1

یادداشت جمعی از سینماگران خطاب به وزیر ارشاد⇐ باعث تأسف است که در سیستم نادرست بیمه تکمیلی سینماگران، بیمه‌شونده به کارمند صندوق اعتباری هنر تبدیل شده است!/ چرا به بهانه‌ اتوماسیون، وقت و عمر بیمه‌شدگان را تلف می‌کنند؟؟/چرا زمان پرداخت هزینه‌های درمانی سینماگران با وقفه‌ای طولانی همراه است؟؟؟/آیا هدفِ پنهانِ پشت این شیوه، ایجاد تأخیر و خریدن زمان برای پرداخت تعهدات بدیهی صندوق اعتباری هنر است؟؟/وزیر ارشاد هر چه زودتر نسبت به این داستان آزاردهنده حساسیت نشان بدهند و راه‌کاری برای حل این بحران پیدا کند

سینماروزان: نزدیک به سی سال بعد از راه اندازی خانه سینما همچنان سینماگران از فقدان یک بیمه درمانی جامع رنج میبرند و با وجود تغییر و تحولات متعدد در ساختار صنفی سینما همچنان این مشکل لاینحل باقی مانده است.

در ساختار فعلی بیمه درمانی سینماگران این صندوق اعتباری هنر است که از طریق یک شرکت بیمه واسط  به دنبال اعطای کمک هزینه درمانی به سینماگران است ولی تاخیرات پیاپی این شرکت واسط در پرداخت هزینه درمان موجبات گلایه بسیاری از سینماگران را رقم زده است.

به تازگی کانون فیلمنامه نویسان سینمای ایران که جمع کثیری از سینماگران را دربرمیگیرد در بیانیه ای با مرور مشکلات بیمه تکمیلی سینماگران از وزیر ارشاد خواسته نسبت به حل مشکل اقدام کند.

متن بیانیه کانون فیلمنامه نویسان را بخوانید:

بدقولی‌های مکرر، تأخیر در بازپرداخت هزینه‌های درمانی، قطع بودن بیمه‌ تکمیلی اعضا به مدت تقریباً دو ماه تا اوایل شهریورماه علی‌رغم دریافت کامل وجه اعلام شده و… فقط گوشه‌ای از نحوه‌ عملکرد صندوق اعتباری هنر است که باعث آزار و رنج مضاعف همکاران دردمند ما شده است.

سامانه‌ بیمانو تنها راه ارتباطی اعضا با صندوق اعتباری هنر است. در روال پیشین فرد مدارک خود را به نماینده‌ صندوق در خانه سینما یا راساً به صندوق اعتباری هنر ارائه می‌کرد و منتظر واریز هزینه‌هایش می‌شد.

اکنون باید مدارک را اسکن و در صفحه بیمانو بارگذاری کرد. حداقل دو هفته طول می‌کشد تا پیامک پذیرش یا عدم پذیرش مدارک به دست اعضا برسد. در صورت پذیرش باید اصل مدارک را ظرف یک هفته به صندوق پستی اعلام شده ارسال کنیم، در صورت عدم پذیرش مدارک، باید دوباره اسکن و ارسال شوند و منتظر پیامک بعدی بمانیم.

باعث تأسف است که در این سیستم نادرست، بیمه‌شونده تبدیل به کارمند صندوق اعتباری هنر شده است و باید بخش بزرگی از وقتش را برای کارهایی صرف کند که در اصل وظیفه‌ کارمندان صندوق اعتباری هنر است.

هدفِ پنهانِ پشت این شیوه، ایجاد تأخیر و خریدن زمان برای پرداخت تعهدات بدیهی صندوق اعتباری هنر است؟؟ کمترین بازپرداخت در این مدل کاری دو ماه طول می‌کشد. به بهانه‌ اتوماسیون وقت و عمر بیمه‌شدگان را تلف می‌کنند و زمان پرداخت هزینه‌های درمانی با وقفه‌ای طولانی همراه می‌شود.

هنوز تعداد زیادی از اعضای این انجمن موفق به دریافت وجه درمانی‌شان از دوره‌ بیمه‌ای سال پیش نشده‌اند.

انجمن صنفی فیلمنامه‌نویسان اعتراض شدید خود را به وضع موجود اعلام می‌کند و تردید خود را نسبت به صلاحیت کاری صندوق اعتباری هنر ابراز می‌نماید.
امیدواریم وزیر محترم ارشاد نسبت به این داستان آزاردهنده حساسیت نشان بدهند و راه‌کاری برای حل این بحران هر روزه فیلم‌نهامه‌نویسان پیدا کنند.