #آهنگ_دونفره را کاملا مستقل و با بودجه شخصی ساختم!/فرزاد فرزین حاضر شد برای ایفای نقش به صدایش آسیب بزند!!/کیارستمی تشویقم کرد که فیلم تجاری بسازم!/فاجعه است که برای هنر و تجربه فیلمی بسازیم و هزینه زیاد هم صرف کنیم تا آخر مخاطب فیلم را نبیند؟/سعی کردم فیلمی مخاطب‌پسند بسازم که تاریخ مصرف نداشته باشد!

سینماروزان/مهدی فلاح صابر: آرزو ارزانش کارگردان کمدی موزیکال آهنگ دونفره که ازجمله آثار محبوب سینماهاست ضمن یادآوری نقش هنرپیشگانی نظیر شهلا و شهرزاد و فروغ در فیلمسازی،  از تلاش‌هایش برای ساخت یک فیلم شاد گفت.

آرزو ارزانش به خبرگزاری ایلنا گفت:  از زمان ساخت تا اکران حدود بیش از دو سال گذشته اما فکر می‌کنم موضوع «آهنگ دو نفره» تاریخ مصرف ندارد و فیلمی ساختیم که تاریخ مصرف نداشته و می‌تواند در هر زمانی نمایش داده شود.

ارزانش درباره وضعیت کارگردان‌های زن در سینمای ایران گفت: از ابتدا، تاریخ سینما را که مرور کنید متوجه می‌شوید که از شروع شکل‌گیری سینما مردان دست به فیلمسازی زده‌اند و در ایران زنان خیلی دیر با وقفه‌ای ۵۰ یا ۶۰ ساله وارد عرصه کارگردانی شدند. پیش از انقلاب تعداد فیلمسازان زن بسیار کم بود؛ مثل خانمها فروغ فرخزاد، شهلا ریاحی و شهرزاد سعیدی که فیلم‌های کمی هم ساختند ولی راه را باز کردند و بعد از انقلاب فیلمسازان زنی وارد این عرصه شدند که اتفاقاً موفق هم بودند ولی باز هم تعداد فیلمسازان زن نسبت به کارگردان‌ها مرد تعدادشان بسیار اندک است. به طور کل شاید در برخی کشورها فیلمسازان زن موفق‌تر باشند اما می‌توان گفت که ذاتا سینما فضایی مردسالارانه دارد و در کشور ما هم ساخت فیلم برای زنان به مراتب سخت‌تر از مردان است.

ارزانش تاکید کرد: فیلم «آهنگ دو نفره» کاملاً مستقل است و با بودجه شخصی ساخته شده و حالا در اکران با موانع و مشکلات دیگری مواجه هستیم. به طور کل فیلمسازی کار سخت و دشواری است و این دشواری برای فیلمسازان زن بسیار بیشتر است، من در دانشگاه هم تحصیلات سینما دارم و از بین ۸۰ خانمی که در آن زمان وارد دانشکده سینما شدند فقط یک یا دو نفرشان موفق به ساخت فیلم شدند و حتی همین افراد هم نتوانستند دیگر فیلم بسازند. من بر این عقیده‌ام که بهتر است فضا را برای کار کردن فیلمسازان زن بیشتر از گذشته مهیا کرد، ورود زنان به این عرصه قطعاً نگاه‌های متفاوتی را وارد سینما می‌کند و برای تنوع در فیلمسازی به نگاه زنان احتیاج داریم.

این کارگردان بیان کرد: برخی بخاطر سابقه‌ شاگردی من نزد عباس کیارستمی می‌گفتند که چرا می‌خواهی کمدی بسازی؟ وقتی ایشان زنده بودند یک بار گفتم که می‌خواهم فیلم کمدی – تجاری بسازم و ایشان استقبال کردند و گفتند کار خوبی می‌کنی اما نگاه خودت را داشته باش! من هیچ وقت این جمله را فراموش نمی‌کنم. فکر می‌کنم این فاجعه است که مثلا فیلمی هنر و تجربه ای بسازم و اکران کوتاهی داشته باشد و بعد هم آن را در کمد نگه دارم. چرا باید وقت دیگران را هم بگیرم و هزینه زیاد هم صرف کنم تا آخر مخاطب فیلم را نبیند؟ من ترجیح می‌دهم فیلمی تجاری و مردم پسند بسازم و به نظرم این یعنی سینما.

وی تاکید کرد: متأسفانه ما در سینمایمان بازیگر_خواننده نداریم. به نظرم بهترین گزینه برای آهنگ دونفره فرزاد فرزین بود که هم تجربه ایفای نقش در چند فیلم و سریال را دارد و هم خواننده است و مهم‌تر از همه پذیرش این نقش است که آقای فرزین برای ایفای آن مجبور بود صدایش را خش‌دار کند و کمتر خواننده‌ای حاضر است اینگونه برای ایفای نقش به صدایش آسیب بزند. علاوه بر این فرزاد فرزین در موسیقی فیلم و جزئیات زندگی خواننده‌ها به من کمک بسیاری کرد…در این فیلم سعی کردم موسیقی زندگی را شاد و مفرح به گوش مخاطب برسانم و معتقدم هر یک از ما در موسیقی زندگی باید نوازنده‌ای توانا و سرشار از امید و عشق باشیم.

آرزو ارزانش کارگردان فیلم آهنگ دونفره از وامداری شهرزاد سعیدی، شهلا ریاحی و فروغ فرخزاد گفت
آرزو ارزانش کارگردان فیلم آهنگ دونفره از وامداری شهرزاد سعیدی، شهلا ریاحی و فروغ فرخزاد گفت