1

حبیب اسماعیلی رییس کانون پخش کنندگان سینمای ایران بیان داشت⇐مشکل پخش ما کمبود صنف است یا نبود شرایط فعالیت عادلانه برای بخش عمده پخش کنندگان؟؟!!/اینکه صنف پخش تازه ای ثبت کنند و فقط اعضای شورای مرکزی این صنف بتوانند فیلم پخش کنند یک رفتار تمامیت خواهانه است و هیچ دردی را دوا نمیکند!/با موازی کاری و انشعاب در پخش به جایی نمیرسیم!/اگر انشعاب مفید بود مشکلات تهیه کنندگان پس از انشعاب چند برابر نمیشد!/به جای رفیق بازی و صنف زدن دست به دست هم دهیم و به فکر همه پخش کنندگان باشیم تا انحصار اکران برچیده شود/حسین انتظامی که علاقمند شفاف سازی است حمایتی تمام و کمال انجام دهد از اجرایی شدن “آیین نامه نوین و ضدانحصار پخش”!

سینماروزان: مشکلات پخش فیلم در سینمای ایران با راه اندازی یک صنف تازه پخش به اوج رسیده است!! عجیب آن که این صنف تازه پخش شامل معدودی پخش کننده هست که همه هم عضو شورای مرکزی صنفند!!!

پیشتر ناصر شعبانی از اعضای هیأت مدیره کانون پخش کنندگان سینمای ایران نسبت به عواقب شوم ایجاد تفرقه در صنف پخش هشدار داد و حالا حبیب اسماعیلی رییس کانون پخش کنندگان سینمای ایران هم با اظهاراتی صریح خواستار اتحاد پخش کنندگان برای حل مشکلات شده است.

حبیب اسماعیلی که سالهاست موسسه پخش “رسانه فیلمسازان مولود” را اداره میکند با آسیب شناسی پخش فیلم در ایران به سینماروزان گفت: انحصار اکران باعث شده خیلی از دفاتر پخش نتوانند فعالیت کنند و در این اوضاع شنیدن راه اندازی صنفی تازه در پخش کنندگان عجیب است! با موازی کاری و انشعاب در پخش به جایی نمیرسیم. اگر انشعاب مفید بود مشکلات تهیه کنندگان پس از انشعاب چند برابر نمیشد! واقعا مشکل اکران ما کمبود صنف است یا نبود شرایط فعالیت عادلانه برای بخش عمده پخش کنندگان؟؟

اسماعیلی ادامه داد: مگر همین دفاتر پخشی که اکنون و بخاطر انحصارگرایی غیرفعال شده اند در دهه های گذشته کار نمیکردند؟ پس چه چیز باعث شده نتوانند به مانند گذشته فعالیت کنند؟ همین دفاتر حتی اگر پخش فیلمهای با پتانسیل بالای فروش را در اختیار گیرند باز چنان محدودیتهایی در حق شان اعمال میشود که ابدا نتوانند فروش مطلوب خود را داشته باشند. چرا نباید عدالت پخش برای همه دفاتر پخش جریان داشته باشد؟

اسماعیلی افزود: مشکل اصلی پخش فیلم در سینماهای ایران همین بی عدالتیهاست وگرنه با تغییر اسم “کانون پخش” به “انجمن پخش” یا تبدیل صنف به یک صنف کارگری هیچ مشکلی حل نمیشود!! کانون پخش کنندگان باید کاری کند برای فعالیت تمام دفاتر پخش و نه یک عده محدود! اینکه صنف تازه ای ثبت کنند و فقط اعضای شورای مرکزی این صنف بتوانند فیلم پخش کنند یک رفتار تمامیت خواهانه است و هیچ دردی را دوا نمیکند!

حبیب اسماعیلی که در کمیته انضباطی اکران هم حضور دارد تأکید کرد: باید به فکر اصلاح انحصار اکران بود! شورای صنفی نمایش که بیشتر مرکزی برای ثبت قرارداد است و کمیته انضباطی هم مصوباتش ضمانت اجرایی ندارد چون قدرت قانونی ندارد. پس چاره ای نمی ماند که به سمت تنظیم آیین نامه ای همه جانبه برای اکران برویم تا همگان بتوانند از اکران بهره ببرند. سازمان سینمایی برای تنظیم این آیین نامه خیز برداشته و حالا با حضور حسین انتظامی که فردی علاقمند به شفاف سازی نشان داده باید حمایتی تمام و کمال برای اجرایی شدن آیین نامه نوین و ضدانحصاری پخش صورت گیرد.

مدیر کانون پخش کنندگان سینمای ایران تأکید کرد: باعث تأسف است که عده ای بر سر راه یکپارچگی پخش کنندگان سنگ اندازی میکنند!! به جای رفیق بازی و صنف زدن باید به فکر همه پخش کنندگان بود. ما در کانون پخش هیچ مشکلی با هیچ پخش کننده ای نداریم و بهترین راه برای حل مشکلات پخش این است که همه دست به دست به هم دهیم برای برون رفت پخش از چالشهای پیش رو.