1

جابجايي اعداد از بهارستان تا سي تير⇐به فاصله ٤ ايستگاه اتوبوس ٣٧ تبديل به ٧٣ شد!/آیا ۳۴ فیلم فارابی حائز حضور در دو بخش اصلی جشنواره نبوده‌اند؟

سینماژورنال: در حالی که مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی دو هفته قبل در گفتگویی اعلام کرده بود امسال ارگان متبوعش از حدود 40 پروژه سینمایی حمایت کرده است(اینجا را بخوانید) رییس سازمان سینمایی به تازگی بیان کرد که 80 درصد محصولات جشنواره فجر امسال به صورت مستقل و بدون حمایت دولت تولید شده اند و فارابی از 73 فیلم حمایت کرده است.

37 فیلم فارابی در جشنواره حضور دارند

به گزارش سینماژورنال دو هفته قبل علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی درباره مجموع آثاری که مورد حمایت این بنیاد سینمایی قرار گرفته و فرم حضور در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر را پر کرده اند گفت: بنیاد سینمایی فارابی در سال سینمایی خود بیش از ۴۰ فیلم را در لیست حمایت قرار داد که از این تعداد ۳۷ اثر فرم حضور در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر را پر کرده اند که امیدواریم پس از پایان مراحل فنی همه این ۳۷ فیلم فرصت دیده شدن در جشنواره را پیدا کنند.

وی درباره نحوه حمایت بنیاد سینمایی فارابی از تولیدات سینمای ایران توضیح داد: حمایت بنیاد سینمایی فارابی به دو صورت اعطای تسهیلات وام و یا مشارکت در تولید بوده است که از ۴۰ اثری که اشاره کردم تنها دو فیلم «نفس» به کارگردانی نرگس آبیار و «امکان مینا» ساخته کمال تبریزی در لیست فیلم های مشارکتی قرار گرفته‌اند و باقی آثار از طریق اعطای وام مورد حمایت قرار گرفته‌اند.

فارابی از 73 فیلم حمایت کرده!

حالا حجت ا.. ایوبی رییس سازمان سینمایی در در همايش يك روزه تفويض اختيار توليد فيلم هاي بلند غيرسينمايي به استان‌ها گفته است: سینمای حرفه ای ما بعد از انقلاب با حمایت‌های مستقیم دولت شکل گرفت، اما برنامه به این شکل بود که کم‌کم این حمایت‌ها کمرنگ شود و سینما روی پای خودش بایستد، اتفاقی که به آرامی در حال رخ دادن است. در جشنواره فجر امسال ۸۰ درصد آثار سینمایی مستقل هستند و این خبر خیلی خوبی است. حتی بنیاد سینمایی فارابی هم در سال گذشته تنها از ۷۳ فیلم حمایت کرده است.

به گزارش سینماژورنال به نظر می رسد اختلاف 36 عددی که میان آمار رییس سازمان سینمایی و رییس بنیاد فارابی که مقر یکی در میدان بهارستان است و مقر دیگری در خیابان سی تیر، وجود دارد حکایت از آن دارد که یکی از این دو نفر در ارائه اطلاعات اشتباه کرده است.

این اطلاعات را هرچه زودتر تصحیح کنید

به گزارش سینماژورنال در این بین احتمال نادرست بودن اطلاعات رییس سازمان سینمایی بیشتر است بخصوص که مدیر فارابی درباره 40 فیلمی صحبت کرده که 37 فیلم از آن میان در جشنواره حضور دارند.

اما نباید این نکته را هم ازنظر دور داشت که جابجا شدن دو عدد 3 و 7 در کلام رییس سازمان سینمایی چقدر تفاوت معنایی ایجاد می‌کند و البته که این جابجایی اگر تصحیح نشود قطعا وارد منابع سینمایی مرتبط با کارنامه یک ساله فارابی شده و در آینده نزدیک مخاطب را با تناقضی بزرگ روبرو می‌کند.

یعنی 26 فیلم بدون حمایت دولتی و شبه‌دولتی تولید شده‌اند؟

به جز این اگر فرض را بر صحت آمار مدیر فارابی یعنی حضور 37 فیلم فارابی در جشنواره بدانیم و البته مستقل بودن 80 درصد از آثار حاضر در جشنواره را ناظر به 33 فیلم دو بخش سودای سیمرغ و نگاه نو بدانیم یعنی آن که فقط 7 فیلم از فیلمهای این دو بخش با حمایتهای دولتی و شبه‌دولتی تولید شده اند و 26 فیلم بقیه مستقلند. آیا واقعا چنین است؟

“نفس”، “بادیگارد”، “ایستاده در غبار”، “متولد 65” و “دلبری” از جمله آثار جشنواره هستند که با حمایت نورتابان، موسسه اوج، مرکز گسترش و حوزه هنری تولید شده اند و در این بین “نفس” علاوه بر حمایت نورتابان، حمایت فارابی را هم پشت خود داشته است.

آیا 34 فیلم فارابی حائز حضور در بخش مسابقه جشنواره نبوده‌اند؟

به گزارش سینماژورنال به جز این مدیر فارابی تأیید کرده که “امکان مینا” هم با حمایت فارابی تولید شده است.

با کسر نام این 6 فیلم فقط یک فیلم حمایتی دیگر باقی می ماند. اگر فرض کنیم که آن یک فیلم هم از محصولات فارابی باشد و با احتساب “نفس” و “امکان مینا” این خروجی پیش رویمان قرار می گیرد که از 37 فیلمی که فارابی به جشنواره ارائه داده نزدیک به 34 فیلم حائز شرایط لازم برای حضور در دو بخش اصلی جشنواره نشده اند. آیا این یک موفقیت برای فارابی است؟