1

حذف «آن سوی ابرها»ی مجیدی از فهرست گزینه‌های ایرانی اسکار؟⇐محمد اطبایی: پخش‌کننده فیلم مجیدی گفته این فیلم تمام و کمال محصول هند است!

سینماروزان: هر سال به نزدیکی مهرماه که می رسیم حرف و حدیث درباره گزینه ایرانی اسکار بیشتر شنیده میشود. امسال هم از مدتها پیش از فیلم «آن سوی ابرها»ی مجید مجیدی که در هندوستان ساخته شده به عنوان جدی ترین گزینه برای معرفی به اسکار سخن گفته شده است.

به گزارش سینماروزان با این حال محمد اطبایی که سالهاست به عنوان بازاریاب بین الملل برای سینمای ایران مشغول فعالیت است در خلال گفتگویی که بر سر معرفی نماینده ایرانی اسکار با «شرق» داشته نقل قولی را از مسئول پخش بین الملل «آن سوی ابرها» رضا تشکری که مسئول پخش بین الملل «محمد…» هم بوده طرح کرده و آن هم اینکه فیلم اخیر مجیدی تمام و کمال محصول هند است.

بر این اساس آیا این فیلم از فهرست گزینه های ایرانی اسکار حذف خواهد شد؟

اطبایی گفت: خاطرم هست شرکتی که درگیر تولید فیلم «آن سوی ابرها» بود، درباره فیلم اظهارنظری کرده بود که این فیلم در جشنواره ونیز نمایش داده خواهد شد و به‌عنوان نماینده هند برای معرفی به اسکار در نظر گرفته شده است که آن زمان من هر دو این اتفاق‌ها را غیرمحتمل می‌دانستم و آن زمان گمانه‌زنی درباره ارسال فیلم به آکادمی اسکار زود بود. بنابراین تنها خبری که درباره فیلم شنیدم، این بود.

این بازاریاب بین الملل ادامه داد: مدتی قبل صحبتی با آقای رضا تشکری، پخش‌کننده بین‌المللی فیلم آقای مجیدی، داشتم و نقل‌قولی را از ایشان ذکر می‌کنم. درباره هویت فیلم صحبت شد که گفتند این فیلم تمام و کمال محصول هند است. هرچند برخی از عوامل فیلم و در رأس آنها، کارگردان ایرانی است. به‌ نظر من شاید بشود این فیلم را محصول ایران و هند دانست؛ اما نمی‌دانم که آیا به این صورت است یا خیر؟

اطبایی خاطرنشان ساخت: حقیقت این است که در‌این‌باره هنوز آقای مجیدی و عوامل فیلم اظهارنظری جدی نکرده‌اند که آیا می‌توان آن را محصول مشترک دانست یا خیر؟ بعد اینکه به‌هر‌حال، فیلم باید قبل از معرفی به آکادمی اسکار، اکران عمومی شده باشد و بعد از آن، فیلم را کمیته معرفی فیلم به آکادمی اسکار بررسی کنند.