1

حبیب اسماعیلی مدیر رسانه‌فیلمسازان بیان کرد⇐تعطیلی سه‌ماهه سینماها ضرر هنگفتی را به سینما وارد کرده!/متاسفانه در مساله کرونا، سینما بیش از هر صنف دیگری با مشکل فراموشی دولت در رسیدگی به مشکلات سینماگران مواجه است!!/مشکل تعطیلی سینما همانند دیگر مشاغل، باید توسط دولت پیگیری و سالنهای سینما هرچه زودتر باز شود

سینماروزان: تعدد بحران مالی مشاغل و فراموشکاری دولت در رسیدگی به مشکلات سینماها و‌‌ فیلمسازان بر شدت بحران اقتصادی این بخش فرهنگی دامن می‌زند؛ این در حالی است که انتشار ویروس کرونا و تعطیلی سینماها در‌ ۳ماه پر فروش،منجر به ضررهای میلیاردی این بخش شده و رفع آن مستلزم پیگیری هایی جدی است.

حبیب اسماعیلی تهیه کننده و پخش‌کننده سینما در گفتگو‌ با سوره سینما در خصوص بحرانهای اقتصادی ناشی از شیوع بیماری و‌ اهمیت رسیدگی به آن گفت: انتشار ویروس کرونا خسارات جانی و‌ مالی بسیاری را برای همه کشورها در پی داشته و مشاغل را با مشکل روبرو کرده است. جبران ضررهای مالی به واسطه افزایش قیمتها ترفندی است که این کمبودها را در مشاغل برطرف می کند اما سینما از این قضیه مستثنی بوده و فعالیت های آن به‌روز، و دارای تاریخ مصرف است.

مدیر موسسه رسانه فیلمسازان مولود افزود: دو ماه فروردین و اسفند ماه، بهترین فرصت برای اکران فیلم، فروش چندین برابری و‌ استقبال مخاطب از آن است اما شیوع ویروس کرونا و تعطیلی سینماها به عنوان مرکزی برای تجمع فرهنگی مردم ، صدمات بسیاری را برای سینماگران رقم زده و میزان استقبال مخاطب از بازگشایی آن را نامعلوم کرده است. ترافیک اکران فیلمها از دیگر مشکلات ناشی از تعطیلی سالنها است و‌ بعضا بازگشت سرمایه فیلمسازان را نیز به تعویق و یا به حداقل می‌رساند.

اسماعیلی ضمن تاکید بر رسیدگی دولت به مشکلات مشاغل متوقف شده و آغاز فعالیت آنها با حفظ پروتکل‌های بهداشتی، خاطرنشان کرد: مشکل تعطیلی سینما همانند دیگر مشاغل، باید توسط دولت پیگیری و در سالن های سینما باز شود. لزوم اختصاص بودجه حمایتی به این بخش فرهنگی‌ و‌ اجرای دستورالعملهای جدید از جانب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، خانه سینما و سازمان سینمایی برای مقابله با این بحران اقتصادی از دیگر اقدامات جدی در این عرصه است تا علاوه بر سینماداران و‌‌ فیلمسازان، از دست اندرکاران این بخش نیز حمایت شود.

وی ادامه داد: با انتشار کرونا عملا فرصت طلایی ۳ماهه سینما برای کسب درآمد میلیاردی از دست رفته ‌و این مشکل دامن بخش خصوصی را نیز گرفته است. این در حالی است که متاسفانه مشغله های دولت زیاد شده و پیگیری این بخش از مشکلات به فراموشی سپرده می شود. نباید فراموش کرد که کسب درآمد افراد زیادی به سینما و متعلقات مربوط به آن وابسته بوده و تعطیلی آن امرارمعاش بخش وسیعی از اهالی فرهنگی را با مشکل مواجه کرده است.

این پخش کننده، سینما را رکن اصلی فرهنگ در کشورها دانست و یادآور شد: حرف اول در جهان را سینما می‌زند بنابراین ما با عرصه‌ای بین‌المللی روبرو هستیم و قطعا مشکلات مالی وارد شده بر آن عواقب سنگینی خواهد داشت. در این شرایط باید به دنبال راهکاری برای جبران بیکاری بو‌ده و تکلیف بیمه بیکاری سینماگران مشخص شود. در حال حاضر شیوع ویروس کرونا مشکلی موقتی نیست و باید با استناد به مقررات ستاد‌ مبارزه با کرونا فعالیتها و پروژه های تولید فیلم از سر گرفته شود. مردم نیز باید با این شرایط کنار آمده و با شیوه های جدید اکران فیلم نیز سازگاری پیدا کنند.

وی اظهارداشت: پیش از این نیز سالنهای سینما با مشکل کمبود مخاطب روبرو بوده و کمتر سانس هایی داشته ایم که تمام از تمام ظرفیت سالن استفاده شده و همه صندلی ها پر شود. بر این اساس بازگشایی سالنها با اعمال محدودیت ، از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه تر از تعطیلی کامل آن است. صدور پروانه های ساخت فیلم نیز مستلزم اخذ تصمیمات جدیدی است و باید روند تولید فیلم آغاز شود.

اسماعیلی در پایان عنوان کرد: متاسفانه در مساله کرونا سینما بیش از هر چیزی با مشکل گذر زمان و فراموشی دولت در رسیدگی به مشکلات سینما مواجه است و امیدوارم بحران های این بخش فرهنگی پیگیری و چاره‌ای به حال اقشار آن سنجیده شود!!