1

جایزه میلیونی برای برندگان جشنواره‌ای با هزینه‌های میلیاردی؟؟+گلایه‌های یک برنده فجر۳۹ از کاهش رقم نقدی جوایز

سینماروزان/مهدی فلاح‌صابر: طبق اعلام دبیر جشنواره فجر۳۹ حدود یک میلیارد از بودجه ۵میلیاردی جشنواره، صرف جوایز شده یعنی فقط ۲۰ درصد!

به گزارش سینماروزان جشنواره فجر۳۹ جشنواره‌ای بود که هیچ هزینه‌ای برای مهمانان و اصحاب رسانه نکرده بود.

در سینماهای مردمی، هیچ تخفیفی در فروش خوراکی و نوشیدنی برای مخاطبان درنظر گرفته نشده بود و گاهی اقلام بیشتر از نرخ منطقی آنها در بیرون به فروش رسید.

در پردیس رسانه‌ها و فی‌المثل پردیس ملت و برج میلاد نیز یک لیوان چای چندبرابر قیمت طبیعی خود به فروش می‌رفت.

جشنواره فجر۳۹ هیات انتخاب هم نداشت و این، خود یک صرفه‌جویی دیگر بود. ضمن اینکه برگزاری آنلاین نشست‌های خبری جشنواره نیز از حجم هزینه‌ها کم کرده بود. با توجه به اسپانسری شهرداری بر جشنواره، قاعدتا نباید هزینه‌ای بابت میزبانی برج میلاد و پردیس ملت صرف شده باشد!

در این شرایط نباید لااقل حجم جوایز بیشتر از ۲۰ درصد بودجه جشنواره می‌شد؟؟

چرا از بودجه ۵میلیاردی فقط ۱میلیارد سهم جوایز شد؟ مگر تیم اجرایی جشنواره و مثلا هیات داوران چقدر خرج روی دست جشنواره گذاشته؟؟

اگر بودجه حدودا یک میلیاردی جوایز را بر تعداد جوایز که نزدیک به سی بود قسمت کنیم، به عددی حدودا ۳۰ میلیون می‌رسیم. به عبارت بهتر جشنواره میلیاردی جایزه ۳۰میلیونی می‌دهد.

ابراهیم اصغری تهیه‌کننده “تک تیرانداز” که جایزه سردار سلیمانی را از فجر۳۹ گرفت با گلایه از کاهش رقم جوایز نقدی، به روزنامه جام جم گفت: نسبت به سال‌های قبل مبالغ جایزه نقدی بسیار کمتر شده که احتمالا بخشی از آن به شرایط اقتصادی کشور و دولت برمی‌گردد.

اصغری ادامه داد: به‌هرحال هزینه‌های فیلمسازی آن‌قدر بالاست که جوایز نقدی جشنواره، اساسا نمی‌تواند در آن نقش مهمی اجرا کند یا انگیزه‌ای را برای ادامه کار به وجود آورد اما با تمام اینها هرکسی که در جشنواره یا رقابت‌هایی ازاین‌دست شرکت می‌کند، از گرفتن جایزه خوشحال می‌شود و جایزه هم نشانه اهمیت دادن به آن موضوع و مسابقه است.

اصغری تاکید کرد: فکر می‌کنم مقدورات دولت و سازمان سینمایی هم بیش از این نبوده اما به‌هرحال مبلغ جایزه فجر امسال بسیار کمتر از مبالغی است که ما در سال‌های دورتر اطلاع داشتیم.