1

جعفری جوزانی: فامیل بازی در سیستم دولتی سینما، کار را خراب کرده/حبیب اسماعیلی: دولت به جای سفارش فیلم به دوستان و آشنایان، کار را به حرفه ای ها بسپارد

سینماژورنال: به تازگی شورای راهبردی سینمای ایران بیانیه ای صادر کرده اند که در آن از دولت خواسته اند تا در سینما دخالت نکند، مسعود جعفری جوزدانی کارگردان و حبیب اسماعیلی تهیه کننده و بازیگر در برنامه “شهرفرنگ” با اجرای حمیدرضا مدقق شبکه خبر چرایی این موضوع را بررسی کردند.

سینمای ایران ورشکسته است
به گزارش سینماژورنال مسعود جعفری جوزدانی با اشاره به شرایط سینمای ایران گفت: ما با کمبود جدی سالن سینما روبرو هستیم این درحالیست که سالانه بین 50 تا 60 فیلم تولید می کنیم که برای همین تعداد محدود نیز ظرفیت نمایش نداریم به همین دلیل به جرات می توان ادعا کرد که سینمای ایران ورشکسته شده است.

از 60 فیلم ساخته شده فقط 4 فیلم سود می دهند
کارگردان ” سریال در چشم باد” درادامه گفت: از بین همین 60 فیلم ساخته شده تنها 10 فیلم می توانند سرمایه خود را برگردانند، 4 فیلم به سود می رسند و مابقی نیز به صورت 100 درصد ضرر می دهند، ما اعتقاد داریم فیلمی که 400 میلیون تومان می فروشد 100 درصد ضرر داده است زیرا هر فیلم در هنگام اکران باید 5 درصد به شهرداری و 9 درصد ارزش افزوده بپردازد، در مجموع 35 درصد برای تهیه کننده می ماند که با پرداخت هزینه های سرسام آور تولید درصد ناچیزی است.

مسعود جعفری جوزانی
مسعود جعفری جوزانی

اینکه فیلمی 100 میلیون فروشد یعنی ورشکستگی کامل
امه افزود: ما تنها زمانی می توانیم ادعا کنیم که سینمای ما ورشکسته نیست که فیلم های ما خوب بفروشند زیرا اگر قرار باشد از جمعیت تهران فقط یک و نیم میلیون نفر به سینما بیاید فیلم به فروش 6 میلیارد تومانی دست می یابد این درحالیست که بیشتر فیلم ها تنها بین 100 تا 200 میلیون تومان می فروشد که این نماد ورشکستگی سینمای ایران است.

فامیل بازی کار را خراب کرده
جعفری جوزدانی در ادامه افزود: اینکه ما می گوئیم دولت در سینما ورود نکند نه اینکه حمایت های مادیش را از سینما دریغ کند بلکه کار را به متخصصان این حرفه بسپارد زیرا دولت سناریوهایی دارد که تولید آن را به دوست و فامیل می سپارد و از طرف دیگر این غیرحرفه ای ها قیمت های تولید از جمله دستمزد بازیگران را به صورت حبابی بالا می برند و کار را برای همه سخت می کنند زیرا تهیه کننده دولتی سود خود را در تولید به دست آورده در نتیجه دغدغه فروش فیلم را ندارد که این یک مشکل بزرگ است.

او در ادامه گفت: سینما در کل دنیا به عنوان یک صنعت شناخته شده است، در حالی که در کشور ما بعد از 85 سال از قدمت سینما هنوز به عنوان یک هنرشناخته می شود که این اشتباه است زیرا هنر به شخص و یا یک اثر اطلاق می شود در حالیکه سینما صنعت است زیرا متشکل از حرفه های گوناگون است که در اتحاد و همکاری با هم سینما را شکل می دهند.

هنوز قانون با نگاه معجولی مقابله با قاچاق فیلم می نگرد
کارگردان سریال “در مسیر تند باد” در ادامه گفت: زمانی که به سینما نگاه صنعتی شود قوانینی نیز برای آن وضع می شود، به عنوان مثال زمانی که من از قاچاقچی فیلم خود در دادگاه شکایت می کنم قانون با نگاه مجهولی به این موضوع می نگرد زیرا در کتاب قانون برای این مشکل قوانینی وضع نشده به همین علت هرگونه طرح مبارزه با قاچاق فیلم اثر بازدارندگی ندارد.

حبیب اسماعیلی: فروش فیلمها بهتر اما هزینه های تولید و قیمت بلیت هم بالا رفته
به گزارش سینماژورنال حبیب اسماعیلی  تهیه کننده  و پخش کننده و بازیگر سینما دیگر میهمان این برنامه گفت: واقعیت اینست که سینما در طی دو سال اخیر نسبت به سال های 91 و 92 بهتر می فروشد اما به همان اندازه نیز هزینه های تولید بالاتر رفته و قیمت بلیت سینما نیز افزایش داشته است.

فیلمهای قبل از انقلاب سود یک و نیم برابری داشتند اما فیلمهای ما هیچ سودی  ندارند
این بازیگر در ادامه افزود: فیلم های تولیدی در زمان پیش از انقلاب با سود یک و نیم برابر برای تهیه کننده همراه بود در حالیکه فیلم های تولید ما هیچ سودی برای تهیه کننده ندارد، برای تولید هر فیلم حداقل 500 میلیون تومان هزینه می شود و حداقل 80 میلیون تومان صرف تبلیغات بیلبوردی فیلم است که رقم بالایی است.

حبیب اسماعیلی
حبیب اسماعیلی

دولت به جای سفارش فیلم به دوستان و آشنایان، سالن سینما بسازد
این تهیه کننده در ادامه افزود: دولت بهتر است به جای سفارش تولید فیلم به دوستان و غیرحرفه ای ها، سالن سینما بسازد و کار را به حرفه ای های این بخش بسپارد، زیرا بسیاری از فیلم های دولتی خوب نیستند و از طرف دیگر با رانت های دولتی در سینمای خوب پخش می شوند اما بازگشت سرمایه ندارند، زیرا این فیلم ها حقیقتا فاخر نیستند و تنها اسم فاخر را یدک می کشند.