1

حذف مستند زندگی شاعر “میهن خویش را کنیم آباد” از کنداکتور شبکه مستند یک روز بعد از مطلب انتقادی یک رسانه اصولگرا

سینماژورنال: در حالی که مقرر شده بود مستند “نغمه سرای کودکان” ساخته هومن ظریف که بررسی تصویری بخشهایی از زندگی عباس یمینی شریف شاعر کودکان و بنیانگذار “کیهان بچه ها” است سیزدهم شهریورماه از شبکه مستند پخش شود اما در آخرین دقایق این فیلم از کنداکتور پخش خارج شد.

به گزارش سینماژورنال هومن ظریف در “نغمه سرای کودکان” بخشهای مختلف زندگی یمینی شریف از دوران کودکی تا آشنایی‌ یمینی شریف با فرخی یزدی، شیفتگی او به آهنگ کلمات و سرودن شعر در دبستان و رشد علاقه‌اش به ادبیات کودکان را بررسی کرده بود.

این مستند بنا بود ساعت 14 عصر روز گذشته روی آنتن رود اما در آخرین دقایق از کنداکتور پخش حذف شد بدون اینکه توضیحی دریاره این حذف ارائه شود.

انتقاد سرشار از یمینی شریف

یک روز قبل از آن که این مستند روی آنتن برود روزنامه اصولگرای “کیهان” در گفتگویی با محمدرضا سرشار نویسنده ایرانی به گلایه از شبکه مستند برای پخش چنین مستندی پرداخته بود.

سرشار در این گفتگو از یمینی شریف به عنوان نویسنده ای یاد کرده بود که می کوشید در قالب داستان و شعر و سایر قوالب، به انتشار فرهنگ شاهنشاهی بپردازد.

محمدرضا سرشار همچنین این نکته را بیان کرده بود که پس از وقوع انقلاب اسلامی، یمینی تلاش کرد رنگ عوض کند اما کاملا مشهود بود که اقدام وی فرار به جلوست و پشتوانه  معرفتی و وجه صادقانه ندارد.

اینکه دلیل حذف مستند از کنداکتور پخش انتقاد سرشار در روزنامه “کیهان” بوده یا نه مشخص نیست ضمن اینکه روابط عمومی شبکه مستند هم هنوز در این باره توضیح دقیقی ارائه نکرده است.

خالق “میهن خویش را کنیم آباد”…

به گزارش سینماژورنال تهیه مستند “نغمه سرای کودکان” را هومن یمینی شریف فرزند عباس یمینی شریف برعهده داشته است. در این مستند گوشه‌هایی از کودکی عباس یمینی‌شریف بازسازی شده و از گفتگوها، خاطرات و اظهارنظرهای کارشناسان ادبیات کودک و دوستان و آشنایان عباس یمینی شریف و آرشیو غنی خانواده او استفاده شده است.

هوشنگ مرادی کرمانی، اسدالله شعبانی، مصطفی رحماندوست، محمدهادی محمدی، بیژن پیرنیا، علی دهباشی، انوشیروان روحانی، نیما پتگر، فرشته یمینی شریف و بهمن یمینی شریف از جمله چهره هایی هستند که در تولید این مستند از حضورشان استفاده شده است.

یمینی شریف طی سالهای حیاتش اشعار کودکان بسیاری را سرود که در مجلات کودکان و بعضا کتابهای درسی مورد استفاده قرار گرفت. “گلهای خندان”، “یار مهربان” و “میهن خویش را کنیم آباد” از جمله اشعار کودکانه عباس یمینی شریف است. در این میان شاید از همه آشناتر “میهن خویش را کنیم آباد” است که با این ابیات به پایان می رسد:

دست در دست هم دهیم به مهر

میهن خویش را کنیم آباد

یار و غمخوار یکدگر باشیم

تا بمانیم خرم و آزاد