1

جناب نقاش‌زاده! آیا سریالهای تلویزیونی بدون پروانه سینمایی هم می‌توانند وارد جشنواره شوند؟

سینماروزان/حامد مظفری: انتشار خبر رونمایی یک سریال تلویزیونی در جشنواره فیلم فجر پرسش‌هایی جدی را شکل می‌دهد درباره کیفیت قوانین و مقررات جشنواره فیلم فجر.

به گزارش سینماروزان در روزهای گذشته خبرهایی نقل شده درباره علاقه سازندگان سریالی تلویزیون با عنوان “عاشورا” برای رونمایی سریال در جشنواره.

مینی‌سریال “عاشورا” را هادی حجازی‌فر به تهیه‌کنندگی ابوالفضل صفری میسازد. حجازی‌فر بازیگریست که با فیلمهای ارگانی همچون “ایستاده در غبار” و “ماجرای نیمروز” شناخته شد. صفری نیز بیشتر به‌عنوان تهیه‌کننده سریالهای موسوم به امنیتی تلویزیون همچون “خانه امن”، “ترور خاموش” و “سرجوخه” شناخته می‌شود.
این تمایل بخش عمده تولیدکنندگان محتواهای سمعی-بصری در ایران است که بتوانند وارد جشنواره فجر شوند ولی اینکه همه بتوانند حائز شرایط بوده و گزینش هیات انتخاب را دریافت کنند، ممکن نیست.

بخشی از آثار اساسا نمی‌توانند متقاضی جشنواره باشند چون شرایط اصلی فراخوان را ندارند. در فراخوان جشنواره چهلم فجر صراحتا ذکر شده فقط فیلم‌هایی می‌توانند متقاضی ورود به بخش مسابقه باشند که پروانه ساخت یا نمایش ارشاد را داشته باشند.

متن صریح فراخوان ناظری درباره الزام پروانه‌دار بودن برای ثبت تقاضا
متن صریح فراخوان فجر درباره الزام پروانه‌دار بودن برای ثبت تقاضا

پرسش همین جا شکل می‌گیرد؛ سریالی که اساسا بدون پروانه ساخت سینمایی تولید شده و پروانه نمایش سینمایی هم ندارد، چگونه می‌تواند متقاضی جشنواره باشد؟
در مرور آمار پروانه ساخت‌های صادره از سوی ارشاد در یک سال اخیر هیچ جا نامی از “عاشورا” برده نشده و این سریال هیچ پروانه ساخت سینمایی ندارد. تاکنون هیچ داده‌ای از سوی ارشاد درباره دریافت پروانه نمایش سینمایی برای “عاشورا” ارائه نشده.
در نتیجه این سریال شرط اساسی متقاضی شدن برای حضور در جشنواره را ندارد و اصلا نمی‌تواند به رویت هیات انتخاب برسد.

در ادوار جشنواره فجر، دوره‌هایی را داشته‌ایم که بخش‌هایی مثل خارج از مسابقه ایجاد شده‌اند برای نمایش فیلم‌هایی که به هر دلیلی به بخش مسابقه راه نمی‌یابند. در فراخوان جشنواره امسال چنین تمهیدی هم پیش بینی نشده تا سریال “عاشورا” بتواند بدین طریق وارد جشنواره شود.

در این شرایط واکنش دبیر جشنواره باید تاکید بر قوانین جشنواره باشد مگر آن که دبیر بخواهد از آن بند انتهایی فراخوان‌ فجر که می‌گوید “تفسیر و رفع ابهام از مفاد و مقررات این آیین‌نامه و موضوعات پیش‌بینی‌نشده به عهده دبیر جشنواره است.” استفاده کند!!

آیا دبیر جشنواره، ورود سریالی محصول سیمافیلم به جشنواره را در شمار موضوعات پیش‌بینی‌نشده، قرار می‌دهد و حکم می‌کند به حضور در جشنواره بدون داشتن پروانه ساخت یا نمایش؟؟ یا از همین ابتدا بنیان را سفت و محکم می‌کند و نه این سریال و نه هیچ فیلم بدون پروانه را وارد جشنواره نمی‌کند؟