1

جواد رضویان در خلال گفتگویی تفصیلی اظهار داشت⇐در سناریوی اولیه، شخصیت اصلی «زهرمار» یک روحانی-مداح بود و بنا بود خودم نقشش را بازی کنم!/نماینده حوزه علمیه سناریوی اولیه «زهرمار» را تأیید کرد ولی اداره نظارت خواستار حذف روحانیت شد/سخنگوی جامعه مداحان بدون اینکه فیلم را ببیند از تخریب مداحان گفت!/در زمان جشنواره ۲دقیقه از فیلم کم کردند!/قبل از اکران رسمی هم بخاطر ماجرای «رحمان…» ۲دقیقه دیگر از فیلم حذف شد!!

سینماروزان: کمدی «زهرمار» نخستین تجربه کارگردانی سینمایی جواد رضویان نیست چون این بازیگر طنزهای تلویزیونی پیشتر فیلمی سینمایی به نام «کمی شیرین بسی فرهاد» را هم ساخته بود که به دلایلی اکران نشد. «زهرمار» نخستین فیلم سینمایی اکران شده جواد رضویان در مقام کارگردان است که بخاطر قرار دادن یک مداح در شخصیت اصلی با سوءتفاهمات متعدد مواجه شده است.

جواد رضویان با اشاره به اصلاحات وارده به «زهرمار» به «ایسنا» گفت: حدود دو دقیقه برای اکران در جشنواره فجر از فیلم حذف شد و بعد از آن درواقع پس از اتفاقی که برای فیلم «رحمان ۱۴۰۰» رخ داد، حدود ۲ دقیقه دیگر که در مجموع شاید نزدیک به پنج دقیقه بشود، از فیلم حذف شد.

رضویان با اشاره به اینکه بنا بوده نقش اصلی سناریوی اولیه «زهرمار» که یک روحانی-مداح بوده را بازی کند گفت: این سناریو اولین باری که به من پیشنهاد شد برای بازیگری در آن بود و سپس بعد از مدتی قرار شد تا خودم کارگردانی آن را برعهده بگیرم. در ابتدا هم نقشی که اکنون سیامک انصاری به عنوان مداح بازی می‌کند یک روحانی بود. اما به واسطه اینکه درگیر ممیزی‌های سنگین در سناریو می‌شدیم، مجبور شدیم این پرسوناژ را تغییر دهیم. در واقع ۷۰ درصد این داستان واقعی است و داستان یک تسویه حساب با یک روحانی بوده.

جواد رضویان ادامه داد: این سناریو با نقش روحانی به وزارت ارشاد ارائه شد اما ممیزی‌های سنگینی به آن خورد و ما به مدت چهار ماه رفت و آمد داشتیم. با نماینده حوزه علمیه جلسات طولانی برگزار کردیم. با این حال به نظر می‌رسد سعی کردند جانب احتیاط را رعایت کنند. ما وقتی چنین فیلم‌هایی که پرسوناژ روحانی دارد را به سازمان سینمایی ارائه می‌کنیم، به ما یک کارشناس مذهبی می‌دهند که آن کارشناس باید فیلمنامه را تایید کند. آنها لطف کردند و آن را تایید کردند با این حال بعد از گذشت این مراحل که تمام نامه‌های آن موجود است، جانب احتیاط را رعایت کردند و گفتند شخصیت را تغییر دهید. از همان ابتدا که این سناریو به دست من رسید، گفتم نمی‌توانم هم زمان کارگردانی و بازی را برعهده بگیرم.

این کارگردان افزود: در جشنواره سخنگوی صنف مادحین کل کشور، بیانیه‌ای را نوشته بودند که این اثر تخریب جامعه مادحین است! اما وقتی که ما با ایشان صحبت کردیم متوجه شدیم آن را اصلاً ندیده‌اند و در حد همان تیزر فیلم اطلاعات داشتند. 

 

جواد رضویان در خلال گفتگویی تفصیلی اظهار داشت↙️↙️↙️

@cinemajournalofficialpage

✔️در سناریوی اولیه، شخصیت اصلی «زهرمار» یک روحانی-مداح بود و بنا بود خودم نقشش را بازی کنم

✔️نماینده حوزه علمیه سناریوی اولیه «زهرمار» را تأیید کرد ولی اداره نظارت خواستار حذف روحانیت شد

✔️سخنگوی جامعه مداحان بدون اینکه فیلم را ببیند از تخریب مداحان گفت

✔️در زمان جشنواره 2دقیقه از فیلم کم کردند

✔️قبل از اکران رسمی هم بخاطر ماجرای «رحمان…» 2دقیقه دیگر از فیلم حذف شد

z