1

حبیب اسماعیلی مدیر رسانه فیلمسازان اظهار داشت⇐فیلم‌های كم‌مخاطب‌، در اكران آنلاین، بهتر از اكران سینما دیده خواهند شد!/اکران آنلاین به موفقیت نخواهد رسید مگر با حمایت رسانه ملی و شهرداری جهت تبلیغات موثر آثار و درعین حال مقابله جدی با قاچاق!/نیاز داریم به راه‌اندازی سامانه‌ای مرکزی که آمار دقیق فروش فیلمها در اکران آنلاین را ارائه کند !

سینماروزان: هرچند سینماها مجددا باز شده با این حال اکران آنلاین نیز به حرکت خود ادامه می‌دهد ولی با وجود اقبال مخاطبان، به دلیل ضعف زیرساختی پلتفرم‌های اکران آنلاین که قاچاق زودهنگام را موجب شده اکران آنلاین هنوز نتوانسته به سودآوری چندانی برسد؛ بماند که هیچ سامانه مرکزی برای ارائه آمار فروش فیلمها در اکران آنلاین طراحی نشده و همین مساله، ابهامات این فضا را بیشتر کرده.

حبیب اسماعیلی مدیر موسسه رسانه فیلمسازان مولود درباره اكران آنلاین به جام‌جم گفت: شیوع كرونا تلنگری به جماعت سینما بود كه به خودشان بیایند و پی به منابعی ببرند كه می‌توانند در كنار سینما سودآور باشد. اكران آنلاین در همه دنیا وجود دارد و حتی در قدیم و به شكل دیگری زمانی كه فیلم‌ها در سالن‌های سینما اكران بودند هم دی‌وی‌دی آن برای تماشا در شبكه نمایش خانگی وجود داشت. اما ما اینجا به دلیل مشكل قاچاق، چنین امكانی نداریم و آن را جدی نمی‌گیریم.

این تهیه‌کننده ادامه داد: پربیننده‌ترین فیلم‌های سینمای ما حدود دومیلیون و 500هزار نفر تماشاگر داشت، یعنی با توجه به جمعیت 80میلیون نفری تعداد تماشاگران سینمای ایران چندان هم بالا نیست یا فیلم‌ها را از طرق‌ دیگری می‌بینند. بنابراین باتوجه به این بی‌میلی غالب نسبت به سینمارفتن، اكران آنلاین خیلی می‌تواند در آشتی مردم با سینما نقش داشته باشد.

مدیر موسسه رسانه فیلمسازان مولود در این زمینه ادامه داد: اكران آنلاین، حتی می‌تواند در زمانی كه سالن‌های سینما باز است و رونق دارد هم موثر باشد. چون خیلی از فیلم‌های كم‌مخاطب‌تر، در اكران آنلاین، بهتر از اكران سینما دیده خواهند شد. این فیلم‌ها آن هزینه‌ای كه باید صرف تبلیغات و سهم سینمادار و … كنند را دیگر نخواهند داشت.

اسماعیلی با اشاره به وضعیت اکران آنلاین گفت: دورادور شنیده‌ام كه وضع اكران برخی فیلم‌ها در اكران آنلاین خوب بود و برخی هم ابراز نارضایتی كرده‌اند ضمن اینکه نیاز داریم به راه‌اندازی سامانه‌ای مرکزی مثل سمفا که آمار دقیق فروش فیلمها در اکران آنلاین را ارائه کند تا صاحبان آثار و مخاطبان همزمان با هم فروش دقیق فیلمها را بدانند.

این پخش‌کننده باسابقه تاکید کرد: در اقبال مخاطبان به آثار به نظرم همه چیز بستگی به كیفیت خود فیلم‌ها دارد. ضمن این‌كه موسسات شبکه خانگی كه از قبل فعال بودند، در این اوضاع كمی بیشتر هوای تهیه‌كننده‌ها را داشته باشند. خیلی از ویدیورسانه‌هایی كه فیلم‌ها را از قبل گرفتند، بدون این‌كه به صاحب فیلم‌ها اطلاع دهند، فیلم‌ها را دوباره منتشر می‌كنند و به بازار مجازی می‌فرستند، بدون این‌كه حقی به تهیه‌كننده پرداخت كنند. درحالی‌كه نباید در این فضا، حقی از تهیه‌كننده‌ها و صاحبان آثار سینمایی ضایع شود.

اسماعیلی در پایان گفت: درمجموع معتقدم اکران آنلاین به موفقیت نخواهد رسید مگر با حمایت رسانه ملی و شهرداری جهت تبلیغات موثر آثار و البته مقابله جدی با قاچاق! اكران آنلاین به‌تدریج و با گذر زمان و به شرط حذف قاچاق و حمایت رسانه‌ملی و دیگر رسانه‌ها و شهرداری در بخش تبلیغات، به موفقیت خواهد رسید.