1

جزییات خوانندگی کویتی‌پور برای مدافعان حرم⇔روایت پراحساس عشق با حضور گیتار اسپانیش

سینماژورنال: غلام کویتی‌پور از مداحان دوران دفاع مقدس بود که با نوای «ممد نبودی» خاطره ساز دوران سلحشوری شد. سال‌ها بعد وقتی وارد خوانندگی در موسیقی پاپ شد هم آلبوم‌هایی نظیر «غریبانه» و «خاموش» را به بازار ارائه داد که خیلی زودتر از حد تصور قطعات این آلبوم به دل مخاطبان ایرانی نفوذ کردند و از آن سو به بخشی از بهترین قطعات مناسبتی رادیو و تلویزیون در ایامی چون محرم و صفر بدل شدند.

به گزارش سینماژورنال کویتی‌پور که همواره خود را حماسی خوان قلمداد کرده و نه خواننده، 2 سال قبل بنا داشت کنسرت‌هایی زنده را هم در تالار کشور برگزار کند اما فقط ساعاتی پیش از برگزاری این کنسرت‌ها، خبر لغو آنها به گوش رسید.

حالا اما غلام کویتی‌پور، زاده خاک پاک خرمشهر در تدارک آماده‌سازی قطعه‌ای است برای مدافعان حرم. قطعه‌ای با نام «حریم» که شعر این اثر از سروده‌های علیرضا آذر است و بهنام صبوحی کارهای ساخت و تنظیم و میکس و مسترینگ قطعه را انجام می‌دهد. محمود سراجی نیز به عنوان دکلمه کننده در قطعه حضور دارد.

تجربه فضایی متفاوت
بهنام صبوحی آهنگساز مستعد وطنی درباره نوع خواندن کویتی‌پور در «حریم» و اینکه آیا مانند گذشته آوای حماسی او را خواهیم شنید به “صبح نو” بیان داشت: فضا کمی متفاوت‌تر از آثار گذشته ایشان است و سعی کردیم هم در لحن و هم در خوانش قدری متفاوت‌تر عمل کنیم. از نظر تنظیم هم مثل آثار گذشته ایشان نیست؛ از جهت ملودی و حتی نوع اجرا هم تفاوت‌ها آشکارند. فقط همین‌قدر بگویم که یکی، 2 نفر از همکاران موزیسین که این قطعه را شنیدند باورشان نمی‌شد که کویتی‌پور قطعه را خوانده چون لحن اثر متفاوت است.

صبوحی درباره چگونگی تنظیم اثر و اینکه چقدر منطبق است با نوعی از موسیقی پاپ که پیشتر و در آلبوم‌هایی مانند «غریبانه» از کویتی‌پور شنیده بودیم اظهار داشت: شعر اثر طوری است که فضای ایثار و مردانگی دارد و از عشق می‌گوید؛ از عشق به اعتقادات و آرمان‌ها. سعی کردیم مدل تنظیم آهنگ نیز در خدمت همین مفهوم باشد یعنی فضایی سراسر احساس که کلمات را به دل مخاطب بنشاند. در تنظیم «حریم» یک سولو(تکنوازی) گیتار اسپانیش می‌شنویم که به شدت به فضاسازی کمک کرده است و می‌تواند نوعی ساختارشکنی در کارنامه کویتی‌پور باشد.

بهنام صبوحی
بهنام صبوحی

سازها در خدمت کلام
بهنام صبوحی با اشاره به چینش سازها در تنظیم این قطعه، به کارگیری سازهای آکوستیک را ارجحیت تنظیم دانست گفت: اغلب سازها به صورت آکوستیک ضبط شده‌اند؛ از گیتار اسپانیش گرفته تا سازهای زهی و از جمله ویولن‌ها. با این حال برای برخی سازها مانند ویولنسل یا هورن از سمپل‌هایی استفاده کرده‌ایم که به شدت به صدای ساز نزدیک‌اند.

این روزها تب شنیدن قطعات با تنظیم‌های الکترونیک در جوانان و نوجوانان به شدت بالاست. صبوحی درباره اینکه آیا برای جلب توجه مخاطبان جوان‌تر چنین تأثیرپذیری را در ساخت «حریم» داشته است گفت: در موسیقی‌هایی مانند رپ و هیپ‌هاپ که اخیراً در میان نوجوانان بیشتر شیوع یافته است نوعی ساختار و الگوی ریتمیک تکراری می‌بینیم و به لحاظ سازبندی نیز کمتر شاهد استفاده از سازهای زنده هستیم. یک دلیل این است که اغلب فعالان این نوع موسیقی از لحاظ مالی درآمد چندانی ندارند و مجبورند با حداقل هزینه کار را ضبط کنند که نتیجه‌اش هم مشخص است اما این نکته را هم نباید از نظر دور داشت که حتی در حیطه موسیقی پاپ خوانندگانی پرطرفدار مانند احسان خواجه امیری یا سیروان خسروی را داریم که در عین استفاده از تنظیم‌های الکترونیک از سازهای زنده هم استفاده می‌کنند و بنابراین نمی‌توان گفت مخاطبان طرفدار قطعات صرفاً الکترونیک هستند. شخصاً سلیقه من و کویتی‌پور هم این بوده که بکوشیم در خدمت کلام، موسیقی پر احساسی را بسازیم و در این بین سازها به کمک ما آمده‌اند.

تو با من چه کردی که یادم نمی‌ره؟
بهنام صبوحی درباره زمان انتشار این قطعه گفت: تقریباً از سه هفته پیش ضبط سازها را آغاز کرده‌ایم و فکر می‌کنیم یک هفته زمان لازم داریم برای میکس و تا انتشار نهایی قطعه هم یک ماهی زمان لازم است.

صبوحی با بیان اینکه انتشار «حریم» می‌تواند آغازی بر تولید آلبومی جدید با حضور غلام کویتی‌پور باشد اظهار داشت: «حریم» نخستین قطعه از آلبوم جدیدی خواهد بود که امیدواریم بتوانیم با انتخاب به موقع اشعار تا پایان سال آن را به تولید برسانیم. بلافاصله بعد از انتشار آلبوم هم کنسرتی را برگزار خواهیم کرد.

صبوحی در پایان گفت‌وگوی خود مطلع آغازین قطعه «حریم» را خواند؛ مطلعی با این عبارات: تو با من چه کردی که یادم نمی‌ره/ جهان بی تو، دردی، غم و ناگزیره.

بهنام صبوحی در کنار کویتی پور و محمود سراجی
بهنام صبوحی در کنار کویتی پور و محمود سراجی