1

جریمه ۱۵ میلیاردی برای عاملان توقیف «رستاخیز»؟

سینماروزان: دو سال قبل و در آستانه عیدفطر و ساعاتی پس از روی پرده رفتن فیلم عاشورایی “رستاخیز” بود که به دلیل یک اعتراض محدود در برابر یک سینمای خاص این فیلم توقیف شد و از آن زمان تاکنون هم نتوانسته روی پرده برود.

به گزارش سینماروزان توقیف “رستاخیز” علیرغم دارا بودن مجوز ارشاد با شکایت تولیدکنندگان فیلم به دیوان عدالت اداری به محکومیت توقیف کنندگان یعنی سازمان سینمایی ارشاد انجامید.

بعد از آن که دیوان عدالت اداری به نفع تولیدکنندگان “رستاخیز” حکم داد تلاشهایی از سوی ارشاد و سازمان سینمایی شکل گرفت برای ترتیب دادن نشستهایی با عوامل و حل مشکل فیلم که در نهایت به اکران فیلم منجر نشد.

با این حال شنیده ها حکایت از آن دارد که سازمان سینمایی درنظر دارد برای جلب نظر دست اندرکاران “رستاخیز” و پرهیز از ادامه پیگیری ماجرا در دستگاه قضا خسارتی هنگفت به تولیدکنندگان دهد. خسارتی که البته با توجه به هزینه های صرف شده برای تولید فیلم به حدود 15 میلیارد می رسد! نزدیک به 1.5 میلیارد از این خسارت به تازگی به عوامل پرداخت شده و مابقی نیز باید در اقساطی مشخص پرداخت شود.

اینکه توقیف یک فیلم مجوزدار با دستور یک مدیر محافظه کار خسارتی هنگفت را به بیت المال وارد می کند به کنار پرسش مهمتر آنجاست که چرا بجای پرداخت خسارت مالی اسباب اکران درست و سراسری فیلم فراهم نشده است؟

مگر نه اینکه مشکل اکران “رستاخیز” با حداقل ممیزی قابل حل است پس چرا به جای چرخاندن لقمه دور سر و رفتن به سراغ پرداخت خسارت مادی، اسباب اکران فیلم فراهم نشده که اگر هم بناست سرمایه بازگردانده شود از طریق گیشه باشد؟

این را هم نباید از نظر دور داشت که حالا و با پرداخت جریمه به سازندگان “رستاخیز” سازندگان دیگر فیلمهای مجوزدار توقیفی سالهای اخیر و از جمله “عصبانی نیستم”، “خانه دختر” و “50 کیلو آلبالو” هم به فکر احقاق حق از کانالی به نام دیوان عدالت اداری و در نهایت دریافت خسارت مادی خواهند افتاد…