1

روایت حاتمی‌کیا از جای خالی شهیدآوینی در حوادث کوی دانشگاه و ماجراهای انتخابات ۸۸

سینماژورنال: ابراهیم حاتمی‌کیا کارگردانی که این روزها “بادیگارد” را روی پرده دارد از جمله چهره های سینمای ایران است که تحت تأثیر شهید مرتضی آوینی قرار دارد.

به گزارش سینماژورنال حاتمی‌کیا در گفتگویی با “وطن امروز” که به بهانه سالگرد شهادت آوینی انجام شده نکته جالبی را درباره جای خالی این شهید در حوادث دهه های هفتاد و هشتاد بیان کرده است.

لحن نوستالژیک “روایت فتح” جدید مرا عصبی می کرد

حاتمی کیا می گوید: یادم هست پس از جنگ، «روایت فتح» سلسله مستندهایی داشت. می‌رفت سراغ کسانی که روزگاری در دوران جنگ در قالب رزمنده از آنها تصویر گرفته بودند. فیلم‌ها سعی در تحلیل زندگی این افراد در زمان حاضر را داشت. لحن نوستالژیک برنامه‌ها مرا تا حدی عصبی کرده بود. من اگر چه معتقد بودم باید به وضعیت جدید جامعه نظر داشت ولی از طرفی هم می‌دانستم شرایط واضحی برای این اوضاع نمی‌شد تصور کرد.

در حوادث کوی دانشگاه و مسائل 88 حای خالی آقا مرتضی را دیدم

وی ادامه می دهد: متأسفانه اوضاع، بعد از رفتن آوینی خیلی پیچیده‌تر هم شد. حادثه پشت حادثه؛ کوی دانشگاه، انتخابات، مسائل سال ۸۸ و… در همه این وضعیت‌های پر از ابهام و فتنه، واقعا جای آقا مرتضی را خالی می‌دیدم… ولی ورود داعش و قرائت سلفی، به نظرم بهترین میدان برای پرگشودن آقا مرتضی می‌توانست باشد. بوی آشنا از مدافعان حرم می‌آید. بوی آشنا از تن‌های خیس عرق در جهاد می‌آید. بوی آشنا از زخم‌های تازه با صورت‌های خندان می‌آید. مطمئن بودم که مدیحه‌سرایی آقا مرتضی در این میدان گل می‌کرد.

نشستی قدیمی که در آن شهید آوینی در مرکز تصویر دیده می شود و حاتمی کیا هم سمت چپ اوست
نشستی قدیمی که در آن شهید آوینی در مرکز تصویر دیده می شود و حاتمی کیا(سومین نفر) هم سمت چپ اوست