1

حامی جشنواره تازه تأسیس “چهل چراغ” کیست؟

 سینماژورنال/هادی عسکری: یکی از مشخصه‌های ولنگاری فرهنگی می‌تواند ایجاد جشنواره های قارچ‌گونه‌ای باشد که حداکثر در یک یا دو سال اجرا محو می‌شوند و تأثیر چندانی در حیطه فرهنگ ندارند.

به گزارش سینماژورنال “چهل چراغ” با وجود اینکه قرار است موضوع ارزشی را دنبال کند، از تازه‌ترین جشنواره‌هایی است که به نظر می‌رسد تاریخ مصرفی کوتاه مدت داشته باشد.

لیست بلند بالای جشنواره‌هایی که قرار بود تاثیر معنوی در فضای فرهنگی داشته باشند اما امروز جز یک نام در حال فراموشی چیزی از آنها در یادها باقی نمانده است هر ساله در حال افزوده شدن است. امسال هم از قرار معلوم «چهل چراغ» قرار است به این فهرست اضافه شود.

گفته می شود هدف از برگزاری جشنواره چهل چراغ که در پردیس ملت قرار است اجرا شود، ترويج فرهنگ عاشورايي و تبيين سيره زندگي و منش زندگي امام حسين(ع) عنوان شده است.

برگزاری نخستین جشنواره «چهل چراغ» یک بار به تعویق افتاده و اکنون قرار است در شهریور ماه برگزار شود.

چرا نام حامی جشنواره نمی آید؟

نکته اینجاست که برخلاف بسیاری از جشنواره‌ها که حامیان مالی آنها به وضوح مشخص هستند در میان اخبار این جشنواره هیچ نشانه ای از حامیان مالی و برگزار کنندگان دیده نمی شود و صرفا نام چند هنرمند به عنوان دبیر و داور در سایت«چهل چراغ» دیده می شود. این که برای یک امر ارزشی مانند برگزاری جشنواره فیلم با موضوع زندگی امام حسین (ع) نامی از برگزار کننده جشنواره به میان نمی آید تعجب آور است.

البته با توجه به اینکه مرکز مشارکت های فرهنگی شهرداری تهران سالن کنفرانسش را برای برگزاری نشست مطبوعاتی این جشنواره اختصاص داده و پردیس ملت متعلق به شهرداری تهران، میزبانی جشنواره را بر عهده گرفته است برخی حدس زده اند که شاید در پشت برگزاری جشنواره «چهل چراغ» ارگانهای شهری قرار دارند؟

البته برخی نیز از یکی از ارگانهای سینمایی ارزشی که در سالهای گذشته تولید محصولاتی زیر حد استاندارد که در گیشه کاملا شکست خورده اند را برعهده داشته به عنوان حامی جشنواره یاد کرده اند؛ بخصوص که نام یکی از مدیران این ارگان هم در میان هیأت انتخاب جشنواره دیده می‌شود.

چرا وابستگی عیان نشده؟

هر گونه اقدامی در جهت نشر فرهنگ ائمه (ع) و زنده نگه داشتن رفتار و منش آنها چه از نظر مذهبی و چه از نظر فرهنگی و اعتقادی دارای ارج و قرب است و قطعا  هیچ کس از اینکه در راه امام حسین (ع) هزینه ای انجام شود، ناراحت نخواهد شد ولی مشخص نیست چرا جشنواره «چهل چراغ» اصرار دارد تا در بخش معرفی خود با جمله «جشنواره‌ی مردمی، بی‌هیچ وابستگی به سازمان و نهاد دولتی و نیمه دولتی… ما مردمیم…» هرگونه وابستگی را کتمان کند؟!

احتمالا این اصرار بر کتمان وابستگی از آن جا نشأت می گیرد که تراکم جشنواره های موضوعی چه با موضوع مذهبی و چه دیگر موضوعات باعث شده تا هزینه کرد برای برگزاری جشنواره به خصوص در تهران از وجاهت  برخوردار نباشد و بتوان بودجه اختصاص یافته به برگزاری چنین جشنواره ای را در یک جای بهتر و با نتیجه بهتر هزینه کرد.