1

تینا پاکروان: «خانه کاغذی» را انتخاب نکردند چون به مفاسد اقتصادی می‌پردازد!!!

سینماروزان: تینا پاکروان کارگردانی که سال قبل «نیمه شب اتفاق افتاد» را به عنوان کارگردان در بخش مسابقه داشت امسال به عنوان تهیه کننده با فیلم «خانه کاغذی» متقاضی حضور در جشنواره بود اما فیلمش به بخش مسابقه راه نیافت.

پاکروان درباره انتخاب نشدن این فیلم در بخش مسابقه سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر به سینماروزان گفت: اصولا در جشنواره دنبال فیلمهای جنجالی نیستند؛ بیشتر دنبال فیلمهایی هستند که بدون سر و صدا باشند تا بتوانند جشنواره را آرام برگزار کنند.

وی با اشاره به  مضمون «خانه کاغذی» گفت: این فیلم به مفاسد اقتصادی در کشور میپردازد و شاید مقداری خط قرمزها را رد کرده باشد و به همین دلیل جرات نکرده اند آن را در بخش مسابقه قرار دهند.

پاکروان افزود: «خانه کاغذی» با بازیگری همچون پرویز پرستویی و در کنار آن فیلمنامه بسیار خوب و بهره مندی از کارگردان باسابقه ای همچون مهدی صباغ زاده و فیلمبرداری بی نقص علیرضا زرین دست حرفهای زیادی برای گفتن داشت و میتوانست با مخاطب جشنواره ارتباط برقرار کند. پذیرفته نشدن این فیلم برایم غریب است.

کارگردان فیلم «خانه کاغذی» در ادامه گفت: بنده حتما موضوع را پیگیری و از هیات انتخاب دلایل پذیرفته نشدن “خانه کاغذی” را سوال خواهم کرد. من اصولا اهل لابی و بازیهای پشت پرده نیستم ولی موضوع را پیگیری خواهم کرد و سوال خواهم کرد تا بدانم ماجرا چیست و اساسا چرا یک سری فیلمهای ناقص در جشنواره پذیرفته میشود؟ فیلمهایی که سر و ته آن معلوم نیست اما چرا یک سری فیلمهایی که کامل هستند و تمام مراحل را پشت سر گذاشته اند باید کنار گذاشته شوند؟ چرا این همه فیلم خوب بیرون هستند؟

پاکروان خاطرنشان ساخت: فضای جشنواره هرسال بسته تر و محدودتر میشود و هرچند ما به دنبال آن هستیم که فیلمهایی که هرسال ساخته میشوند بصورت آکادمیک دیده شده و از بین آنها انتخاب صورت بگیرد می‌بینیم این فیلتر منطبق بر پرهیز از انتخاب آثار به روز، بیشتر و بیشتر می‌شود.

وی افزود: قرار بود تا سقف 33 فیلم برای بخش مسابقه انتخاب شود اما الان میبینیم این تعداد به 28 فیلم رسیده و من واقعا این اتفاق را درک نمیکنم. قبل از جشنواره تصور نمیکردم که “خانه کاغذی” انتخاب نشود. این فیلم، فیلم شریفی است و یک سری از اتفاقاتی که در این مملکت می افتد را بیان میکند. “خانه کاغذی” در کمال شرافت و صداقت ساخته شده و کاملا قابل دفاع است!